Skip to main content

8 tips voor de beste Shorts op social media

Brenda

Content Marketeer

Ze zijn niet meer weg te denken van je tijdlijn: Shorts. Eigenlijk is het gewoon een fancy term voor een korte video, die meestal niet langer duurt dan een minuut. Platformen als Instagram, TikTok en YouTube bieden steeds meer opties aan om korte video content in te zetten. Sterker nog, ze worden steeds belangrijker op deze kanalen en zijn het ideale middel om de aandacht te trekken. Deze trend komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Video’s trekken sneller de aandacht dan een afbeelding. En deze kanalen doen er alles aan om jouw aandacht te trekken. 

Dat klinkt goed, toch? Lees snel verder, want ik geef je 8 tips over hoe jij Shorts voor jouw online marketing in kunt zetten!

Wat zijn Shorts op sociale media?

Onze aandachtsspanne lijkt steeds meer op die van een goudvis en dat heeft zo zijn invloed op trends in social media marketing. Een Short is een verticaal gefilmde video voor social media en zijn over het algemeen onder de 60 seconden, om zo snel de aandacht te pakken en een boodschap over te brengen. Deze video’s zijn snel en dynamisch. De inhoud kan variëren van grappig en creatief tot informatief en inspirerend.

Welke platforms ondersteunen Shorts?

Als social media bureau zien wij Short content voornamelijk op 3 platformen terugkomen:

  • TikTok is een van de meest populaire platforms voor het delen van korte video’s en de grondlegger van deze korte video’s. TikTok geeft je de mogelijkheid om creatieve en laagdrempelige video’s te maken. TikTok heeft een enorm bereik en door het algoritme van TikTok biedt het veel kansen voor virale content
  • Na het enorme succes van TikTok heeft Instagram een gelijkaardige functie ontwikkeld: Instagram Reels. Met Reels maak je video’s van maximaal 90 seconden. 
  • YouTube Shorts is de tegenhanger van TikTok. Gebruikers kunnen korte video’s van 15 tot 60 seconden maken en delen op YouTube. Met miljarden gebruikers is YouTube een krachtig platform voor het bereiken van een groot en breed publiek.

1. Het belang van kwaliteit

Voor een Short heb je eigenlijk niet meer nodig dan een smartphone met een goede camera. Dure apparatuur is niet nodig. Maar… het is wel goed om na te denken op welk kanaal je je Short gaat plaatsen. TikTok hecht namelijk veel waarde aan authenticiteit en heeft daardoor de voorkeur voor amateuristische video’s. Bij YouTube is dit niet het geval: je Shorts mogen dus gerust van hoge kwaliteit zijn. Instagram zit hier precies tussen in. Maar over het algemeen is de regel: Shorts hoeven niet té gepolijst te zijn. Deze korte video’s horen vooral vermakelijk, creatief en laagdrempelig te zijn.

2. Kies het juiste platform

Bijna 90% van de bedrijven die video content inzet, krijgt meer aandacht. Maar om van al de voordelen van Shorts te profiteren, moet je goed kiezen waar je je Short video’s plaatst. Welk social media platform past het beste bij jouw doel of merk?

TikTok is het populairst voor korte video’s, maar elk platform heeft zijn eigen publiek. Het is daarom slim om het platform te kiezen op basis van jouw doelgroep. Shorts op TikTok bieden vooral veel kansen wanneer je specifiek een jonger publiek wil bereiken. Instagram Reels bieden je een nieuwe manier om jouw achterban op Instagram op te bouwen en je bereik op Instagram te vergroten. YouTube Shorts zijn ideaal om engagement te creëren met je doelgroep op YouTube, ook wanneer iemand geen tijd heeft om een full-length video te bekijken.

3. Content ideeën 

Hoewel er geen magisch recept is voor een succesvolle Short, is een reden waarom Shorts zo populair zijn op sociale media hun potentie om viraal te gaan. Shorts hebben een veel hogere kans om viraal te gaan dan andere vormen van content. De algoritmes van social media platformen hechten namelijk veel waarde aan engagement en laten video’s met hoge engagement vaker zien aan haar gebruikers. Shorts lenen zich voor veel verschillende soorten content. Maar een leidraad in het maken van Shorts is dat ze speels, creatief en een vermakelijk karakter hebben. Dus die mooie bedrijfsvideo die zo goed werkt op je website? Die mag je achterwege laten bij het bedenken van content voor Shorts.

4. Spelen met lengte

Short content works. Veel populaire Shorts duren slechts 15 tot 30 seconden. Als je met je Short succesvol wilt zijn, is het dus het beste om video’s te maken die kort, boeiend en origineel zijn. Dat betekent niet dat je nooit een video van 60 seconden kunt plaatsen. Het hangt vooral af van de inhoud en hoe goed je de aandacht van je publiek kunt vasthouden. Het allerbelangrijkste is om meteen de aandacht te trekken in de eerste paar seconden, ongeacht hoe lang je video is. Want uiteindelijk draait het allemaal om die aandacht, en als je die eenmaal hebt, wil je die vasthouden.

5. Volgers en bereik

Korte video’s zijn ideaal om je bereik te vergroten. Het algoritme van deze platformen bepaalt namelijk welke content gebruikers te zien krijgen. In tegenstelling tot je normale feed, krijg je nieuwe content te zien van accounts die je nog niet volgt. En dat betekent voor jou als bedrijf dus personen en klanten die waarschijnlijk nog niet bekend zijn met je merk. Zorg ervoor dat je video’s een groter publiek bereiken door gebruik te maken van relevante en populaire hashtags. Dit helpt je content ontdekt te worden door een breder publiek.

6. Interactie en betrokkenheid

Zoals hiervoor al genoemd, des te meer engagement er is met jouw video, des te beter jouw video zal presteren in het algoritme. Hiermee vergroot je dus je bereik! Maar hoe betrek je jouw publiek bij je Shorts? Je kunt interactie bij Shorts aanmoedigen door mensen te vragen iets te doen of ruimte te bieden voor reacties en commentaar. Maar wat je natuurlijk vooral wil, is dat mensen je video gaan delen. Shorts gaan vaker viraal omdat je er makkelijk humor in kunt stoppen. Mensen vinden het leuk om grappige video’s te zien en delen deze graag met hun vrienden. Op deze manier vergroot je de betrokkenheid bij je video en zal je ook beter presteren in het algoritme.

7. Trends en challenges

Worden er geluidsfragmenten of liedjes steeds opnieuw gebruikt? Zo ja, dan maken die waarschijnlijk deel uit van een trend. Makers en merken proberen vaak in te spelen op trends, omdat dit de kans vergroot dat je video meer mensen bereikt. Bovendien, als iemand een trend herkent terwijl ze op jouw video stuiten, is de kans groter dat ze deze helemaal bekijken. Door populaire hashtags te volgen, kun je zien wat op dit moment interessant is en welke challenges er plaatsvinden. Je kunt hierop inspelen door deel te nemen aan deze challenges, waardoor je je bereik kunt vergroten.

8. Veelgemaakte fouten

Hoe zet je bijvoorbeeld Instagram Reels in voor bedrijven? Wil jij Instagram Reels in je social media strategie opnemen maar ben je bang dat het niet bij je bedrijf past? Als social media expert geloof ik er niet in dat je bang moet zijn dat je je bedrijfsimago op spel zet door in te haken op deze vaak grappige, korte video’s. Het is vooral een kwestie van goed nadenken over je boodschap en zorgen dat het niet afgezaagd wordt. En als je erin slaagt om Shorts goed in te zetten, dan zal het jouw imago als bedrijf juist versterken! Het belangrijkste is om afwisselende content in te zetten. Wissel een video advertentie op Instagram bijvoorbeeld af met Shorts of een statische afbeelding om zowel op korte als lange termijn resultaat te behalen en een zo groot mogelijk bereik te behalen.

Om te onthouden!

Shorts op social media, zoals TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts, zijn onmisbaar geworden voor het bereiken van een breed publiek. Met een focus op kwaliteit, de juiste platformkeuze, creatieve content en het spelen met lengte, kunnen Shorts de aandacht vasthouden en betrokkenheid vergroten. Door gebruik te maken van trends, challenges, en interactieve elementen zoals oproepen tot actie, vergroot je het bereik van je organisatie.

Hulp nodig? Wij zijn jouw Afdeling Online

Liever jouw social media uitbesteden aan ervaren specialisten? Of een specifiek social media platform zoals Instagram uitbesteden? Ook dat is mogelijk bij Afdeling Online. En ga je liever zelf aan de slag met het creëren van toffe content voor jouw organisatie? Bekijk dan onze cursus social media adverteren.

Meer weten?

Ik help je graag bij vragen over Shorts op sociale media. Neem contact met me op.

Stel je vraag aan Brenda