SEO voor modeketen H&M
In 2018 vroeg internationaal bureau Digitas ons om mee te helpen aan de verbetering van de organische vindbaarheid van wereldwijde modeketen H&M. Alle Europese webshops werden onder handen genomen. Wij gingen aan de slag met het optimaliseren van de vindbaarheid in de Nederlandse zoekmachines. De metadata, url-structuur, H-tags en menustructuur van H&M kreeg onze aandacht. SEO marketeer -en toevallig ook shopfanaat- Lisa werd aan het werk gezet en dat deed ze meteen met volle overgave!
De opdracht
De stip op de horizon: het optimaliseren van de vindbaarheid van de gehele collectie van H&M wereldwijd. Zoals je wellicht al weet heeft de modeketen een collectie dames-, heren- en kinderkleding, maar ook de home- en kerstcollectie van H&M bleven niet buiten beschouwing in deze opdracht. De eerste stap: een zeer uitgebreid SEO zoekwoorden onderzoek. Op basis van dit onderzoek maakten we gezamenlijk een keywordselectie van de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume in Nederland. Wij konden door!
"Als SEO marketeer én mode liefhebber aan de slag voor een wereldwijd bekende kledingwinkel? Daar gaat mijn SEO-hart sneller van kloppen. Het is een uitdaging en een eer om de organische vindbaarheid van zo’n groot merk te verbeteren."
Lisa van der Westen
SEO Marketeer
SEO werkzaamheden
De vervolgstap voor ons: aan de slag met het optimaliseren van de belangrijkste categoriepagina’s van H&M. Wat hebben we gedaan? We hebben de metadata, url-structuur, H-tags en menustructuur geoptimaliseerd voor de belangrijkste categorieën. Dit waren de speerpunten om een betere vindbaarheid te creëren in de organische zoekresultaten.
Metadata
De grootste uitdaging was de aanpassing van de metadata. Lisa bracht hier structuur in aan. Nu voldoen de meta description en meta title aan de juiste vereisten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de juiste keywords, toevoeging van USP’s en uiteraard een duidelijk call-to-action. We willen de doelgroep tenslotte aansporen om de website van H&M te bezoeken. Dit alles draagt dan ook bij aan een betere organische vindbaarheid en een hogere CTR.
Samenwerken voor SEO
Als H&M wil focussen op de online marketing van een nieuwe categorie, helpen wij hen optimaliseren. Dan kunnen we mooi terugvallen op ons uitgebreide onderzoek en advies. Hiermee kunnen we ook inspelen op nieuwe trends en producten zoals interactieve kleding. Deze kleding verandert bij bijvoorbeeld een wrijving. Tof om dit samen met H&M op SEO gebied mee in de Nederlandse markt te kunnen zetten!