Fun4Cars full speed naar een groter marktaandeel

Het is nogal een nichemarkt waar webshop Fun4Cars zich op richt: robuuste auto-accessoires voor bestelwagens van specifieke merken. Dan is het des te belangrijker om goed vindbaar te zijn voor klanten die juist dáárnaar op zoek zijn. 

SEO

SEA

Feedmarketing

De opdracht

Door middel van een uitgekiende SEO- en SEA strategie hielpen we Fun4Cars aan een betere vindbaarheid online. We zijn trots op de resultaten die we tot nu toe bereikten. Binnen afzienbare tijd steeg de domeinscore van de webwinkel flink: van een authority score van 20/100 naar een mooie 38/100! En of dat nog niet genoeg was, nam het aantal online transacties in de webshop via het organische verkeer met maar liefst 53% toe. Met onze advertentiestrategie hielpen we Fun4Cars aan 35% meer omzet. Hieronder lees je alles over onze aanpak.

Sturen op omzet

Omdat Fun4Cars al een bestaand advertentieaccount bij Google had, begonnen we daar met een nulmeting. Welke ads deden het sowieso al goed, en welke juist niet? Die meting gaf ons duidelijke input voor onze advertentiestrategie. We schoonden het account op waar nodig, en we zetten gericht op specifieke doelen in. 

Return on ad spend (ROAS) vormde de kern van onze SEA-aanpak voor Fun4Cars. Samen met de eigenaren van de webshop bepaalden we een ondergrens. Hoeveel wilde het bedrijf minimaal verdienen voor elke euro dat het aan advertenties uitgaf? Zo stuurden we op omzet en zorgden we voor een gezonde basis voor verdere groei. En met Channable verzekerden we Fun4Cars van goede en representatieve zichtbaarheid in Google shopping. Niet alleen hoognodig, maar ook nog eens erg handig. Uitbreiding naar andere landen, andere marketplaces en e-commerce websites (denk aan Bol.com of Amazon) kwam daardoor binnen handbereik. 

Aandacht voor de klantreis

Verder richtten we ons in eerste instantie op optimalisatie van de bestaande e-commerce website van Fun4Cars. Dat deden we piramidegewijs. Het hoogste niveau – de pagina’s waarop klanten van de webshop binnenkomen – waren daarbij het belangrijkst. Als de content op die pagina’s voor hen interessant genoeg is, dan klikken ze als het goed is vanzelf door. Totdat er uiteindelijk een actie op volgt: klanten nemen contact op met de webshop of, beter nog, ze gaan over tot aankoop.

SEO optimalisatie betekende in dit geval dus: een technische analyse van de website, zodat we zeker wisten dat alle relevante pagina’s goed bereikbaar zijn voor zoekmachines. Op dit vlak optimaliseerden we continu en stuurden we waar nodig bij. We werkten aan een voor Google herkenbare website structuur, we maakten nieuwe landingspagina’s op basis van de marketing funnel en het keyword research. Daarnaast bleef het creëren van relevante SEO content een continu proces. Het verbeteren van de metadata en het opzetten van een sterk linkprofiel waren onmisbare onderdelen in onze aanpak.

interview mathijs presenteert

“Van Fun4Cars krijgen we alle vertrouwen om onze strategie uit te voeren. We overleggen regelmatig rechtstreeks met de directeur van het bedrijf, en dat werkt goed. Dan leggen we uit welke stappen we zetten, en waarom we dat doen. Erg belangrijk, want er komt natuurlijk een aardige investering bij kijken. En uiteindelijk draait het wel om hun business, dus we willen dat ze goed begrijpen waar we mee bezig zijn. Doordat we korte lijnen hebben, creëren we draagvlak en vertrouwen bij de klant. We proberen er voor de klant altijd het beste uit te halen. En dat betaalt zich nu terug in resultaten waar ik erg blij mee ben!”

Mathijs Verhallen

Senior online marketeer

Fun4Cars gaat internationaal

Nu we zien dat de online marketingstrategie voor de Nederlandse markt goed aanslaat, bestormt Fun4Cars ook de Belgische en Duitse markt. Natuurlijk blijft de Nederlandse markt continu bij ons in het vizier – is aanpassing van gebruikte keywords en copy nodig? Levert wat we aan ads uitgeven nog steeds voldoende op? 

Voor België en Duitsland doen we een nieuw keyword onderzoek. Zo heet een bestelauto in Vlaanderen een camionette. Super belangrijk dus, om alle landspecifieke zoektermen te achterhalen. Voor deze nieuwe markten toetsen we alles dus opnieuw: doelgroepen, remarketing, advertentiestrategie. Voor de Duitse markt ondersteunen we bovendien op juridisch vlak, zodat de klant met een gerust hart in Duitsland kan gaan verkopen. Op naar het maximale resultaat, ook over de grens!  

De scores!

Voor de Nederlandse markt behaalden we tot nu toe klinkende resultaten. Daar zijn we trots op!