Skip to main content

Succesvol adverteren op Pinterest doe je aan de hand van dit stappenplan

Elsemieke

Content marketeer

Pinterest is een krachtig platform dat vol zit met inspirerende content en miljoenen actieve gebruikers. Het is een relatief goedkoop platform om op te adverteren en iedere leeftijdsgroep is er wel te vinden. Door effectief te adverteren op Pinterest kun je jouw merk of product onder de aandacht brengen bij een breed publiek. 

Of je nu een klein bedrijf hebt of een grote onderneming runt, Pinterest inzetten voor je bedrijf is altijd een goed idee. Alles draait hier om het visuele aspect. En daar moeten jouw advertenties ook bij aansluiten. Met dit stappenplan zet jij, met of zonder marketing achtergrond, binnen no-time een sterke Pinterest advertentie op. Maar eerst neem ik je mee in wat achtergrondinformatie.

Waarom je als bedrijf zou willen adverteren op Pinterest?

Goede vraag! Pinterest is hét platform om publiek naar je profiel of website te trekken, omdat het fungeert als een zoekmachine. Dat werkt dus anders dan een social media platform zoals Facebook of Instagram. Mensen zijn actief op zoek naar inspiratie of een specifiek product en zijn daardoor sneller geneigd om te klikken. Op Pinterest adverteren is dan ook voor iedere branche of soort bedrijf interessant. De enige voorwaarde: gebruik aantrekkelijke visuals en stel een relevante doelgroep in.

Wat zijn de voordelen van adverteren op Pinterest?

Een groot voordeel van Pinterest is dat je kunt targeten op trefwoorden. Dit houdt in dat jouw advertentie hoogstwaarschijnlijk wordt vertoond aan personen die op Pinterest zoeken naar dat trefwoord. Je gesponsorde pin is hierdoor zichtbaar in de eerste fase van de customer journey, waarbij mensen zich nog aan het oriënteren zijn. Heb je hier de aandacht getrokken? Dan kun je deze mogelijke leads meenemen door de rest van de klantreis.

Gesponsorde pins zijn dus in te zetten in iedere fase van de customer journey. Bijvoorbeeld voor het vergroten van je naamsbekendheid, maar ook voor conversies. Als jouw pin opvalt en past bij de zoekintentie van deze persoon, is de kans groot dat er wordt geklikt naar jouw profiel of website.

Pinterest zakelijk gebruiken: het stappenplan

Maar hoe werkt adverteren op Pinterest nou precies? We beginnen bij het begin. 

1. Om Pinterest ads in te kunnen zetten heb je een zakelijk account nodig.

Je kunt gratis een zakelijk account aanmaken, maar je kunt ook je persoonlijke profiel koppelen aan een zakelijk account. Je hebt dan maar één e-mailadres nodig om in te loggen. Zodra je dit account hebt aangemaakt, kun je het profiel en de betaalgegevens in orde maken.

2. Meten is weten, dankzij de Pinterest-tag

De Pinterest-tag is een stukje code die je aan je website toevoegt. Dit kun je zelf handmatig instellen of met behulp van de website ontwikkelaar. 

Pinterest houdt met deze tag bij wie de website heeft bezocht en welke acties er worden uitgevoerd op de website. Anoniem uiteraard. Deze statistieken zijn enorm interessant, omdat je daarmee de effectiviteit van jouw advertenties kunt meten. Vervolgens kun je daar je strategie weer op aanpassen.

3. Bedenk wat je wilt bereiken met het inzetten van Pinterest

Voordat je de campagne kunt vormgeven, moet je eerst het doel bepalen. Wil je dat zoveel mogelijk mensen je Pinterest ads zien of wil je juist dat ze een actie uitvoeren op je website? Alles is mogelijk, maar houd altijd in je achterhoofd waar je op moet sturen. 

Is het doel om aankopen of conversies te genereren? Dan raden wij, als social media bureau, aan om de gehele customer journey te doorlopen met je advertenties. Je laat namelijk eerst je doelgroep kennismaken met je product of bedrijf, voordat je ze vraagt om een aankoop te doen. Of om te solliciteren. Of om iets te downloaden. Enzovoorts.

4. Maak je visuals Pinterest-proof 

Onder Pinterest-proof verstaan we krachtige en visueel aantrekkelijke beelden. Jouw pins moeten er echt uitspringen. Dat doe je door je product of dienst in het middelpunt van de afbeelding te plaatsen. Heb je alleen product foto’s beschikbaar? Ook daar is altijd iets moois van te maken!

Laat bijvoorbeeld altijd je logo in beeld komen, voeg een duidelijke call-to-action toe en laat kleuren of andere huisstijlelementen terugkomen. Oh, en houd bij zowel foto als video de beeldverhouding 1000 x 1500 pixels aan.

5. Alle voorbereidingen zijn nu getroffen: aan de slag!

Om op Pinterest te adverteren klik je op de rode knop met “campagne maken”. Vervolgens kies je als eerste het campagnedoel. Pinterest heeft dit al voor je onderverdeeld in drie fasen van de customer journey, namelijk merkherkenning opbouwen, overweging beïnvloeden en conversies genereren.

Nadat je de doelstelling hebt geselecteerd stel je het budget en de looptijd in. Het wordt aanbevolen om minimaal €25 budget per dag in te zetten. Heb je dit budget niet? Ook dan kun je gewoon op Pinterest adverteren, maar zorg er wel voor dat de doelgroep niet al te groot is. Hoe verder je de customer journey ingaat, hoe duurder een actie zal zijn. Zo wordt voor een conversie campagne minimaal €50 per dag aangeraden.

6. Stel je doelgroep samen

Zodra je onderaan op de rode knop met “doorgaan” klikt, kun je de doelgroep samenstellen. Je kunt je doelgroep selecteren op basis van interesses en trefwoorden, maar je kunt je advertenties ook richten op mensen die al interactie met je merk hebben gehad. Wil je nieuwe klanten vinden die lijken op de doelgroep die al interactie met je merk heeft gehad? Kies dan voor een vergelijkbare doelgroep.

7. Selecteer tot slot een bestaande pin of maak een nieuwe aan

Een nieuwe pin is zo gemaakt! Zodra je de visual hebt opgemaakt, bijvoorbeeld in Canva of Photoshop, kun je deze hier uploaden. Geef een pin altijd een titel (maximaal 100 tekens) en beschrijving (maximaal 500 tekens) mee. Ook is het altijd een goed idee om een link naar je website toe te voegen. Voorzie deze van een UTM-code, zodat je de resultaten kunt bekijken in Google Analytics.

Meer Pinterest tips ontvangen of zelfs je volledige social media uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op.

Pinterest adverteren: en nu jij!

Aan de hand van dit stappenplan kun jij zelf op Pinterest gaan adverteren. Maak een zakelijk account aan en klik zelf eens op de verschillende knoppen. Op deze manier leer je het platform het beste kennen. 

Wil je meer te weten komen over de talloze opties van Pinterest voor bedrijven? Volg dan een Pinterest adverteren training, gegeven door een van onze social media specialisten. Goed om te weten: deze training wordt volledig op maat gemaakt. 

Succes!