Het mooie aan online marketing is dat bijna alles meetbaar is. Bijna ja, want om álles te kunnen meten wat voor jou interessant is, is een goede inrichting van je analyse tools essentieel. Wij zijn hier een kei in en helpen onze klanten vaak met analyse vraagstukken. Samen werken we toe naar jouw doel: meer website bezoekers, meer conversies of een betere user experience.
Waarom online meten en bijsturen?
- Als je in de statistieken van je website of webshop duikt, leer je je websitebezoekers goed kennen. Niet alleen op demografisch gebied, maar ook over hun online gedrag.
- Je kunt ontzettend veel leren van je online statistieken. Als je opvallende gebeurtenissen weet te traceren, kun je daarop inspelen en je marketingcampagnes erop doorontwikkelen.
- Door je online statistieken nauwlettend in de gaten te houden, blijf je up-to-date van dingen die goed gaan en dingen die minder goed gaan. Waar komen je drops bijvoorbeeld vandaan?
- Aan de hand van je statistieken kun je trends ontdekken en daarop inspelen. Denk aan het inkopen van nieuwe producten.
- Met de juiste cijfers en onderbouwing kun je jouw marketingstrategie verdedigen tegenover collega’s.
Meer weten over A/B-testen in Google Ads? Lees Lars zijn blog!
Hier helpen we je graag bij
Wil je aan de slag met het meten van het succes van je online marketing activiteiten? Wij helpen je graag op weg. En wel op de volgende manieren.
- Meetplan
- Google Analytics inrichten
- Google Analytics 4
- Google Data Studio Dashboard
- Google Tag Manager
- Call tracking
- Funnelanalyse
- AVG advies
- WCAG toegankelijkheid
- Maandelijkse analyse
Wat wil je meten?
In een Meetplan denken wij samen met jou en je team na over wat we precies gaan meten. Harde conversies, zachte conversies, speciale knoppen of user flows: we denken mee over de beste meetpunten. We definiëren tijdens een workshop wanneer jouw online platform écht succesvol is. Hieruit volgt een meetstrategie met KPI’s (Key Performance Indicators), die we later ook implementeren in je Google Analytics of Google Analytics 4 account.
Filters, doelen en views
Een goed begin is het halve werk. Het is daarom ook van belang dat vóórdat we kunnen gaan meten er een aantal instellingen goed staan. Voorbeelden zijn filters, doelen, funnels en views. En ook niet onbelangrijk: het uitsluiten van je eigen werknemers. Ook voor het analyseren van de meest ingewikkelde data kun je bij ons terecht. Wij draaien ons hand niet om voor gecompliceerde vragen en het uitzoeken van Analytics problemen.
Meer meten = meer weten
Google Analytics 4 is dé nieuwe standaard van Google Analytics. Wat GA4 zoveel beter maakt dan zijn voorganger? Het geeft meer inzicht in je conversiefunnel, het laat verwachte conversies zien op basis van machine learning én het is beter ingespeeld op nieuwe privacyregels. Wil je zelf alle ins-en-outs weten van GA4? Dat kan met een workshop van een GA4 expert.
Overzichtelijk en visueel
In een dynamisch Google Data Studio dashboard zorgen we ervoor dat de Analytics data op een visueel aantrekkelijke manier wordt weergegeven. In je eigen huisstijl. Deze data is altijd live en actueel. Handig om de belangrijkste resultaten overzichtelijk te delen met je team en leidinggevende(n). Kortom: een dashboard helpt je met het verkrijgen van overzicht. En dit alles lekker op maat en geautomatiseerd.
Data driven marketing
Google Tag Manager zorgt ervoor dat je het websiteverkeer kan meten, zonder dat je daarvoor veel codes aan je website moet toevoegen. Je implementeert namelijk slechts één stukje code op je website waarin je verschillende (conversie)pixels kan toevoegen. Google Tag Manager maakt het ook mogelijk complexe events meetbaar te maken. Super handig dus. De volledige inrichting en begeleiding kunnen wij voor je oppakken. Wil je alle ins en outs zelf leren? Dat kan met een Google Tag Manager cursus.
Track telefonische conversies
Wil je meer inzicht in de herkomst van je telefonische conversies? Dat kan met call tracking. Er worden telefoonnummers gegenereerd die verschillen per persoon, advertentie en landingspagina. Natuurlijk zijn al deze resultaten volledig inzichtelijk in je Google Analytics (4) account. Super handig om je marketingcampagnes te optimaliseren.
Dicht de gaten in je customer journey
Waar zitten de knelpunten van jouw website? En wat kunnen we eraan doen om je (potentiële) klant sneller en gemakkelijker naar jouw beoogde conversiepunt te leiden? Zoals het doen van een aankoop, invullen van een contactformulier of het vinden van informatie. Het resultaat van deze funnelanalyse presenteren we aan jou en je team waarna we samen kunnen kijken naar de vervolgstappen die de echte conversies zullen genereren.
Privacy-proof
Online privacy is belangrijker dan ooit. Je website en online marketing uitingen moeten voldoen aan de AVG wetgeving. Wil je een check laten doen van jouw huidige AVG implementatie? Of ga je een nieuw platform opzetten dat AVG-proof moet zijn? Laat ons met je meekijken.
Digitaal toegankelijk
Met name voor publieke organisaties is de WCAG 2.1 richtlijn ingegaan, die ervoor zorgt dat websites toegankelijk zijn voor mensen met visuele, auditieve of andere beperkingen. Een website die niet digitaal toegankelijk is, sluit in Nederland ruim 2,5 miljoen potentiële klanten uit! Dat is een hele hoop. Investeren in digitale toegankelijkheid zorgt ook een betere vindbaarheid in Google, meer bezoekers op je website, een betere gebruikerservaring én meer conversies. Alleen maar voordelen dus! Hulp nodig?
Terug- en vooruitblikken
Wil je liever dat wij analyses voor je maken? Dat kan. Dan ontvang je iedere maand een rapportage. Daarin vind je inzichten van de afgelopen maand en geven we aanbevelingen die je mee kunt nemen naar de volgende maand. De cijfers die we uit Google Analytics halen, verwerken én vertalen we in deze maandelijkse rapportage.
Het stappenplan
Samen met onze klanten nemen wij de volgende stappen.
Ontmoet onze Google Analytics 4 expert Jaap
Wil je weten hoeveel mensen jouw website of webshop bezoeken? Klik op de video en ontmoet onze Google Analytics 4 expert Jaap.
Projecten waar we trots op zijn
Op feestjes vertellen we met een grote glimlach over onze projecten.
Onze visie op AI
AI baant zich in razendsnel tempo een weg in onze (digitale) maatschappij. Als online marketeers omarmen we deze nieuwe technologie. We geloven er namelijk in dat AI ons slimmer, efficiënter, creatiever en vindingrijker maakt. Maar niet zonder dat we daar transparant over zijn. Daarom delen we 5 principes over hoe wij omgaan met AI.
Contact met een Google Analytics 4 specialist
We vertellen je graag alles over de mogelijkheden van Google Analytics 4 tijdens een kennismakingsgesprek. Maak een afspraak!
"*" geeft vereiste velden aan
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.