Online strategie voor TNO

TNO is van oudsher een technische organisatie die gewend was om vraaggestuurd te werken. Door de globalisatie van de markten werd de concurrentie steeds groter. De focus op (online) marketing werd voor hen dus steeds belangrijker.

Online strategie

E-mailmarketing

Analytics

tno logo

De opdracht

Ons is gevraagd om een online strategisch plan te schrijven voor TNO Optics & Manufacturing, een afdeling binnen TNO. Met als doel: de zichtbaarheid binnen het web te vergroten en uiteindelijk: het aantal offerteaanvragen vergroten.

"Een nieuw publiek vinden binnen de bestaande kaders van een grote organisatie was een mooie uitdaging!"

Jaap Schepers

Directeur & Online Strateeg

Wat hebben we gedaan?

Omdat online marketing voor TNO nog een vrij onontgonnen gebied is, viel er voor ons nog veel winst te behalen. Wat deze opdracht vooral interessant maakte, zijn de relatief complexe producten die een net zo specifieke doelgroep hebben. Het ging namelijk om de vervaardiging van lenzen, een niet heel grote en bekende markt zoals bijvoorbeeld de schoenenindustrie. De uitdaging zat er voor ons dus ook in om het juiste nieuwe publiek te vinden terwijl we werken binnen de bestaande kaders van deze organisatie. Naast het vinden van een nieuw publiek zetten we ook in op retentie, ofwel het terug laten keren van bestaande klanten.

tno case

Het resultaat

Het online strategisch plan dat we maakten, heeft geresulteerd in een concrete online marketingmix met SEO, Adwords, een nieuwe nieuwsbrief en een dashboard. Vooral dit dashboard is van belang, omdat we hiermee voor het management inzichtelijk maken welke vooruitgang we boeken.