Vraag & Antwoord

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

Het verschil tussen SEA en SEO is in het kort betaalde (SEA) en organische (SEO) zoekoptimalisatie. Eerst is het van belang dat je weet wat beide termen betekenen. SEA (Search Engine Advertising), de naam zegt het al, staat voor adverteren. Voor SEA gebruiken wij vaak het advertentieprogramma Google Adwords. SEO (Search Engine Optimization) is het goed gevonden worden in zoekmachines zonder dat je advertentiebudget aan Google betaalt. Met andere woorden: SEO is het optimaliseren van jouw vindbaarheid zonder dat je daar advertentiebudget aan besteedt.

De verschillen tussen SEA en SEO uitgelegd

  • Veel werkzaamheden / Weinig werkzaamheden
    Met SEO heb je een lange adem nodig om je resultaten in de zoekmachines te zien stijgen. Je moet de juiste keywords en goede links gebruiken. Met SEA plaats je advertenties en wordt je website tegen betaling getoond in de zoekresultaten. Dan heb je dus direct resultaat.
  • Gratis / Tegen betaling
    Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je wordt gevonden in zoekmachines. SEO en SEA zijn handige tools daarvoor. SEO is gratis, want zoals hierboven uitgelegd heb je geen advertentiebudget nodig. Voor het adverteren met SEA betaal je om getoond te worden in de zoekmachines. Je betaalt namelijk per klik op de advertentie.
  • Organisch / Biedingen
    SEA werkt met biedingen: de hoogste bieder wint. Tegen betaling creëer je dus jouw vindbaarheid. SEO werkt volgens relevantie, hoe beter de zoekwoorden passen bij jouw content, hoe hoger je wordt vertoond in de zoekmachine. Voor iedere zoekopdracht wordt namelijk organisch bepaald door de zoekmachine welke resultaten het beste aansluiten.

Wil je aan de slag met SEO en/of SEA?

Neem dan contact met ons op! Wij hebben experts in huis voor beide disciplines!

Contact
In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht