Skip to main content

SEO-optimalisatie met hulp van AI voor McGregor

Stijlvolle polo’s en nette, degelijke broeken: daarvoor moet je bij McGregor zijn. Een gevestigde naam: dat label past prima bij dit Nederlandse kledingmerk. Of ze daardoor lekker achteroverleunen? Zeker niet. McGregor trekt aan alle touwtjes om ook online met kop en schouders (of polo en broek) boven het maaiveld uit te steken. En wij ondersteunden hen daarbij, met een beetje hulp van AI.

SEO-optimalisatie

AI-assistent

Technische SEO-analyse

Case McGregor
McGregor logo

De opdracht

Als je dan toch overgaat op een nieuw CMS, kun je net zo goed alles grondig aanpakken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de organische vindbaarheid van de webshop en de pagina’s en producten die daaronder hangen? Voor dat laatste schakelde McGregor Afdeling Online in. Met een technische SEO-analyse, een grondig keyword onderzoek en messcherpe SEO-teksten staken wij onze handen graag voor McGregor uit de (polohemds-)mouwen. En ja, je leest het goed: we riepen hierbij de hulp in van AI. Een handige assistent die we vaker inzetten.

“Het werken met AI doen we voor McGregor en andere klanten. En dat heeft veel voordelen. Zo lang we deze assistent goed trainen, met de juiste input, neemt het ons werk uit handen en houden we meer tijd over voor onze klanten om dat te doen waar we goed in zijn: het bepalen en behalen van de stip op de horizon. Bijvoorbeeld op het vlak van SEO-optimalisatie.”

Thomas Knol

Search marketeer bij Afdeling Online

Jaap

Trainen, trainen, trainen

Opdracht erin, bruikbare SEO-copy eruit? Nope. Zo ziet onze samenwerking met AI er in ieder geval niet uit. Wij eisen kwaliteit. En daar is net even iets meer voor nodig. Daarom trainen onze copywriters en strategen AI om voor iedere klant met de juiste content te komen. Net zoals dat doet bij een assistent van vlees en bloed. Dat trainen begint met het helder krijgen van de missie, doelen en kernwaarden voor het merk in kwestie, in dit geval dus McGregor. We voegen directe mondelinge input van onze klant samen met bestaande merkdocumenten, tone of voice (uit eerdere teksten die goed bij McGregor passen) en informatie over bijvoorbeeld persona’s en voilà: het eerste lesmateriaal voor onze AI-tool is klaar.

Nu onze AI-assistent het merk een beetje kent, en weet welke toon en persona’s hierbij passen, gaan we een stap verder. We stellen hem dezelfde vraag als onze klant, namelijk: met de kennis over het merk, de producten én de doelgroepen in het achterhoofd, wat zijn dan mogelijke SEO-keywords? De output hiervan geeft ons een mooi begin voor het onderzoek via Keywordplanner, Semrush en Keywordtool. Want het checken van de zoekwoorden doen we natuurlijk zelf: zo houden we zelf grip op de SEO-strategie voor McGregor. De zoekwoorden die het meest effectief zijn, delen we vervolgens weer met de AI-tool.

Dirk & Jaap

Mens + AI: een gouden combi 🦾

We kennen het merk nu aardig, de klantgroepen zijn helder en we weten welke zoekwoorden interessant zijn voor onze campagne. Tijd om te schrijven, dus! Onze AI-assistent, die we steeds hebben gevoed met alle relevante informatie over het merk, vragen we om een tekststructuur, op basis van de keywords, bijvoorbeeld voor een tekst over korte broeken voor mannen. En dat is prettig, want zo heeft onze (menselijke) copywriter meteen al een goed punt om te beginnen. En dat is: de structuur inkleuren met woorden en zinnen en checken of de structuur wel prettig leesbaar is voor de potentiële klant van McGregor. En vervolgens: zorgen dat de keywords op een fijne manier in de tekst worden verweven, zodat diezelfde klant zich straks herkent in de tekst. Vervolgens voeden we de tekst opnieuw aan onze AI-assistent: om hem weer bij te leren over McGregor en misschien heeft het algoritme nog slimme aanvullingen. Ook het herschrijven van de tekst, bijvoorbeeld voor nét een andere campagne (zoals polo’s in plaats van korte broeken), is een optie. De tekst die onze copywriter schreef, geeft de AI-assistent een goed voorbeeld om te volgen. Ook voor metatitles en metadescriptions laten we AI een eerste opzet maken, bijvoorbeeld omdat we drie verschillende metatitles willen A/B testen op effectiviteit.

“Proactief, kundig, duidelijk en collegiaal: deze woorden zijn wat mij betreft typerend voor de samenwerking met Afdeling Online. Ik zie hen als collega’s op afstand: ze gooien geen cijfers over de schutting, maar komen zélf met een plan de campagne voor de komende maanden. Zijn er vragen? Dan kan ik altijd bij hen terecht. Dat ze nieuwe technologie als AI omarmen, is voor mij als klant alleen maar prettig.”

Ruben Vijverberg

E-commerce Manager McGregor

Copywriter aan het roer ✍️

Voor onze samenwerking met McGregor is AI een assistent die helpt een goede SEO-campagne op te zetten: hij is snel, en prima in staat om teksten te produceren die qua toon en stijl op elkaar lijken. Maar let wel: de copywriters en strategen van Afdeling Online bepalen altijd samen met de klant de stip op de horizon. Zij houden het stuur in handen en zijn verantwoordelijk voor het eindresultaat. Zo is de samenwerking tussen AI en onze specialisten een fijn een-tweetje.

Meer weten?

Neem contact op met Jaap

Stel je vraag aan Jaap

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >