amazon e-commerce online marketing

Adverteren op Amazon

Amazon, hét grootste e-commerce platform ter wereld, heeft zijn intrede gedaan in Nederland. Dat is goed nieuws voor webshopeigenaars. Sinds maart 2020 kunnen zij namelijk hun producten aan de man brengen via deze uitgebreide marketplace. Wil je aan de slag met adverteren op Amazon, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Wij helpen je graag bij de inrichting van je Amazon-account, het opzetten van je affiliate diensten, het adverteren op Amazon én uiteraard het optimaliseren van je ads.

voordelen

Waarom adverteren op Amazon?

  • Met een omzet van €24.9 miljard (in 2017) is Amazon hét grootste marketplace platform van Europa. De verwachting is dat Amazon in Nederland ook mega wordt en marketplaces als Bol.com en Wehkamp verslaat.
  • Via Amazon kan je je producten in heel Europa verkopen. Allemaal vanuit hetzelfde account, wel zo handig.
  • Amazon heeft op jaarbasis zo’n 85 miljoen unieke websitebezoekers. Door jouw producten op Amazon aan te bieden, kun je elke dag dus miljoenen potentiële klanten bereiken.
  • Amazon richt zich sterk op het daadwerkelijke conversie-moment. Dat wil zeggen dat Amazon een heel consumentgericht platform is, waar jij als webshopeigenaar sterk van profiteert.

Amazon-account inrichten

Amazon staat bekend als een complex platform, waardoor jij als verkoper misschien de weg kwijtraakt. Wij als Amazon bureau helpen je graag bij de inrichting van je Amazon-account, van A tot Z. Samen maken we een account aan en vullen we alle benodigde gegevens in, zoals je bankgegevens en je persoonlijke informatie.

Producten toevoegen in Amazon

Vervolgens gaan we je productvermeldingen uploaden, inclusief producttitel, productbeschrijving, product afbeelding, prijs, beschikbare voorraad, enzovoort. Uiteraard zorgen we ervoor dat jouw account en productvermeldingen aan alle Amazon-voorwaarden voldoen. Zo houden we rekening met de verschillende categorieën waarin jij producten kan aanbieden.

Fulfillment by Amazon

Je kunt ervoor kiezen om de opslag, bezorging, retournering en klantenservice voor je eigen rekening te nemen. Maar, Amazon kan dit ook voor je uit handen nemen. Dit noemen we Fulfillment by Amazon (FBA). Als je kiest voor Fulfillment by Amazon profiteer je als aanbieder van een aantal voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de Prime-badge en de Fulfilled by Amazon-badge. Daarnaast win jij de Buy Box sneller, omdat je bovenaan de productpagina wordt vertoond.

Amazon Sponsored Product ads

Er zijn verschillende vormen van adverteren binnen Amazon. Neem bijvoorbeeld Sponsored Product ads. Deze zijn vergelijkbaar met Google Shopping. Ze worden namelijk boven en/of onder de zoekresultaten getoond en op de productpagina’s. En als een bezoeker op een advertentie klikt, wordt deze direct geleid naar de specifieke productpagina. De targeting van Sponsored Product ads kan automatisch of handmatig. Handmatige targeting is keyword-based of op basis van de producteigenschappen.

Amazon Sponsored Brands

Een andere vorm van Amazon adverteren is: Sponsored Brands. Deze keyword based advertenties worden getoond als headline banners boven de zoekresultaten en richten zich op de branding van je merk. Klikt een bezoeker op je advertentie, dan komt hij of zij uit op je store-page of op een landingspagina met daarop een selectie van een x-aantal producten.

Amazon Store Page

Binnen Amazon heb je de mogelijkheid om een eigen (gratis!) winkelpagina aan te maken: een Amazon Store Page. Zo’n eigen winkelpagina bestaat uit verschillende landingspagina’s waarop je je merk en producten kan promoten. Zie het maar als jouw eigen mini-website binnen Amazon, mét unieke URL. Uiteraard kunnen wij je helpen bij het opzetten en inrichten van zo’n Amazon Store Page. En we duiken ook met alle liefde in de statistieken van je winkelpagina, zodat we kunnen blijven optimaliseren.

Aanpak

Wat gaan we precies doen?

Samen met onze klanten doorlopen we deze stappen.

  • 1. Amazon-account opzetten

    Een goed en slim ingericht Amazon-account is de basis voor je advertenties. Samen met jou zorgen we ervoor dat al je gegevens correct zijn ingevoerd, dat je producten worden ingeladen en dat je account aan alle gestelde Amazon-voorwaarden voldoet.

    1. Amazon-account opzetten
  • 2. Producten optimaliseren

    Je wilt natuurlijk dat je producten goed gevonden worden binnen Amazon. Daarom blijven we je producten continu optimaliseren. Hoe? We beginnen altijd met een automatische Sponsored Product campagne. De resultaten hiervan zetten we zo snel mogelijk om in keyword based campagnes. Dat wil zeggen dat we de zoekwoorden regelmatig laten terugkomen in titels, omschrijvingen, maar ook als backend keywords en bij producteigenschappen.

    2. Producten optimaliseren
  • 3. Adverteren op Amazon

    Kies je ervoor om te adverteren op Amazon? Dan heb je de keuze uit verschillende vormen van adverteren, waaronder Sponsored Products en Sponsored Brands. Samen zetten we een strategie uit en richten we je Amazon-campagnes in.

    3. Adverteren op Amazon
  • 4. Ads optimaliseren

    Je campagnes zijn door jou goedgekeurd en staan live. Aan ons de taak om continu bij te sturen. We houden je product- en/of merkadvertenties nauwgezet in de gaten en optimaliseren ons suf.

    4. Ads optimaliseren
  • 5. Maandelijkse cijfers

    Brengen je Amazon campagnes ook daadwerkelijk wat op? Dat is natuurlijk heel belangrijk om te weten voor jou als ondernemer. Daarom ontvang je iedere maand een rapportage waarin de cijfers van afgelopen maand staan en waarin we adviezen doen voor de volgende maanden.

    5. Maandelijkse cijfers
kennissessie amazon

Amazon Kennissessie

Wil je graag weten wat adverteren op Amazon kan brengen voor jouw onderneming? Schrijf je dan in voor onze kennissessie, geheel in het teken van Amazon! Zodra we alle aanmeldingen binnen hebben, gaan wij op zoek naar een geschikte datum. Je hoort dus zo snel mogelijk van ons!
Kun je niet wachten en wil je alvast persoonlijke uitleg van onze Amazon specialist? Neem dan contact op met Pepijn via +31635311485.

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 6 maanden bewaard.

In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht