Online marketing Social SEO en SEA

Online geschiedenis schrijven met Brabants Erfgoed

Brabants Erfgoed is een initiatief van de provincie Noord-Brabant en Erfgoed Brabant, het provinciale kennis- en expertisecentrum voor erfgoed. Samen willen zij middels het platform Brabants Erfgoed de waarde van erfgoed in Brabant zichtbaar maken en daardoor de betekenis van erfgoed voor de samenleving vergroten. Anderzijds biedt de website Brabantserfgoed.nl een podium aan het erfgoedveld en om de eigen collecties en verhalen te ontsluiten en delen met de wereld. Afdeling Online heeft die mooie historische verhalen en collecties gebruikt als inspiratiebron voor unieke social media campagnes. Ben je benieuwd naar onze aanpak? Je kunt er verder over lezen in dit artikel.

Optimized-Case foto Brabants Erfgoed_lowres

Wanneer je jouw online expeditie begint op Brabantserfgoed.nl, is het iedere keer weer een verrassing waar de website je vervolgens brengt. Grasduin door een web aan verhalen: talloze collecties en objecten van musea, archieven en heemkundekringen; meer dan 200 biografieën van bekende en onbekende Brabanders; podcastafleveringen over historische gebeurtenissen en objecten; informatie over erfgoedinstellingen en redactionele artikelen die gekoppeld zijn aan één van de vier verhaallijnen (Bevochten Brabant, Religieus Brabant, Innovatief Brabant en Bestuurlijk Brabant). Verrassende verwevenheden leveren – volgens de termen van Brabants Erfgoed – een hoop ‘verrek-zit-dat-zo-momentjes’ op.

Niet alleen de grote, heldhaftige verhalen over Brabant, maar ook heel persoonlijke verhalen van bekende en onbekende Brabanders worden in de schijnwerpers gezet. Rondom deze verhalen is een speciaal project opgezet, namelijk het tv-programma ‘Goud van Brabant’. Hiervoor werd ook een nieuwe website goudvanbrabant.nl gelanceerd.

De provincie Noord-Brabant heeft Afdeling Online gevraagd om de social marketing te verzorgen voor het platform Brabants Erfgoed en zo te bouwen aan een levendige en betrokken online community. Het doel: Brabanders inspireren met erfgoed van eigen bodem om hen vervolgens in beweging te brengen - een eigen online zoektocht te starten, een evenement of bijzondere erfgoedlocatie te bezoeken.

De opdracht

Afdeling Online beheert de Facebook-, Instagram- en Twitteraccounts voor Brabants Erfgoed en verzorgt de online communicatie van Brabants Erfgoed van strategie tot uitvoering, bijvoorbeeld rondom de lancering van de nieuwe website en de launch van het tv-programma Goud van Brabant. Social-media werd tevens ingezet om creatieve talenten uit Brabant aan te sporen een idee voor een project in te zenden, waarmee ze kans zouden maken op een plekje in een van de tv-rubrieken van Goud van Brabant. Ook verzorgen wij de permanente promotie van de website en ondersteunen we de vier verhaallijnen met doorlopende campagnes. Voor deze opdracht passen we social advertentiemarketing en contentmappingstragie toe om de engagement rondom projecten en events van Brabants Erfgoed te maximaliseren.

“Afdeling Online heeft de online strategie voor het erfgoedplatform Brabants Erfgoed naadloos uitgevoerd en dat heeft geleid tot indrukwekkende resultaten. Bovendien kregen we met Mercede van de Wiel iemand bij ons team met enorm veel actuele kennis over online communicatie, niet alleen op het gebied van content, maar ook op het gebied van social advertising, analytics, regelgeving en techniek. Zowel professioneel als op persoonlijk vlak een meerwaarde voor het team!”
Brabants Erfgoed

Van Brabantse bodem

Het van oorsprong Brabantse Afdeling Online zet graag haar beste beentje voor Brabants cultureel erfgoed. We doen waar we goed in zijn: het culturele erfgoed van Brabant in een nieuw digitaal jasje hijsen en voor een breed publiek toegankelijk maken via sociale kanalen. Zo kunnen oude en jonge generaties genieten van de verhalen die Brabant rijk is.

Afdeling Online mag voor deze klant de hele sociale marketing verzorgen. Hierbij kunnen wij ons expertise en creativiteit toepassen van idee tot resultaat, waarbij we extra persoonlijke trots voelen bij het neerzetten van goede prestaties!

Mercede van de Wiel
“Als dochter van een historicus, smul ik iedere keer weer van de verhalen die ik tegenkom op Brabantsergoed.nl. De ene keer bijt ik me vast in een zenuwslopend artikel over eeuwenoud slagveld, dan weer stuit ik op een heel persoonlijk verhaal van een markant figuur dat zijn of haar stempel heeft achtergelaten op Brabant, of misschien wel de hele wereld. Fantastisch toch om dat te mogen vertalen in een toffe social-media-uiting? Onze opdrachtgever biedt me erg veel ruimte voor creativiteit en tevens mag ik vaak op veel breder vlak meedenken: over de website, e-mailmarketing en zelfs over filmproducties! We leren enorm veel van elkaar en hebben het ook heel gezellig (ook niet onbelangrijk). ” Mercede van de Wiel - Senior Social Strateeg
Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Aan de slag!

Aan de hand van creatieve contentplannen voor social media, SEO en SEA analyse zijn wij online marketing campagnes voor dit project gestart!

Social media

Deel deze case

Ook interesse in Google Grants?

Bel Jaap!

Jaap staat voor je klaar.

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht