Als ontwerper mag ik dit misschien niet zeggen, maar ik ben fan van Canva! Het is de fijnste en makkelijkste design tool waar ik ooit mee gewerkt heb. In graphic design memes wordt Canva vaak belachelijk gemaakt, omdat het minder creatieve vrijheid biedt dan Adobe Photoshop, Premiere Pro of Indesign. Maar die programma’s zijn vaak te uitgebreid voor wat je als marketing/communicatie medewerker nodig hebt om mooie ontwerpen te maken voor bijvoorbeeld social media. Daarnaast is het Adobe pakket peperduur en is Canva gratis! En niet alleen de gratis versie is gratis. Voor bedrijven zonder winstoogmerk is Canva Pro gratis, via Canva for Nonprofit.
Wil jij weten of jouw organisatie in aanmerking komt voor Canva for Nonprofits? En wil jij erachter komen hoe Canva werkt? Lees verder, want ik leg je uit hoe jij het maximale kunt halen uit jouw gratis Canva Pro account.
Wat is Canva Pro?
Canva is een alles-in-een ontwerp tool die je online kunt gebruiken. Zelfs zonder enige design skills kun je hiermee professionele afbeeldingen, video’s, animaties, GIF’s en drukwerk maken voor jouw organisatie. Als je een gratis account aanmaakt, krijg je toegang tot een beperkt aantal functies in Canva. Met Canva Pro kun je gebruik maken van alle functies die Canva te bieden heeft en beschik je over alle templates, tools, lettertypes, stock-beelden, en meer.
De belangrijkste functies en voordelen van Canva Pro:
- Maak gebruik van meer dan 100 miljoen foto’s, sjablonen, graphics en video’s. De gratis versie geeft je slechts toegang tot iets meer dan 1 miljoen assets.
- Bewaak je huisstijl door je logo, lettertypes en kleurcodes vast te leggen in de Brand Hub.
- De AI-ontwerptools zoals Magische gum en Beatsynchronisatie zijn alleen beschikbaar in Canva Pro.
- Pas de formaten van je ontwerpen automatisch aan.
- Plaats je afbeeldingen en video’s direct op sociale media met de planner.
- Ga van 5 GB opslag (gratis) naar 1 TB cloudopslag (Canva Pro).
- Werk samen met je team, je kunt tot wel 50 medewerkers toevoegen.
Wist je dat Microsoft onlangs een vergelijkbare tool op de markt heeft gebracht? Deze tool, genaamd Microsoft Designer, is een AI-aangedreven tool en biedt ontzettend veel mogelijkheden. Lees er alles over in Melanies blog: Microsoft Designer: dé nieuwe AI tool.
Canva Pro voor non-profit organisaties
Ik vroeg me af; waarom? Waarom biedt Canva hun betaalde versie zomaar gratis aan? Het antwoord bleek vrij simpel: het zit in de kernwaarden. Het is hun missie om het voor iedereen mogelijk te maken om te ontwerpen. Daarom hebben ze veel drempels weggenomen, zowel op het gebied van ontwerp skills als op het gebied van de kosten. Canva stimuleert gebruikers een positieve invloed te hebben en een goed mens te zijn. Zij doen dat zelf door goede doelen en culturele organisaties gratis gebruik te laten maken van Canva Pro.
Hierboven heb ik de voordelen van Canva Pro benoemd. Maar wat zijn nu de voordelen van Canva for Nonprofit? Dat komt behoorlijk overeen, dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Toegang tot premiumfuncties zonder kosten
- Merkinstellingen
- Formaten aanpassen
- Planningstool voor sociale media
- AI-tools zoals Magische gum en Beatsynchronysatie
- Professionele sjablonen voor non-profitactiviteiten
- Mogelijkheid om samen te werken en teams te beheren
- Aangepaste merkinstellingen en huisstijl
Hoe kan een non-profit organisatie Canva Pro krijgen?
Voordat je kunt beginnen met je aanvraag is het slim om de richtlijnen te checken of je in aanmerking komt.
Wie komt er in aanmerking?
Organisaties met een (culturele) ANBI-status. Denk aan: musea, bibliotheken, culturele instellingen, theaters, erfgoedinstellingen, poppodia en meer. Maar ook goede doelen, religieuze instellingen, volksgezondheidsorganisaties en organisaties die actief zijn zonder winstoogmerk en voor het openbaar belang
Wie komt er niet in aanmerking?
Dit zijn politieke partijen, overheidsinstellingen en het onderwijs. Ben je daarentegen werkzaam in het onderwijs of ben je een leerling? Kijk dan eens naar Canva for Education. Dit is een aangepaste versie van Canva Pro, gratis voor docenten en leerlingen.
ANBI-status? Volg dit stappenplan
Heeft jouw organisatie een ANBI-status? Dan vind je hier het stappenplan om jouw gratis Canva Pro abonnement aan te vragen:
- Log in bij Canva of maak een gratis Canva account aan met je werk-mailadres
- Ga naar www.canva.com/nl_nl/non-profit en klik op ‘Dien nu een aanvraag in’
- Vul het aanvraagformulier in
- Kies het type non-profit. Met een ANBI-status kies je voor ‘Geregistreerde non-profit’
- Selecteer het land
- Kies jouw organisatie op basis van naam of ID (gelijk aan fiscaal nummer, RSIN).*
- Vul je contactgegevens in om je e-mailadres te verifiëren. Kies hier voor je werk-mail om de kans op goedkeuring te vergroten.
- Het Canva-team zal je geschiktheid beoordelen
- Je krijgt een bevestiging per e-mail
Heb je (nog) geen ANBI-status? Dan gaat de aanvraag net iets anders, maar dat wijst zich vanzelf. Je hebt een aantal bedrijfsdocumenten nodig die laten zien dat je organisatie geen winstoogmerk heeft. Er bestaat dan helaas wel een kans dat je aanvraag zal worden afgekeurd. Dus als je een ANBI-status hebt, of die kunt aanvragen, is dat verreweg de makkelijkste manier om Canva Pro gratis te gebruiken.
*Staat jouw organisatie er niet tussen? Klik op ‘Ik kan mijn non-profitorganisatie niet vinden’ om de gegevens handmatig in te voeren. Daarna zul je het ‘Standaardformulier publicatieplicht ANBI’ moeten uploaden.
Veelgestelde vragen over Canva Pro voor non-profit organisaties
Hoe lang duurt het voordat een aanvraag wordt verwerkt?
Canva geeft aan dat dit twee tot vier werkdagen kan duren. In mijn ervaring is dit met een ANBI-status vaak in een paar uur al goedgekeurd.
Hoeveel mensen binnen een non-profit organisatie kunnen gebruikmaken van Canva Pro?
Binnen Canva for Nonprofit kan 1 team aangemaakt worden tot 50 personen. Voor een tweede team, of extra medewerkers zal je moeten betalen.
Kan een non-profit organisatie toegang krijgen tot alle sjablonen en elementen van Canva?
Ja, dat is het grootste voordeel van Canva for Nonprofit. Je kunt zonder kosten gebruikmaken van alle templates, lettertypes, stockfoto’s en tools. Die kun je herkennen aan het kroon icoontje.
Tips voor het effectief gebruik van Canva Pro door non-profit organisaties
Als het account is aangemaakt en de aanvraag is goedgekeurd, kun je aan de slag! Ik geef je een paar Canva tips om mee te beginnen:
- Begin met het aanpassen van je merkinstellingen en huisstijl. Ga naar ‘Merk’ om je merkmateriaal te uploaden. Denk aan logo’s, kleuren, lettertypes, foto’s, illustraties en icoontjes. Als je aan het ontwerpen bent staan je merkmaterialen automatisch bovenaan, super handig! Je kunt in ‘Merkbeheer’ zelfs instellen dat je team alleen maar gebruik mag maken van de merkmaterialen en niets anders.
- Kies de juiste sjablonen en ontwerpelementen voor specifieke doeleinden, ga bijvoorbeeld niet met een presentatiesjabloon aan de slag om een sociale media post te maken. Wil je aan de slag met adverteren op sociale media? Bijvoorbeeld op Instagram of Facebook? Kies dan bijpassende sjablonen. En is eenheid in jouw uitingen belangrijk? Sla dan jouw gemaakte sjablonen op in ‘Merksjablonen’. Via ‘Formaat wijzigen’ kun je heel gemakkelijk je ontwerp voor een Instagram post schalen naar story formaat.
- Voeg nu collega’s toe aan je team om aan de slag te gaan met de samenwerkings- en teambeheerfuncties. Geef feedback op elkaars ontwerpen en vraag om goedkeuring.
Wil je meer leren over de mogelijkheden van Canva? Laat je inspireren door de vele tutorials en webinars op YouTube. Er is een hele serie gewijd aan Canva for Nonprofit.
Succesverhalen van non-profit organisaties die Canva Pro gebruiken
Case study 1: De Nobelaer gebruikt Canva Pro om impact te vergroten
Als je zo’n volle contentkalender hebt als cultuurhuis De Nobelaer bieden goede templates in Canva uitkomst! Rondom de naamswijziging en de verhuizing heeft het culturele hart van Etten-Leur ook een nieuwe huisstijl gekregen. De ontwerper heeft voor de eenheid tussen print en online uitingen een aantal templates gemaakt in Canva. Die worden nu dagelijks gebruikt om in een handomdraai een afbeelding op te maken voor posts en advertenties, die helemaal in lijn zijn met de visuele identiteit van de organisatie. Neem eens een kijkje op hun Instagram account om te zien hoe dat eruitziet.
Case study 2: Theek 5 verbetert visuele communicatie met Canva Pro
Theek 5 was op zoek naar eenheid, hun social media posts lopen uiteen van activiteiten tot boekentips en van mooie acties tot nieuwsupdates. Per type post heeft een van onze social media experts een template ontwikkeld in Canva zodat aan iedere post direct herkenbaar is waar het om gaat. Nu werken de collega’s van de bieb zelf in Canva met de templates, hartstikke handig.
Goed om te onthouden
Het gebruiksgemak, de talloze templates en de inspirerende tutorials zijn slechts een paar redenen om aan de slag te gaan met Canva. Als je als Nonprofit ook nog eens zonder kosten gebruik kan maken van alle andere handige tools ben ik van mening dat je die kans niet moet laten liggen. Je hebt namelijk niets anders meer nodig om je social media feed er professioneel uit te laten zien. Je kunt je stockfoto-abonnement opzeggen, want dat zit bij Canva inbegrepen. Je video-editing programma kun je ook verwijderen. Ik zou je ontwerper alleen nog even niet ontslaan, want hoe makkelijk Canva ook is, iemand met een goed oog voor design kan wel het verschil maken. Met die templates kun jij dan weer aan de slag! Heel veel succes!
Meer weten?
Ik help je graag bij al je vragen over Canva for Nonprofit. Neem contact met me op.