Google Analytics 4

Google heeft Google Analytics 4 als de standaard gelanceerd. Dit wil zeggen dat deze versie vanaf nu de volledige focus in updates en uitbreidingen zal hebben. Een enorme stap voorwaarts die jouw webtracking flink wat flexibiliteit gaat opleveren. Betere analyses, betere inzichten en gedetailleerder zoeken: dat is Google Analytics 4.

Google Analytics 4 expert

Nieuwste ontwikkelingen in Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van Universal Analytics (UA). Met beide tools meet en analyseer je de resultaten van je website en online marketing activiteiten. De grootste wijziging ten opzichte van Universal Analytics, heeft te maken met de manier waarop Analytics de website meet. Google Analytics 4 werkt namelijk met een gebeurtenis-gedreven (event-driven) datamodel. Wat er nog meer anders is in GA4 lees je hieronder.

  • Google kon natuurlijk niet achterblijven met het integreren van machine learning. Google Analytics 4 maakt verschillende prognoses, waarmee je je advertenties kunt afstemmen op basis van de verwachte conversies. Ook kan GA4 voorspellen wanneer een vaste klant het risico loopt om weg te gaan. Hoe waardevol is dat?!
  • Zien hoeveel bezoekers van het bekijken van een product naar de aankoop gaan? Check. Een bepaalde stap in je funnel opnemen of verwijderen? Geregeld! Met deze nieuwe versie krijg je namelijk uitgebreide funnel analyses die je zelf kunt inrichten op basis van jouw klantreis. 
  • Via Automated Insights in GA4 waarschuwt Google jou automatisch voor belangrijke trends in je gegevens. Aan de hand van deze verzamelde gegevens kun je trends ontdekken en daarop inspelen. 
  • De tool is voortaan ook geschikt voor one page websites, apps en combinaties daarvan. Cross domain tracking is dan ook ingebouwd: je meet daarmee bezoekers op verschillende apparaten en websites. Handig!

Projecten waar we trots op zijn

Op feestjes vertellen we met een grote glimlach over onze projecten.

De overstap naar GA4 onder begeleiding van gecertificeerde specialisten

Het hele meetmodel is veranderd met de komst van Google Analytics 4. Dit is ook de reden dat je je Universal Analytics data niet kan meenemen naar GA4. Daarnaast zijn er een aantal zaken, zoals views en filters, die ontbreken in deze nieuwste versie. Een overstap naar GA4 is daarom wel verstandig, maar voorlopig niet genoeg. We raden daarom aan om UA achter de hand te houden, totdat de tool compleet is.

Google Analytics 4 specialist
Google Analytics 4 workshop

Google Analytics 4 workshop

Wil je jouw analyses naar een hoger level tillen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Onze gecertificeerde specialisten delen graag alle ins en outs met je. Dit doen ze aan de hand van een op maat gemaakte Google Analytics workshop. Tijdens deze workshop ga je aan de slag met verschillende onderwerpen zoals content grouping, funnel analyses en annotaties. We stellen daarnaast het lesprogramma af op jouw leerbehoeften en vragen. Want hoe fijn is het als jouw organisatie zelf uit de voeten kan met Google Analytics?!

Google Partner Badge
google analytics logo
google gtm logo
google data studio logo

Neem contact op met een Analytics expert

Ben je nieuwsgierig geworden naar Google Analytics 4? Of heb je eerst nog vragen? Dat begrijpen we helemaal. Onze Google Analytics specialisten vertellen je er graag meer over. Neem hiervoor contact op via onderstaand contact formulier.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >