Vraag & Antwoord

Hoe zet je contentmarketing in voor een groter bereik?

Je zet contentmarketing in voor een groter bereik door een contentmap te maken. Met contentmapping stem je de communicatieboodschappen af op je doelgroep in verschillende fasen van het aankoopproces en verspreid je de communicatieboodschappen over verschillende kanalen. Zo bereik je meer mensen dan je directe volgers en controleer je op de lange termijn wie jouw content te zien krijgt.

Wil je meer weten over contentmarketing? Neem contact op met onze contentmarketing specialist. Zij helpt je bij het opstellen van je contentplan en het creëren van persona’s.

Maar hoe doe je dat nou, contentmarketing inzetten voor een groter bereik? Je kunt hieronder er meer over lezen, dus lees vooral verder!

Contentmarketing begrippen

Contentmarketing begrippenlijst

In dit artikel lees je meer over contentmapping. Hierbij komen een hoop contentmarketing begrippen aan bod. Je kunt hieronder een makkelijke begrippenlijst met links vinden zodat je eerst meer kunt lezen over deze begrippen.

Informatiebehoefte

Hoe bepaal je de informatiebehoefte van je persona?

Voor een effectieve communicatie stem je je communicatieboodschap af op je doelgroep. Hiervoor maak je gebruik van persona’s uit je contentplan. Bij contentmapping is het ook belangrijk dat je rekening houdt met verschillende fasen in het aankoopproces. Deze fasen lopen van inspiratie, tot verkoop en retentie. Een volledige contentmap is dan ook een weergave van al deze fasen.

De informatiebehoefte van je persona kan verschillen per fase van het aankoopproces. Hoe bepaal je nu wat die informatiebehoefte is? Onze tip is, om eerst onderzoek te doen voordat je een contentmap maakt. Hierbij vraag jij je eerst af wat de behoeften, doelen en vragen zijn van je persona in elke fase. Ook is het belangrijk om per fase in kaart te brengen wat de mediavoorkeuren van je persona zijn, om ervoor te zorgen dat je communicatieboodschap je doelgroep bereikt via het juiste marketing kanaal.

Vind je het lastig om de informatiebehoefte van je persona te bepalen? Wij kunnen je hierbij helpen. Neem contact op met onze contentmarketing specialist, die staat je graag te woord.

Content

Hoe stem jij je content af op de zoektocht van je persona?

Je stemt je content af op de zoektocht van je persona door middel van zoekwoorden. Dit doe je door te achterhalen welke zoekwoorden jouw persona gebruikt om te zoeken in de zoekmachine. Dit doe je door het uitvoeren van een zoekwoorden analyse. Op basis van deze analyse kun je vervolgens de content voor bepaalde zoekwoorden optimaliseren, zodat je content beter vindbaar is op deze zoekwoorden. Hiermee vergroot je de kans dat je content door je doelgroep online gevonden wordt! Deze vorm van online marketing heet Search Engine Optimization (SEO). Lees er meer over in ons artikel over SEO. Onze SEO specialisten kunnen je er alles over vertellen.

Welke onderdelen heeft een goede contentmap?

Na het uitvoeren van onderzoek is het tijd om een contentmap te maken. Een goede contentmap bevat de volgende onderdelen:
– alle fasen van het aankoopproces, van inspiratie tot aankoop en retentie.
– persona’s die per fase belangrijk zijn voor het behalen van de contentmarketing doelen.
– content items per fase, die de inhoud, contenttypen en verspreiding via verschillende kanalen beschrijven per communicatieboodschap.

Hoe zorgt een volledige contentmap voor een groter bereik?

Een goede contentmap beschrijft de contenttypen voor elke communicatieboodschap. Deze contenttypen zijn gekozen op basis van de mediavoorkeuren van je gekozen persona. Door gebruik te maken van meerdere contenttypen, spreek je een zo groot mogelijke doelgroep aan: de mensen die in de ochtend én de mensen die ‘s avonds hun Facebook bekijken, of de mensen die eerder op een video reageren én de mensen die liever inspiratie vinden in tekst. Zo zet je contentmarketing in voor een groter bereik dan je directe volgers.

Wil je meer weten over contentmarketing? Lees het in het artikel wat is contentmarketing?
Wil je meer weten over online marketing? Vind meer informatie in veelgestelde vragen

Neem contact op!

Wil je weten wat Afdeling Online voor je kan betekenen? Neem dan contact op met onze Contentmarketing specialist.

Contact
In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht