Skip to main content

Opleidingstraject UWV: Omscholen tot online marketeers

Goede online marketeers zijn er niet in overvloed. Sterker nog: vaak moet je als werkgever heel lang aan de waterkant zitten voordat je beet hebt. Als online marketing bureau herkennen we dit als geen ander. Daartegenover staat het steeds groeiende aantal uitkeringsgerechtigden die maar al te graag een nieuwe uitdaging aangaan. Deze twee gegevens zetten ons aan het denken: wat nou als we die uitkeringsgerechtigden omscholen tot online marketeer? Twee vliegen in één klap!

Online marketing

Omscholing

Opleiden

Uniek en vernieuwend omscholingstraject

Opleiden zit in ons DNA. We hebben al menig marketeer en communicatieadviseur gecoacht bij het professionaliseren van de online marketing. Maar bij dit traject zat dat toch iets anders. Tijdens dit traject hebben we namelijk 20 uitkeringsgerechtigden begeleid die van origine een hele andere achtergrond hadden. Van het UWV Helmond/Eindhoven en het Leerwerkloket Helmond/de Peel kregen zij de kans om gebruik te maken van een scholingsbudget. Met dit budget ontdekten zij de wereld van online marketing. 

Dit omscholingstraject heeft plaatsgevonden in 2020 en 2021 in samenwerking met het UWV Helmond/Eindhoven en het Leerwerkloket Helmond/de Peel. En, is het traject geslaagd? Jazeker! We vertellen je er graag alles over. 

Dit traject ziet er inmiddels anders uit. Ben je nieuwsgierig naar ons huidige omscholingstraject in samenwerking met het UWV? Lees hier meer!

"Die hele slag naar digitaal had ik sinds de jaren ‘90 helemaal gemist. Ik had al wel wat termen gehoord, maar het was voor mij zo’n brei: waar moet je beginnen? Door de opleiding heb ik nu de handvatten waardoor ik kan meepraten en waardoor ik weet wat er mogelijk is. Daardoor kan ik me nu ook gericht gaan verdiepen."

Roland de Waal

Deelnemer

Opleiden vanuit sociaal-maatschappelijk oogpunt

Leren en werken: dat is een gouden combinatie die als een rode draad loopt door Afdeling Online. Zo leiden we ons eigen personeel op tot knettergoede online marketeers. Daarnaast spijkeren we onze opdrachtgevers met liefde bij over allerlei online marketing disciplines. Zo maken we elkaar steeds een stukje slimmer. Elke dag weer.

In deze visie kon het Leerwerkloket Helmond/de Peel zich goed vinden. Zij zeggen namelijk: “Om langdurig en duurzaam actief te zijn op een snel veranderende arbeidsmarkt, is het van groot belang dat mensen zich een leven lang blijven ontwikkelen.” Vanuit dit gedeeld sociaal-maatschappelijk oogpunt hebben we elkaar gevonden. En daar is dit unieke omscholingstraject het resultaat van.

Wat maakt dit project zo bijzonder?

Inge van Stiphout (Projectleider Leerwerkloket Helmond de Peel bij Servicepunt Leren & Werken) vertelt: “Wat dit project zo speciaal maakt, is dat het project vanaf nul helemaal op maat gemaakt en aangepast is op de behoeften die er leven in de markt: bij de werkgevers, maar ook bij de uitkeringsgerechtigden. Daarnaast is er in het traject een hele mooie combinatie opgebouwd van theorie en veel praktijk. En natuurlijk een goede begeleiding en ondersteuning tijdens de stage en daarna.” 

Stage? Ja je leest het goed. Na 6 weken in de schoolbanken gezeten te hebben, gingen de deelnemers op stage. Zo konden zij daadwerkelijk kennismaken met het online marketingvak en alle aangereikte handvatten in de praktijk brengen. Het was daarnaast een goede manier om binnen te rollen bij een bedrijf, om vervolgens de kans op een baan te vergroten. 

Onze partners

Zonder hen zou dit niet gelukt zijn

"Ondanks dat ik al een goed pakket te bieden heb aan een werkgever, dacht ik: online marketing is het stukje wat ik nog mis in mijn praktijkervaring. "

Regina van der Sloot

Deelnemer

Hoe zag het opleidingstraject eruit?

Hoewel we al een aantal tipjes van de sluier hebben opgelicht, vertellen we je graag meer over de opbouw van het traject.

"Het lesgeven door Afdeling Online was heel prettig. Ik vond het heel leuk,
heel gezellig, maar vooral ook heel leerzaam."

Regina van der Sloot

Deelnemer

Hoe zag het opleidingstraject eruit?

Stage lopen
Met de theoretische kennis en de praktische handvatten op zak, gingen de deelnemers drie tot vijf maanden stage lopen bij een organisatie in regio Helmond en Eindhoven. Want zeg nou zelf: je leert het meest als je gewoon lekker aan de slag mag. 

Studente Regina mocht aan de slag bij Centrum Hofdael in Geldrop. Met haar achtergrond als designer lag een communicatie-stage perfect in haar straatje. Ze hield zich voornamelijk bezig met social media, copywriting, e-mailmarketing en de website. Tijdens haar stage werd Regina begeleid door Hannie (directrice Centrum Hofdael): “De stageperiode verliep heel soepel: Regina werkte erg proactief, waardoor er inmiddels veel online marketing zaken zijn opgepakt. Ik vond het vooral heel fijn om iemand aan het team toe te voegen die al flink wat ervaring op zak heeft. Kortom: ik ben hartstikke blij en kijk positief terug op het stagetraject. En natuurlijk hoop ik dat Regina bij ons kan blijven!”

Christine was ook één van de stagiairs. Zij kreeg de kans om werkervaring op te doen bij Craft Education: een bedrijf waarbij ‘opleiden’ in het bloed zit. Roy (mede-eigenaar van Craft Education) kijkt erg positief terug op de stageperiode van Christine: “Ze heeft ons erg goed geholpen bij het opbouwen van onze corporate identity. Ze hield zich bezig met het totale online communicatie-plaatje: van het vaststellen van onze tone of voice tot het professionaliseren van de online uitingen.  Bovendien klikte het gewoon erg goed met Christine. Ze denkt en werkt erg pro-actief mee in ons bedrijf.” Dat Roy tevreden en enthousiast is, mag duidelijk zijn. De kers op de taart? Dat is dat Craft Education Christine een contract aangeboden heeft. Daar doen we het toch voor?!

Terugkomdagen

Natuurlijk lieten we de studenten tijdens hun stage niet los. Sterker nog: we organiseerden iedere maand een (online) terugkomdag. Tijdens deze terugkomdagen spraken gastdocenten over hun online marketing-discipline. Daarnaast was een terugkomdag dé uitgelezen kans om elkaar bij te praten over de stage-ervaringen en om vragen te stellen aan de docent. Kortom: wij bleven continu betrokken bij het ontwikkelpad van iedere deelnemer. Ook als hij of zij geen stage had bemachtigd.

De resultaten!

Maar welke resultaten hebben we behaald? Kijk maar gauw.

Samen terugblikken

Docent Jaap blikt terug: “Waar ik echt heel trots op ben? Je ziet dat mensen helemaal blanco binnen komen lopen en zelfs een beetje onzeker. Tijdens de studie die wij ze hebben geboden, hebben de deelnemers heel veel geleerd, wat ze later toe konden passen in de praktijk. Al tijdens de eerste terugkomdag merkte ik dat de studenten een klik hadden gemaakt tussen wat ze geleerd hadden en de praktijk. En dat is de weken erna alleen nog maar gegroeid. Dat zie en hoor je door de vragen die ze stellen en de problematiek waar ze tegenaan lopen. Tot slot bleek de combinatie van een 6-weekse fulltime studie en een aansluitende stage goud waard.”

Ervaringen van cursisten

Zo, nu hebben we wel genoeg verteld. Het woord is aan de deelnemers. Hoe kijken zij terug op het opleidingstraject? Je leest hieronder een drietal quotes.

"Zeer professioneel, efficiënt, stimulerend, motiverend, inspirerend. Een geweldig team met veel chemistry die positief overkomt op de cliënten. Ik ben overtuigd dat ik veel vruchten kan plukken van deze ervaring met Afdeling Online."
Remy Staupe

Deelnemer

"Praktische en bruikbare handvatten gekregen om zelf aan de slag te kunnen met diverse aspecten van online marketing en communicatie. Interessante lesstof, praktische oefeningen, handige tips en tricks. Al met al, een aanrader!"
Ine van de Ven

Deelnemer

"Goede training die me heeft geleerd hoe ik een marketingplan kan opzetten en uitvoeren, gebruikmakend van social media en alle opties van Google."
Roland de Waal

Deelnemer

Wil jij je ook laten omscholen?

Volgens het UWV behoort het vak van online marketeer tot de krapteberoepen. Dat wil zeggen dat de markt moeite heeft met het invullen van deze vacatures. Voor iedere online marketeer (in de dop) die op zoek is naar een baan, zijn er 7 openstaande vacatures die schreeuwen om de aandacht van de werkzoekende. Je laten omscholen tot online marketeer biedt dus perspectief op werk. En laat ons je nou daarbij kunnen helpen! Inmiddels ziet het traject er anders uit, maar we kunnen je uiteraard nog steeds helpen!