Marketing Automation

Marketing Automation specialist Jaap

Hoi! Ik ben Jaap, Marketing Automation specialist bij Afdeling Online. Wat mij betreft is Marketing Automation simpelweg leadgeneratie optimalisatie door gepersonifieerde, geautomatiseerde marketing activiteiten. Denk dan aan SEA, SEO, e-mailmarketing en/of social marketing. Als Marketing Automation specialist ga ik aan de slag met het omzetten van anonieme online websitebezoekers naar prospects. Het uiteindelijke doel is om van deze prospects kwalitatief goede leads te maken op basis van hun behoeften en gedrag. Dus, ben je op zoek naar een efficiënte oplossing voor het ondersteunen van je prospects binnen je buyer journey? Daarbij kan ik je helpen! Neem snel contact op.

Gepersonifieerd & geautomatiseerd

Met een slim ingezette Marketing Automation strategie geef ik als Marketing Automation specialist antwoord op vragen als:

  • Hoe zien jouw klantprofielen eruit en wat is hun customer journey (van bezoeker tot lead)?
  • Welke contentstrategie past het best bij ieder klantprofiel? Ik denk dan na over de boodschap en bijhorende creatieve uitingen per klantprofiel.
  • Wat is de meest optimale kanalenmix binnen jouw Marketing Automation strategie? Ofwel: via welke kanalen pushen we de boodschap en creatieve content gebaseerd op de fase binnen de customer journey?
  • Hoe zorgen we ervoor dat de boodschap gepersonifieerd en geautomatiseerd wordt ingezet in combinatie met de klantdata vanuit je CRM systeem of andere processen?
  • Welke Marketing Automation tools passen het best bij jouw organisatie? Als Marketing Automation specialist overweeg ik tools als Mailchimp, Hubspot, etc..

Marketing Automation voordelen

Marketing Automation biedt tal van voordelen. Hieronder de belangrijkste op een rijtje:

    • Marketing Automation zorgt voor een hoger aantal kwalitatief aantrekkelijke leads. Of een lead kwalitatief aantrekkelijk is wordt bepaald aan de hand van een kwaliteitsscore. Deze kwaliteitsscore is gebaseerd op eigenschappen als leeftijd, regio, branche en call to action (white paper, webinar, training, beurs). Pas wanneer de lead voldoet aan een bepaalde kwaliteitsscore, wordt deze doorgezet naar jouw salesafdeling.
    • Met behulp van Marketing Automation bouw je een database op met e-mailadressen klantgegevens (NAW gegevens maar ook online gedrag). Deze database kan weer worden gebruikt door het salesteam in gesprekken en pitches.
    • Marketing Automation zorgt ervoor dat je direct kan bijsturen op basis van de vergaarde informatie. Wat werkt er wel en wat niet? Dat zorgt uiteindelijk voor betere campagneresultaten op gebied van SEA, SEO en Social Marketing.
    • Alle Marketing Automation activiteiten worden (deels) geautomatiseerd vanuit één systeem. Hierdoor merk je flinke kosten- en tijdbesparing. Je hebt namelijk een beter overzicht en je bent minder tijd kwijt om het geheel te managen.

Aanpak

Het Marketing Automation proces

Het in zee gaan met een Marketing Automation specialist heeft dus veel voordelen. Hieronder zie je stap voor stap hoe het Marketing Automation proces in zijn werk gaat.

  • 1. Kick-off workshop

    In de eerste stap bepalen we je startpunt en hebben we het over de input voor de klantprofielen, boodschap en creatieve content.

    1. Kick-off workshop
  • 2. Strategie

    Terug naar de basis. Ik stel ik je vragen als: wat is het doel van je bedrijf? Wanneer is jouw initiatief een succes? Wat zijn je missie en visie?

    2. Strategie
  • 3. Klantprofielen

    Leer je klanten kennen! Samen met jou breng ik in kaart welke eigenschappen je klanten hebben en op basis waarvan we ze kunnen indelen in klantprofielen ofwel persona’s.

    3. Klantprofielen
  • 4. Creatieve brainstorm

    Op basis van je klantprofielen gaan we brainstormen over creatieve content ideeën.

    4. Creatieve brainstorm
  • 5. Kanalenstrategie

    Ik laat je zien hoe we deze creatieve content ideeën structureert en op het ideale moment publiceert op de juiste kanalen.

    5. Kanalenstrategie
  • 6. CRM automation

    Ik analyseer je huidige CRM systeem en bekijk hoe we de Marketing Automation activiteiten hier het best op kunnen afstemmen.

    6. CRM automation
Jaap Schepers
Wat mij betreft is Marketing Automation hét summum van online marketing. Hoe mooi is het dat je op basis van online gedrag en klanteigenschappen je online marketing precies op je doelgroep kan afstemmen? Jaap Schepers - Directeur & Online Strateeg

Raak geïnspireerd door een workshop Marketing Automation

Wil je meer weten over Marketing Automation? Dan is een op maat gemaakte workshop iets voor jou! Ik geef regelmatig workshop over alle online marketing onderwerpen, en dus ook over Marketing Automation. In zo’n workshop licht ik je huidige online marketing activiteiten door en kijk ik naar je concurrentie. Op basis daarvan geef ik je praktische tips en leg ik je de basics van Marketing Automation uit. Wil je meer weten over wat de mogelijkheden zijn? Neem gerust contact met me op!

In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Klaar voor de start? Ik vertel je graag meer over wat ik als Marketing Automation specialist voor je kan betekenen. Schroom niet en neem contact op!

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht

Of bel met ons kantoor
0492-700220