Ontmoet jouw SEO specialist

Hoi! Ik ben Dirk, de SEO specialist van Afdeling Online. Mijn voornaamste doel is om er voor te zorgen dat jouw website of webshop beter gevonden worden in Google. Dit doen mijn collega SEO experts en ik door middel van Search Engine Optimization. Wat dat precies is leg ik je hieronder uit. 

Kan ik je ergens mee helpen?

Neem gerust contact op.

Doe de gratis SEO Scan
dirk@afdelingonline.nl
0492 - 700 220
SEO specialist Dirk

Dirk is gecertificeerd

google partner badge
SEO specialist Dirk presenteren

Wat is SEO precies?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Of in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie – goed gevonden worden met de juiste zoektermen in Google. Er zitten een boel voordelen aan, ook voor jouw bedrijf.

Door SEO krijg je bijvoorbeeld meer organisch (onbetaald) verkeer van de zoekmachine naar jouw website, ben je vindbaar via de voor jouw bedrijf relevante thema’s en zoekwoorden, breng je jouw boodschap duidelijk over op je website en creëer je een netwerk van relevante externe pagina’s die naar jouw website verwijzen. Het doel hiervan is door online bereik meer conversies te genereren. SEO is het ideale online kanaal wanneer het gaat om het verhogen van je leads of sales.

"Met Afdeling Online samenwerken is een feestje! De uitgebreide kennis en expertise van Afdeling Online hebben gezorgd voor meer websitebezoekers en een sterke online marketing."

Marlene van Overbeek

ROC Rivor

Waarom is SEO zo belangrijk?

We kunnen niet meer zonder zoekmachines. Per minuut wordt er wel 3,8 miljoen keer op Google gezocht. Van alle consumenten die klikken op de zoekresultatenpagina gaat ongeveer de helft van de klikken naar de top 3 resultaten. Bovenaan in Google komen is geen eenvoudige klus. Dat bereik je alleen met een hele goede SEO strategie.

Lukt het niet om in de top 3 te komen, dan wil je in ieder geval een plekje op de eerste pagina krijgen. Alle pagina’s die daarna komen worden nauwelijks bekeken. Maar 5% van de consumenten klikt verder dan de eerste pagina. Kortom, een goede SEO strategie kan hét verschil maken in een wereld waarin de online concurrentie moordend is.

Gratis SEO Scan

Vraag gratis een vrijblijvende SEO scan aan. Je ontvangt een kansenadvies van een SEO consultant om jouw huidige vindbaarheid te verhogen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

SEO is een marathon

Wil je bovenaan staan in Google? Een hoge positie in de zoekmachine bereik je niet in één keer. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een doorlopend proces waar je aan blijft werken. Ik zeg altijd: SEO is als een marathon, geen sprintje. Als SEO specialist van Afdeling Online neem ik de gehele optimalisatie graag voor mijn rekening. Geïnteresseerd in het uitbesteden van SEO? Neem dan contact op.

In 8 stappen naar een goede SEO score

Om hoger in Google te komen voer ik verschillende SEO werkzaamheden uit. Ik start met een grondige klant-, markt- en concurrentieanalyse. Op basis hiervan stippel ik een SEO-programma uit. Met elkaar doorlopen we deze stappen:

Waarom samenwerken met mij als SEO expert?

Nou, wel hierom:

  • Als SEO expert help ik jouw boodschap klantgericht over te brengen op je website. Ik schrijf met de wensen van je klant in het vizier.
  • Naast keyword research en SEO geoptimaliseerde teksten bekijk ik je website ook SEO technisch en geef ik graag advies aan je webbouwer.
  • Mijn adviezen zijn altijd realistisch! Ik bekijk je website domain authority en plaats die in perspectief van de concurrentie om zo de haalbaarheid van top rankings te toetsen.
  • Door middel van linkbuilding helpt een SEO specialist je met het creëren van externe pagina’s die relevant zijn en die verwijzen naar jouw website.

"Ze zijn snel, denken heel actief mee en hebben in no time voeling gekregen met de diverse inhoud van de Zuiderwaterlinie. We kijken uit naar het vervolg van onze samenwerking!"

Eveline

De Zuiderwaterlinie

email marketing bureau strategie

SEO uitbesteden bij Afdeling Online zorgt voor rust en groei

Zoals je kunt lezen is SEO een flink proces waar ook een technische kant aan zit. Begin je al te zweten bij het idee om dit zelf te proberen? Als gespecialiseerde SEO agency nemen mijn team en ik het graag voor je uit handen. Onze zoekmachine specialisten werken met volle enthousiasme en staan voor je klaar voor SEO consultancy, SEO training of volledige SEO uitbesteding.

Ook hebben we super creatieve SEO copywriters en content marketeers in huis, die ervoor zorgen dat jouw teksten niet alleen technisch scoren, maar ook de juiste snaar zullen raken bij je doelgroep. Of je nu nog niets hebt gedaan qua SEO, of al goed op weg bent, mijn collega’s en ik helpen je bij elke stap in je SEO campagnes.

Projecten waar we trots op zijn

Op feestjes vertellen we met een grote glimlach over onze projecten.

SEO scores van klanten

We hebben mooie resultaten bereikt voor onze klanten. En dit alles, helemaal organisch, zonder te adverteren in zoekmachines.

  • All you can eat sushi – 5.400 zoekopdrachten per maand – #1. positie
  • Springkussen huren – 9.900 zoekopdrachten per maand – #1. positie
  • Time Management – 3.600 zoekopdrachten per maand – #1. positie
  • Fietsvakanties – 3.600  zoekopdrachten per maand – #1. positie
  • Vloeren winkel – 1.900 zoekopdrachten per maand – #1. positie
  • Pianoles – 3.600 zoekopdrachten per maand – #1. positie
  • Puberteit – 4.400 zoekopdrachten per maand – #1. positie

Gratis SEO Scan

Vraag gratis een vrijblijvende SEO scan aan. Je ontvangt een kansenadvies van een SEO consultant om jouw huidige vindbaarheid te verhogen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Klanten waar we onder anderen voor werken

klant H&M
Klant kroller muller
Klant ici paris xl
Klant KVK
shabu logo

SEO werkt, ook voor jouw bedrijf

Onze SEO optimalisatie zorgt in alle branches voor goede resultaten. Wat voor website of webshop je ook hebt, zolang er vraag is naar wat je aanbiedt, zullen er mensen naar zoeken in zoekmachines. Nu is het alleen nog zaak om ervoor te zorgen dat je doelgroep klikt op jóúw site en niet die van je concurrent.

Vraag een second opinion aan!

Werk je nu samen met een ander online marketingbureau, maar vallen de resultaten keer op keer tegen? Vraag dan nu geheel kosteloos een Second Opinion aan!

Second opinion aanvragen

Training door een SEO expert

Wil je zelf aan de slag met SEO, maar eerst meer leren van een echte expert? Volg dan een op maat gemaakte SEO workshop of training over andere aspecten van online marketing. Ik breng je namelijk graag op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen. En wat ik ook belangrijk vind: inspirerende praktijkvoorbeelden en toepasbare tips. Neem contact op en prik een datum!

Veelgestelde vragen

Waarom kiezen voor Afdeling Online?

> 200+ opdrachtgevers
We zijn trots op onze portefeuille aan lokale en internationale opdrachtgevers uit de cultuursector, de publieke sector, e-commerce, zorg, B2C en B2B. En we zijn gespecialiseerd in de wisselwerking tussen profit en non-profit.

> Altijd realistisch
We beloven geen gouden bergen. We geven transparant, eerlijk en vooral realistisch advies.

> Vast aanspreekpunt
Je krijgt je eigen contactpersoon die elke werkdag voor je klaarstaat.

> Google Premier Partner

Dankzij certificaten en diploma’s zijn onze specialisten op de hoogte van alle nieuwste trends en online mogelijkheden.

> Afdeling Academy
We geven opleidingen, wekelijkse kennissessies en hebben een eigen Academy vol cursussen, dus onze kennis van trends en online mogelijkheden is altijd up-to-date.

> Alles onder hetzelfde dak

Klanten vinden het super fijn dat wij alles in huis oppakken: van design van banners tot het schrijven van teksten.

Heb ik wel een SEO specialist nodig?

Sommige aspecten van SEO kun je zelf uitvoeren, maar onze ervaring is dat een goede SEO campagne kennis en tijd kost. Elke maand verandert je positie in zoekmachines door updates van Google en optimalisatie van concurrenten. Een goede zoekmachine specialist merkt deze veranderingen snel op in rapportages en kan snel bijsturen om een goede positie te behouden. Als je hierin achterblijft lopen je website en je resultaten hiermee een risico. Dat kun je voorkomen door het inschakelen van een SEO bureau.

Wat zijn de belangrijkste factoren voor een goede SEO?

Er zijn drie factoren die zwaar meewegen in het bepalen van de posities van websites in de zoekresultaten. Het gaat om: content, techniek en linkjes. Verbeter je de website op deze drie niveaus, dan zal je website beter vindbaar worden in zoekmachines.

Content
Goede content is heel belangrijk voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Met content wordt bedoeld: de informatie die op je website staat. Denk aan blogs, adviespagina’s, locatiepagina’s en meer. Goede content is content die zoektermen bevat die consumenten gebruiken in de zoekmachine. Nu is het niet de bedoeling om een grote lijst zoektermen willekeurig in een pagina op te nemen. Iedere pagina moet gaan over één onderwerp. Bij dat onderwerp moet zoektermen worden gezocht waarmee de zichtbaarheid van de site verhoogd kan worden in de zoekmachine. De concurrentie moet niet te hoog zijn.

Ook moet er regelmatig genoeg gezocht worden naar de zoekterm. De zoekterm die de meeste scoorkans heeft wordt de primaire zoekterm genoemd en krijgt een belangrijke plek op de pagina. De overige zoektermen worden secundaire zoektermen genoemd. Daarnaast is het belangrijk dat er vaak nieuwe content op de website geplaatst wordt. Ook kijken zoekmachines als Google naar de manier waarop informatie geschreven is. Dit moet geen opsomming zijn van zoektermen, maar een natuurlijke, menselijke tekst.

Technische SEO
Er zijn verschillende dingen op technisch vlak die veranderd moeten worden om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Een belangrijke factor is het ontwerpen van de website voor mobiele telefoons. Google slaat als eerst de mobiele versie van een website op in zijn databestand met websites. Daardoor zal de mobiele site altijd eerder vertoond kunnen worden. Maar dit is niet de enige technische factor die meetelt. Ook websiteprestaties, zoals de snelheid en laadtijd van een website zijn belangrijk. Een duidelijke navigatiestructuur telt ook mee. Wanneer de website is opgebouwd met duidelijke menu’s, interne linkjes en knoppen, dan kan de zoekmachine de website goed lezen. En dat wordt beloond!

Link building
Hiernaast spelen externe websites ook een belangrijke rol. Wanneer je veel backlinks hebt, dat betekent dat veel websites linken naar je website, dan ziet de zoekmachine je website als een betrouwbare bron. Dit wordt beloond met een hogere positie in de zoekmachine. Máár alleen als de websites die een linkje bevatten zelf ook betrouwbaar zijn en van hoge kwaliteit.

Waarom is copywriting belangrijk voor SEO?

Copywriting is een mooi woord voor het schrijven van reclameteksten. In feite is iedere webtekst een reclametekst. De informatie wordt namelijk gebruikt om de lezer te overtuigen van je diensten of producten. Copywriting heeft ook een technische kant die zorgt voor een goede positie in zoekmachines.

H-tags
H-tags, of Heading-tags zijn labels die worden gekoppeld aan koppen in de tekst, om de zoekmachine duidelijk te maken waar de tekst over gaat. De primaire zoekterm van een pagina moet opgenomen worden in de H1, ofwel de titel van de pagina. Dit is de belangrijkste zoekterm en verdient daarom een plekje in de titel. Deze zoekterm kan ook verwerkt worden in de H2s, net als de secundaire zoektermen.

Bodytekst
De bodytekst, het middenstuk van je tekst is het belangrijkste stuk tekst voor SEO. Zonder unieke en hoge kwaliteit bodytekst, zal je pagina nooit hoog scoren. Ook al pas je alle andere SEO-trucjes toe. De bodytekst is namelijk de plek waar de consument zijn informatie moet vinden. Hier moet de informatie staan waarnaar hij op zoek is. Als consumenten snel afhaken, straft de zoekmachine je pagina af.

Alt-tekst & Alt-titel
Alt-tekst is een stuk tekst die wordt toegevoegd aan een afbeelding op je webpagina. Alt-tekst moet ervoor zorgen dat de zoekmachine begrijpt waar de afbeelding over gaat. Samen met de H-tags moet Alt-tekst ervoor zorgen dat de zoekmachine de hele pagina beter begrijpt. Het voordeel van een pagina met een duidelijke inhoud is dat de zoekmachine de pagina eerder zal indexeren. En dus zal meenemen in de zoekresultaten.

Anchor-tekst
De anchor-tekst van een link is de klikbare tekst van een link die meteen zichtbaar is. Meestal is deze tekst blauw gekleurd en onderstreept. Wanneer de anchor-tekst alleen ‘klik hier’ laat zien, moet de rest van de zin duidelijk aangeven wat de gebruiker op de volgende pagina tegenkomt. Gebruikers klikken sneller wanneer een anchor-tekst duidelijk is. Dit telt mee in de SEO-waarde van je website. Want zoekmachines controleren of gebruikers voor langere tijd op de website blijven plakken.

SEO in combinatie met CRO

Goed, met SEO hebben we ervoor gezorgd dat je meer verkeer naar je website krijgt. De volgende stap is dat dit verkeer ook leidt tot meer conversies. Een conversie betekent in de online marketing het behalen van een vastgesteld doel. Denk aan acties op je website zoals bestellingen, nieuwsbriefinschrijvingen of offerte-aanvragen. Als je website zwakke punten heeft ben je al deze nieuwe bezoekers weer snel kwijt en is je SEO-werk voor niets geweest. Bij Afdeling Online zien we CRO daarom als het verlengde van SEO.

Door middel van Conversion Rate Optimization, of conversie optimalisatie, zorgen onze CRO-specialisten ervoor dat je potentiële klanten worden omgezet tot echte klanten. Waardoor jij meer verdient. De combinatie van SEO en CRO is daarom een goede.

SEO in combinatie met SEA

Zoals je nu weet is SEO een marathon. Het duurt even voordat je organisch resultaat hebt bereikt. Afwachten tot de resultaten na maanden zwoegen binnenkomen, is gelukkig niet nodig. Met Search Engine Advertising, of zoekmachine adverteren, wordt je website diezelfde dag nog vertoond in Google, boven de organische zoekresultaten. Het kost geld, maar je ziet snel resultaat. Met SEA worden sprintjes getrokken.

Ook kun je eerdere websitebezoekers retargeten op Youtube en andere plekken die jouw doelgroep bezoekt. Hiermee begeleid je ze sneller naar de volgende fase van de conversiefunnel.  Als laatste kan een goede SEO strategie ook bijdragen aan goede Google Ads resultaten. Relevante landingspagina’s leiden namelijk tot een hogere kwaliteitsscore in Google Ads, wat mogelijk leidt tot lagere advertentiekosten. Dat is mooi meegenomen.

Wanneer is SEO winstgevend?

Logischerwijs is SEO winstgevend als je omzet hoger is dan je kosten zijn. Geduld is een schone zaak als het gaat om SEO. Resultaten verschijnen over het algemeen na vier tot zes maanden. Hoe snel effecten te zien zijn, is afhankelijk van verschillende factoren. Factoren die een rol spelen zijn de leeftijd van de website, de kwaliteit van je content, het aantal (kwalitatieve) backlinks naar je website, concurrentie, website-ontwerp en meer. De gecombineerde inzet van SEA en SEO is een goede als je toch snel resultaat wilt boeken naast je SEO strategie.

Wat kost SEO?

SEO zelf kost niets, want je zorgt organisch (onbetaald) voor een hogere positie in zoekmachines. Natuurlijk kost het wel tijd om je website goed in te richten en teksten te schrijven die SEO geoptimaliseerd zijn. De tijd die hier in gaat zitten is afhankelijk van je huidige SEO status en wat er moet gebeuren om deze te verhogen. We geven je graag advies, hiervoor kun je contact met ons opnemen.

Bonus: SEO checklist

Download de SEO checklist en hang ‘m boven je bed, zo vergeet je de tips nooit meer!

SEO checklist downloaden

Contact met een SEO specialist

Ben je er klaar voor om hoger te komen in Google? En hiermee meer leads en sales te krijgen? Of heb je nog wat vragen en wil je met ons sparren? Neem dan contact op via onderstaand formulier.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.