Skip to main content

Met goed geladen employer branding de juiste persoon op de juiste plek

Sommige kinderen in de provincie Noord-Brabant hebben extra hulp en bescherming nodig. Die zorg neemt Jeugdbescherming Brabant op zich. Werk dat niet altijd makkelijk, maar wel ongelofelijk belangrijk is. Met een duidelijke employer branding en bijbehorende wervingscampagne ‘Liefde en Lef’ helpen wij hen jeugdbeschermers vinden. Mensen uit het juiste hout – waarbij liefde én lef onmisbare kwaliteiten zijn – en met die o zo specialistische knowhow. Zo krijgt ieder kind de hulp die het nodig heeft.
Daar worden wij blij van!

Employer branding

Wervingscampagne

Social marketing

Case Jeugdbescherming Brabant
Logo Jeugdbescherming Brabant

De opdracht

Personeel is deze dagen schaars. En dat geldt al helemaal voor Jeugdbescherming Brabant. Jeugdbeschermers hebben een aardig specifieke opleidingsachtergrond, en doen pittig werk. Ze combineren liefde voor hun vak – het helpen van kinderen in een kwetsbare positie – met het maken van soms moeilijke keuzes. De vijver waaruit je als werkgever vist, is daarom, op z’n zachtst gezegd, klein. Reden te meer om als organisatie heel goed te vertellen wie je bent en wat je doet. Voor employer branding en de bijbehorende wervingscampagne schakelt Jeugdbescherming Brabant Afdeling Online in.

“Het is supergaaf dat we Jeugdbescherming Brabant kunnen laten zien en voelen wat het effect is van de campagne ‘Liefde en Lef’. Deze klus heeft een specifieke uitdaging: om zo’n gerichte doelgroep zo’n grote stap te laten zetten. Juist doordat we er alles aan doen om onze klant in alle stappen mee te nemen, krijgen wij ook weer de input die we nodig hebben. Een fijn een-tweetje!”

Niek Nellen

Social marketeer bij Afdeling Online

Werven voor een pittige job

Waarom willen mensen bij Jeugdbescherming Brabant werken? Wat is het doel van de campagne? Hoeveel nieuwe jeugdbeschermers zijn nodig? Het zijn zomaar een paar vragen die we bij de start met onze opdrachtgever bespreken. Die input vormt de basis voor de wervingscampagne ‘Liefde en Lef’. De kaders van wat Jeugdbescherming Brabant zoekt (mensen met zelfvertrouwen, empathie, doorzettingsvermogen, begrip en energie, die altijd het belang van het kind voorop stellen) en wat de organisatie biedt (trots op het belangrijke werk dat je doet en de onvoorwaardelijke steun van collega’s) beschrijven we hierin. Dat geeft richting voor de rest van de campagne.

Een nieuwe broek koop je misschien in een opwelling, over een nieuwe baan wik en weeg je langer. Zeker als het gaat om een pittige job als jeugdbeschermer. De chronologie ‘see – think – do’ die we hanteren in online marketingcampagnes is in dit geval daarom nóg relevanter. Herhaling van de pijlers ‘liefde’ en ‘lef’ in woord en beeld, in combinatie met messcherpe targeting via Google en LinkedIn, is hier de heilige graal. Zo kom je als organisatie in beeld bij mensen die bij deze job passen, laat je hen nadenken over een mogelijke keuze waarna ze overgaan tot actie. En daar gaat tijd overheen.

Liefde en lef: dát is de betekenis

De campagne bestaat uit paid advertenties via Google en LinkedIn met een uitgebalanceerde mix van verschillende vormen van content. En die contentvormen kiezen we nauwgezet. Een onderwerp als ‘lef’ laad je bijvoorbeeld makkelijker met een dilemmatest of praktijkverhaal, terwijl een gevoelskwestie als ‘liefde’ duidelijker spreekt vanuit een film of testimonial. Zo lopen we door de campagne heen. We zorgen eerst dat Jeugdbescherming Brabant gezien wordt door de doelgroep, en dat de kernwaarden (liefde en lef) bekend zijn. Daarna volgt een test, getriggerd via LinkedIn met een korte teaser en de woorden ‘Wat zou jij doen?’. Een toffe, interactieve manier voor geïnteresseerden om in het werk van de jeugdbeschermer te duiken. En te ervaren of hun hart hier een sprongetje bij maakt. Als dat het geval is, is de laatste stap makkelijker gezet. Namelijk: reageren op de vacature die we als slotstuk van de campagne delen.

“Het vinden van gekwalificeerde collega’s is in deze krappe arbeidsmarkt geen gemakkelijke opgave. Dat is reden voor ons geweest om een online arbeidsmarktcampagne te starten. En met succes! Afdeling Online is altijd bereid om te helpen, denkt positief mee en niks is te veel. Met onze enthousiaste projectgroep, waar Afdeling Online onderdeel van uitmaakt, hebben we in een korte tijd een enorm mooie campagne van de grond gekregen, met dito resultaten, waar we samen met recht trots op mogen zijn!”

Marieke van Dam

Communicatieadviseur bij Jeugdbescherming Brabant

Niek

Steeds draaien aan de knoppen

Campagne staat, achteroverleunen maar? Nope, zo werkt dat niet. We monitoren continu en stellen steeds bij. Hoe loopt de campagne? Doet een post het beter dan de andere? Is de balans tussen uitingen over ‘liefde’ en content over ‘lef’ nog in orde? Krijgt een getargette doelgroep een onderdeel te vaak of juist te weinig te zien? We zorgen ervoor dat er regelmatig nieuwe campagnebeelden komen. En we testen vervolgens welke variant het beste werkt. Zo prikkelen we potentiële kandidaten gedurende de complete journey: hun beslissingsproces om vanuit liefde en lef voor deze baan te gaan. 

Resultaten bespreken we regelmatig met het team van Jeugdbescherming Brabant. Voor grote aanpassingen maken we meteen een afspraak. Kleine bijstellingen komen aan bod in het vaste, maandelijkse overleg. Dan kijken we meteen mee met de opdrachtgever naar posts die zij organisch maken en geven we advies. Zo sluiten de online uitingen van Jeugdbescherming Brabant optimaal op elkaar aan.

Het resultaat

Doelen van Jeugdbescherming Brabant zijn dik behaald, mede dankzij deze campagne. Dat betekent dat voldoende sollicitanten, met de juiste papieren én motivatie onder de arm, de organisatie vinden. Mensen die zich met liefde en lef inzetten voor kinderen in Brabant die nét wat meer bescherming nodig hebben.

Meer weten?

Neem contact op met Jaap

Stel je vraag aan Jaap

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >