Vraag & Antwoord

Wat is e-mailmarketing?

De naam zegt het eigenlijk al: e-mailmarketing is een tak van online marketing waarbij (potentiële) klanten middels e-mail direct benaderd worden. E-mailmarketing kan een krachtige marketingtool zijn om bijvoorbeeld (potentiēle) klanten te bereiken en klantloyaliteit te vergroten.

Voordelen van e-mails

Wij hebben enkele voor-en nadelen van email marketing voor je op een rijtje gezet.

  • E-mailmarketing is meetbaar. Bij e-mailmarketing is (bijna) alles goed meetbaar. Via mailingtools zoals bijvoorbeeld Mailchimp kun je exact meten wie zich inschrijft, op welke links geklikt wordt, welke mensen je mail openen, wie er op welke mails doorklikt en nog veel meer.
  • Direct naar de inbox van je doelgroep. In tegenstelling tot andere online marketingmiddelen, gaat e-mailmarketing direct naar de inbox van je doelgroep. Er is geen tussenpartij, zoals bij social media bijvoorbeeld het geval is, die voor jou bepaalt waar en wanneer je bericht te zien is.
  • Het is personaliseerbaar. Met de informatie die je hebt verzameld kun je je doelgroep segmenteren en zo je e-mails personaliseren. Je kunt (potentiële) klanten met gelijkwaardige profielen bijvoorbeeld opdelen in aparte groepen, segmenten of lijsten.
  • Experiment en optimalisatie. Omdat e-mailmarketing zo meetbaar en personaliseerbaar is, is het uitstekend geschikt om mee te experimenteren. Een belangrijk voorbeeld hiervan is A/B testen, waarbij je twee versies van dezelfde mail verstuurt met één verschil. Zo kun je meten welke versie het beste scoort.

Nadelen van e-mails

  • Concurrentie. Bijna ieder bedrijf maakt wel gebruik van een vorm van e-mailmarketing. Binnen de inbox van je klant is het daarom soms vechten voor aandacht.
  • Mailadressen. Je moet zelf de e-mailadressen verzamelen. Dit kan een lastig en tijdrovend proces zijn. Bekijk voor meer informatie de pagina hoe kom ik aan e-mailadressen?

Wil je meer halen uit je e-mailmarketing?

Hierboven hebben de vraag ‘Wat is e-mailmarketing?’ beantwoord. Misschien heb je nu besloten om e-mailmarketing in te zetten om je doelgroep te bereiken. Maar hoe zorg je er nu voor dat je doelgroep je e-mails ook opent?

Onze online communicatie specialist Ilse denkt met jou mee over contentstrategie, relevante content en het opstellen van nieuwsbrieven. Neem contact op!

Wil je meer weten over e-mailmarketing?

Neem dan contact met ons op!

Contact
In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht