Skip to main content

Hoe maak je een goede nieuwsbrief? Tips speciaal voor theaters

Lola

Content marketeer

Sanne stelt een nieuwsbrief op in MailChimp

Theaters zijn er voor iedereen! Of je nu een doorgewinterde liefhebber bent, zomaar sporadisch een voorstelling bezoekt of ergens tussen deze twee uitersten zweeft. Het is een magische plek waar verhalen tot leven komen in allerlei verschillende vormen, zoals toneelstukken, dansvoorstellingen, concerten, cabaret shows en nog veel meer. Het aanbod van een theater is net zo gevarieerd als het publiek dat het bezoekt. Waarom zou je ze dan iedereen dezelfde informatie sturen? In deze blog leg ik je uit hoe je jouw nieuwsbrief in de schijnwerpers zet. 🎭

Waarom zijn nieuwsbrieven van toegevoegde waarde?

Het lijkt misschien een eenvoudig stukje digitale correspondentie, maar e-mailmarketing is veel meer dan dat. Een nieuwsbrief biedt je namelijk de mogelijkheid om een band op te bouwen met je doelgroep. Deze doelgroep heeft al interesse getoond door zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Aan jou de taak om deze interesse vast te houden. 

Een nieuwsbrief kun je goed personaliseren, en dat verhoogt de betrokkenheid en interactie. Zo kunnen we bijvoorbeeld de naam van de ontvanger opnemen in de aanhef, en kunnen we gebruik maken van dynamische content. Maar wat is dynamische content? Dit is een vorm van content die op basis van gepersonaliseerde voorkeuren automatisch wordt aangepast. We weten uit ervaring dat persoonlijke content en aanbiedingen de kans op conversies en klantloyaliteit vergroten. Personaliseren dus! 

Een ander voordeel van nieuwsbrieven is de meetbaarheid. Je kunt gemakkelijk zien hoeveel mensen je nieuwsbrief hebben geopend, op welke links ze hebben geklikt en hoeveel conversies hieruit zijn voortgekomen. Deze meetbaarheid stelt je in staat om de effectiviteit van je nieuwsbrief te analyseren. Dat betekent dat je kunt testen wat wel en niet goed aanslaat bij de ontvangers.

Verschillende doelgroepen betekent ook verschillende nieuwsbrieven

Hoewel we mensen liever niet in hokjes stoppen, is het segmenteren van je doelgroep belangrijk om hen van gerichte en relevante informatie te voorzien. Een doorgewinterde rockliefhebber zal waarschijnlijk minder geïnteresseerd zijn in een kindermusical. Het kan natuurlijk wel voorkomen dat een persoon binnen meerdere segmenten valt. Misschien vindt deze rockliefhebber niets leuker dan met zijn kleinkinderen naar een musical gaan.

Het is belangrijk dat je jouw publiek leert kennen. Binnen je CRM systeem ligt een schat aan informatie. Wie koopt kaartjes en voor welke voorstelling? En welke voorstellingen zijn dan nog meer interessant voor deze persoon? Bedenk goed hoe je jouw publiek wil segmenteren. Voor theater maken we vaak een segmentatie op basis van genres, maar denk bijvoorbeeld ook aan leeftijd of andere demografische gegevens. 

Ook meer weten over de klantreis van theaterliefhebbers? Lees dan ook Sanders blog over de online customer journey voor theaters! 🎫

Wat moet er allemaal in een nieuwsbrief?

Om een goede nieuwsbrief te schrijven moet je je eerst verplaatsen in de ontvanger. De onderwerpregel is het eerste wat zij te zien krijgen. Je hebt een beperkt aantal karakters waarmee je de ontvanger wil triggeren om jouw nieuwsbrief te lezen. Maak de ontvanger nieuwsgierig door gebruik te maken van de zeven principes van Cialdini.

Hoera! Je nieuwsbrief wordt geopend. Met een spetterend template maak jij de eerste indruk. Een strak template zorgt niet alleen voor een professionele uitstraling, maar maakt het ook gemakkelijker om de inhoud te presenteren en om hier als lezer door te navigeren. Zorg ervoor dat het template naadloos aansluit bij je huisstijl. Denk hierbij aan je logo, kleuren en andere kenmerkende elementen. Wissel tekst en afbeeldingen met elkaar af en zorg ervoor dat je links duidelijk herkenbaar zijn door ze een opvallende kleur te geven. 

En niet te vergeten, de inhoud. Wanneer je je doelgroep hebt gesegmenteerd weet je beter wat zij interessant vinden. Een goede nieuwsbrief bestaat uit meer dan alleen aankondigingen van theatervoorstellingen. Denk ook aan exclusieve achter-de-schermen content of een leuk interview met een artiest. Wees creatief! Bedenk leuke koppen en verrassende call-to-actions. Schrijf korte en pakkende teksten en let op actief taalgebruik. Dit geeft energie en nodigt de lezer uit om betrokken te blijven. Hulp nodig? Vraag dan eens onze copywriting specialist! ✍️

MailChimp templates

Hoe te beginnen met een nieuwsbrief?

Aan de slag! Het begint met het kiezen van een systeem waarmee je de nieuwsbrieven gaat verzenden. Overweeg of je Customer Relationship Management (CRM) systeem of een specifiek e-mailmarketing platform zoals MailChimp, SendinBlue en EM-Cultuur. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om jouw e-mailmarketing uit te besteden. We helpen graag!

Daarnaast is het van belang om goed na te denken over de frequentie van je nieuwsbrief. Wat is haalbaar? Kies een schema dat past bij jouw planning en bij de behoeften van jouw doelgroep. Dat kan wekelijks, tweewekelijks, maandelijks of misschien wel ieder kwartaal zijn. Onze e-mailmarketing specialisten denken graag met je mee over een passende strategie. 

Bedenk tot slot dat je jouw doelgroep ook via andere kanalen nieuwsgierig kunt maken naar je nieuwsbrief. Bouw aan je mailinglijst door men te enthousiasmeren zich aan te melden via social media, je website of andere kanalen. Vergeet hierbij niet dat ook offline media hieraan kan bijdragen. 🙌

Wist je dat e-mail automation ook erg relevant is voor jouw organisatie? Leer in Dirks blog wat e-mail automation is en hoe je ermee aan de slag gaat >

Om te onthouden

Een doeltreffende nieuwsbrief bestaat uit relevante en gepersonaliseerde content. Voor theaters is het ideaal om de ontvangers van de nieuwsbrief goed te segmenteren. Op deze manier kun je jouw doelgroep gerichter informeren over genres en voorstellingen die aansluiten bij hun interesses. Bovendien geeft een nieuwsbrief waardevolle inzichten in meetbare resultaten. Je kunt de nieuwsbrief keer op keer analyseren en verbeteren. Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag met segmenteren, personaliseren en versturen! 📤

Ben jij enthousiast geworden en wil je graag zelf aan de slag met e-mailmarketing? Dan is onze op maat gemaakte cursus e-mailmarketing of cursus MailChimp misschien iets voor jou!

Of ben je theatermarketeer en kan je wel wat content marketing ideeën gebruiken? Mijn collega Saskia geeft je praktische tips in haar blog. 🎭

Meer weten?

Ik help je graag bij vragen over nieuwsbrieven voor theaters. Neem contact met me op.

Stel je vraag aan Lola >