online marketing marketing automation strategie

Afdeling Marketing Automation

Hoe automatisch wil je gaan? Dat is de vraag die we stellen als we aftrappen met Marketing Automation. Want we kunnen heel ver gaan. Zo ver dat jouw organisatie leads genereert door middel van automatische en gepersonifieerde online marketing werkzaamheden zoals Google Adwords, SEO, e-mailmarketing en social marketing. Klinkt ideaal toch?

voordelen

Waarom kiezen voor Marketing Automation?

Even terug naar de basis. Wat is Marketing Automation precies? Wij zien dat als volgt: middels Marketing Automation willen we anonieme websitebezoekers omtoveren tot leads waarvan we zoveel mogelijk weten. Met deze informatie kunnen we de leads zo specifiek mogelijk benaderen met informatie. Met als einddoel: sales.

Maar waarom zou jij kiezen voor deze nieuwe manier van marketing?

  • Marketing Automation zorgt voor meer kwalitatieve leads. Dankzij de kwaliteitsscore bepalen we samen wanneer een lead voor jou aantrekkelijk genoeg is om op te volgen.
  • Je krijgt meer inzicht in wie je potentiële klanten zijn. Je kunt bijvoorbeeld hun NAW gegevens inzien en hun online gedrag meten. Jouw salesteam kan deze informatie gebruiken in salesgesprekken.
  • Met behulp van de verzamelde informatie over jouw klanten kun je de lopende online campagnes direct bijsturen. Wat werkt er wel, en wat niet?
  • Omdat er een heleboel zaken geautomatiseerd worden, is het relatief eenvoudig om het aantal leads op te schalen.
  • Dankzij Marketing Automation werk je zoveel mogelijk vanuit één systeem. Hierdoor merk je flinke kosten- en tijdbesparing. Je hebt namelijk een beter overzicht en je bent minder tijd kwijt om het geheel te managen.

Een goed begin is het halve werk

Er zijn meerdere wegen die naar een goede Marketing Automation strategie leiden. Zo maken wij vaak een Plan van Aanpak voor klanten waarin alle te nemen stappen uitgebreid zijn toegelicht. Dit document presenteren we aan alle belanghebbenden binnen dit project. Een andere weg is: hit and run. Ofwel: direct beginnen aan het opzetten van het Marketing Automation systeem.

Van websitebezoeker tot lead

Een goede Marketing Automation strategie valt of staat bij het inzichtelijk krijgen van je klantprofielen. Op basis van demografische gegevens, behoeften en de online customer journey leren we samen jouw klanten kennen.

Niet over één kam

In een strategische kanaalstrategie bepalen we via welke kanalen we welke content gaan verspreiden. Op welke kanalen bevinden jouw doelgroepen zich en wanneer zijn ze online? Daar houden we allemaal rekening mee in het bepalen van de kanaalstrategie. Bron foto: Call for Action / Mixir.

CRM Automation

Bij Marketing Automation draait het er uiteindelijk om dat we de strategie vertalen naar een concrete tool. Deze tool dient samen te werken met jouw eigen systemen (website, CRM, sales). Wij helpen je bij deze inventarisatie maar richten de tool ook graag voor je in. Aan de slag!

Aanpak

Wat gaan we precies doen?

Samen met jou doorlopen we de volgende stappen.

  • 1. Opstart

    Even terug naar het begin. Voorafgaand aan het vaststellen van je Marketing Automation strategie gaan we na wat het doel is van je bedrijf, wat jouw missie en visie zijn en wat we met Marketing Automation willen bereiken.

    1. Opstart
  • 2. Kick-off workshop

    In een kick-off workshop trappen we het project af. We bespreken hoe je klantprofielen eruit zien, bepalen je boodschap en creatieve content.

    2. Kick-off workshop
  • 3. Plan van Aanpak

    Nu gaat het echte werk beginnen. Wij schrijven een Plan van Aanpak. Hierin vind je: de klantprofielen, de huidige én toekomstige kanaalstrategie, een inventarisatie voor de Marketing Automation tool en een actielijst.

     3. Plan van Aanpak
  • 4. Presentatie

    Verzamel al je collega’s, want we presenteren het Plan van Aanpak bij jou op kantoor.

    4. Presentatie
  • 5. Implementatie

    Nu we allemaal achter het plan staan, kan het inrichten en opzetten beginnen. Wij regelen alles: van de Marketing Automation tool tot Adwords campagnes.

    5. Implementatie
  • 6. Maandelijkse rapportage

    Elke eerste week van de nieuwe maand ontvang je een rapportage met daarin de vorderingen van het traject.

    6. Maandelijkse rapportage
Jaap Schepers
Marketing Automation is voor mij een fantastische puzzel. Het is iedere keer weer kijken hoe we de beste strategie kunnen neerleggen.
Jaap Schepers - Directeur & Online Strateeg
In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht

Of bel met ons kantoor
0492-700220