Skip to main content

Handen uit de (digitale) mouwen voor kansgelijkheid in Helmond

Nederland is een welvarend land. Toch is er veel ongelijkheid. Ook in Helmond. Daarom startten het Elkerliek ziekenhuis, Senzer, de Huijbregts Groep en de gemeente Helmond ‘Ruimte om te leven’. Een online en offline community die bedrijven in de stad aanspoort om samen deze tweedeling aan te pakken. Afdeling Online zorgde voor werving van actiegroepen en bekendheid en community building voor het bijbehorende cloudplatform. In een jaar tijd is ‘Ruimte om te leven’ goed bekend bij ondernemend Helmond. Een fijne basis om op verder te bouwen!

Social community building

Contentstrategie

Contentmarketing

De opdracht

Overheid, zorg, bedrijfsleven, welzijn en onderwijs steken onder de paraplu van ‘Ruimte om te leven’ de koppen bij elkaar voor meer gelijkheid in Helmond. Verschillende actiegroepen (initiatieven van organisaties die iets willen doen) zetten zich in op urgente thema’s zoals energiearmoede, onderwijs en zorg. Aan Afdeling Online de vraag om de actiegroepen online te werven, de community op te bouwen en zo te zorgen voor inspiratie, tips en tools via mooie nieuwsbrieven en pakkende social campagnes. Ook de interviews met ambassadeurs uit Helmond en initiatiefnemers van actiegroepen namen we voor onze rekening.

Bron coverafbeelding: DCI Media

“Dit is marketing zoals marketing bedoeld is. Niet om te zorgen voor meer, meer of groter, groter, maar om te zorgen voor verbinding tussen mensen.”

Jaap Schepers

Directeur en online strateeg bij Afdeling Online

Mensen maken het merk

Hoe krijg je bedrijven mee in een beweging om goed te doen voor de mensen om hen heen? Verschillende ingrediënten zijn daarvoor van belang. Social community building via een online platform en LinkedIn, naast fysieke events en ambassadeurs die vanuit hun enthousiasme en netwerk de kar mee trekken. Voor ons was het startpunt het online platform. We bepaalden en wierven de verschillende stakeholders en relevante bedrijven. Dat deden we met een grondige analyse op basis van het Factor-C model. Vervolgens maakten en deelden we content voor deze doelgroep, zoals verhalen van ambassadeurs, betrokken bedrijven, acties in Helmond en andere relevante nieuwsberichten. Eén van de doelen was om te zorgen voor social community building. Door relevante bedrijven en andere stakeholders naar het online platform te trekken, maakten we hen bekend met ‘Ruimte om te leven’. Of nog mooier: schreven ze zich in met of bij een actiegroep. Daarom draaiden we verschillende campagnes op LinkedIn, Facebook en met Google Ads Grants. Deze campagnes zetten we in om de actiegroepen in beeld te brengen en organisaties te inspireren zich ook aan te sluiten.

“Van een nieuwe, nog onbekende community naar een beweging die goed bekend is bij bedrijven in Helmond. Ontzettend gaaf dat we daar onze kennis over online contentmarketing voor in konden zetten. En nu door om nog meer ondernemers te activeren voor dit belangrijke doel!”

Saskia Kalter

Social marketeer bij Afdeling Online

Online en offline impact

Aan deze klus werkten we nauw samen met collega’s van Groep5700, die de offline communicatie voor hun rekening namen. Impact maak je namelijk pas echt als wat je online en offline vertelt, naadloos in elkaar overloopt. Samen zorgden we voor een passend kernverhaal over ‘Ruimte om te leven’. Voor alle online en offline communicatie was dit het uitgangspunt. Daarnaast organiseerden we een tweewekelijks overleg met de stakeholdermanager, en een maandelijks overleg met de stuurgroep. Hier adviseerden we zowel over de strategische lijn van het project, als over de concrete invulling daarvan. We zorgden voor een heldere visualisatie van de resultaten, via een online dashboard. We voorzagen de resultaten van de juiste context, bepaalden het vervolg en we stuurden bij waar nodig.

De scores

Goed voorbeeld doet volgen. Dat geldt zeker voor een initiatief als ‘Ruimte om te leven’. Veel ondernemers werken graag mee aan het dichten van de kloof in Helmond. Het helpt dan natuurlijk wel als je geïnspireerd wordt door best practices en lessen van anderen die je voorgingen. Of als je kunt aansluiten bij initiatieven die al bestaan in de stad. Zo bouwden we het afgelopen jaar aan een sociale online community die zich inzet voor een prettigere, eerlijkere stad. 

‘Ruimte om te leven’ is belangrijk in Helmond, maar ook in andere steden. Met dit project is een blauwdruk gemaakt voor soortgelijke initiatieven op andere plekken. En daar zijn we trots op. Of het werkt? De resultaten spreken wat ons betreft voor zich:

Meer weten?

Neem contact op met Jaap

Stel je vraag aan Jaap

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >