Skip to main content

Hoe zet je TikTok in voor bedrijven?

Niek

Social marketeer

cursus tiktok

Tijdens een vergadering roept je baas: “moeten we niet iets doen met TikTok?”. Hoewel jouw baas soms altijd gelijk heeft, schiet jij hier als marketeer flink van in de stress; je hebt namelijk al Facebook, Instagram, Mailchimp en LinkedIn (en nog twintig andere kanalen) om te onderhouden. En is TikTok bovendien niet alleen voor tieners die gekke dansjes doen? Klinkt dat herkenbaar?

In deze blog vertellen we je waarom óók jij TikTok zou moeten gebruiken om jouw bedrijf op de kaart te zetten en gestaag het aantal volgers te laten groeien. Ook geven we je praktische tips en inspiratie om zonder stress aan de slag te gaan met TikTok-video’s en content te plaatsen op het snelst groeiende sociale platform van de wereld.

Wat is TikTok marketing?

TikTok marketing is niets meer en niets minder dan het inzetten van TikTok om jouw doelgroep en volgers te bereiken, met als doel: merkbekendheid genereren. Net als bij andere social media kanalen is het mogelijk om met TikTok veel nieuwe volgers te bereiken. Onder andere dankzij het sterke algoritme en trending hashtags. Maar daarover later meer.

Je kunt op TikTok zowel organisch posten (op je tijdlijn of stories) als betaalde advertenties uitzetten. Dit laatste is voor veel gebruikers en bedrijven nog niet zo relevant, omdat je – op moment van schrijven – alleen op héél Nederland kan targeten en niet op specifieke regio’s. Wel kun je zelf invullen of TikTok adverteren op dit moment wel relevant is voor jouw bedrijf. Deze blog zal daarom verder focussen op het organisch posten om jouw aantal volgers te vergroten en doelen te bereiken.

Waarom TikTok gebruiken voor je bedrijf?

TikTok is het snelst groeiende sociale netwerk ter wereld. Het platform is beschikbaar in 150 landen en er zijn ruim 1 miljard actieve gebruikers (die minstens 1 keer per maand inloggen). De gemiddelde kijktijd is een verbijsterende 45 minuten per dag. Zo’n 9 op de 10 gebruikers opent de app meerdere keren per dag. In 2022 werden TikTok-video’s zelfs vaker bekeken dan content op YouTube! Los van deze mooie statistieken biedt het krachtige algoritme van TikTok veel kansen om binnen korte tijd een grote doelgroep te bereiken. Dit komt omdat TikTok voornamelijk content laat zien aan mensen die jou nog niet volgen. 

Nou is het niet zo dat jouw eerste TikTok meteen viral gaat met 5 miljoen views (dus temper het enthousiasme van je baas nog maar even). Je zult echter zien dat je met leuke, enthousiasmerende TikTok-video’s –  en soms ook ‘weirde’ en prikkelende content – veel kans hebt om een grote groep jonge gebruikers te bereiken.

Maar is nu alleen generatie-Z actief op TikTok? Of is jouw (wellicht oudere) doelgroep ook te vinden op het platform?

Welke doelgroep heeft TikTok?

Zo’n 62% van TikTok gebruikers is tussen de 10 en 23 jaar oud. Veel kinderen en tieners dus. Maar ook steeds meer millennials en zelfs ‘écht oude mensen’ (lees: alles boven de 35) weten hun weg te vinden naar het platform. 

Bovendien klopt het stigma van ‘alleen gekke dansjes voor kinderen’ al lang niet meer voor TikTok. Elk denkbaar thema of niche komt voorbij op het platform; van content voor autoliefhebbers en muziekfans tot tips voor boekenwurmen en filmfanaten. Binnen de trending video’s vinden we kookvideo’s, filmreviews, live reportages van muziekfestivals, recensies over bordspellen, lifestyle tips, mensenrechten en duizenden andere onderwerpen. 

Wat jouw organisatie ook doet, er is vast een thema dat bij jou past! Maar hoe gebruiken andere succesvolle bedrijven TikTok als marketingtool?

Hoe gebruiken bedrijven TikTok voor marketingdoeleinden?

TikTok wordt op heel veel verschillende manieren ingezet door bedrijven, maar over het algemeen heeft alle content een gemene deler: een TikTok moet leuk zijn. De belangrijkste metric is namelijk kijktijd. Hoe langer een video wordt bekeken en  hoe meer gebruikers jouw video zien, hoe beter het algoritme je content gaat waarderen. En daarom is het belangrijk om met je video’s te entertainen.

Zo plaatst taal-leer-app DuoLingo komische video’s met hun mascotte, maakt vliegtuigmaatschappij RyanAir hilarische (en zelfbewuste) content en zetten ook merken als Wehkamp, Bol.com op enthousiasmerende wijze hun merk neer. 

Zelden heeft deze content als direct doel om conversies of leads te genereren. Als bedrijf zet je TikTok eerder in om op een leuke manier te werken aan je merkbekendheid en de loyaliteit van je doelgroep. Mocht je TikTok dus in willen zetten om op korte termijn je product te verkopen, dan zou je wel eens teleurgesteld kunnen worden (tenzij je product die ene sweater van Emily in Paris, of een carnavalsoutfit van Wednesday is).

Tips voor het creëren van effectieve TikTok-video's voor bedrijven (in de vorm van een stappenplan)

Nu zeg je misschien: “dat klinkt allemaal leuk, maar die grote bedrijven hebben veel budget en super creatieve bureau’s en stagiairs.” Dat klopt, maar ook jij kunt zonder creatieve stagiairs en 0 euro aan de slag. Wij geven je praktische tips om vandaag nog met TikTok te starten.

1. Maak een TikTok account aan
Een kleine stap, maar wel belangrijk 🙂. Ga naar de website (of app) van TikTok en maak jouw account aan. Let op dat je een bedrijfsaccount aanmaakt (anders handel je als persoon). Voeg je profielfoto toe, een korte beschrijving (hoi, dit is het TikTok account van Slager Janssen uit Oisterwijk) en voeg relevante links toe zoals je website .

Heb je problemen met deze stap? Deze video helpt je door het proces heen.

2. Belangrijk: maak tijd vrij voor TikTok
Content maken kost tijd. Neem die tijd. Je zult zien dat het maken van video’s voor TikTok een groter gedeelte van jouw werkdag in beslag zal nemen dan bijvoorbeeld het maken van een Facebookpost of een Instagram story. Met name op het begin moet je de editing en publishing tools nog onder de knie krijgen. Hoewel het maken en editen van een TikTok veel tijd in beslag neemt, moet je content maken voor TikTok niet zien als een intimiderende videoproductie. Het helpt juist als video’s authentiek en niet al te gelikt zijn. 

Wil je echt aan de slag met TikTok? Blok dan bijvoorbeeld eens een middag om jouw eerste video te bedenken, maken en editen. 

3. Denk na over wat jouw bedrijf of organisatie uniek maakt
Het is tijd om je eerste content te gaan maken, maar wat moet je nu in hemelsnaam maken?! Denk altijd na over wat jouw organisatie/merk uniek of interessant maakt. Werk je voor een bibliotheek? Film dan korte boekrecensies met een leuke bibliothecaresse. Heb je een ijszaak? Maak iedere week een gigantische ijscoupe met verschillende bolletjes en geef deze een gekke naam. Werk je voor een gigantische staalproducent? Film een aantal machines uit je fabriek en vertel aan de hand van een voice-over wat deze doen. Heb je een geschifte baas? Maak hem de hoofdrolspeler in je TikToks en laat hem met de bedrijfsauto donuts doen op de parkeerplaats.

Kortom: geef gebruikers een kijkje achter de schermen, vertel anekdotes en maak content die opvalt!

4. Gebruik bestaande trending video’s als inspiratie (maar geef er je eigen draai aan)
Heb je geen inspiratie of heb je moeite met beginnen? Bekijk trending video’s en hashtags om te zien wat populair is. Ook kun je inhaken op bepaalde trends – maar geef altijd je eigen draai aan de trend. 

Het gebruiken van trending muziek kan ook goed werken. Let op: bedrijfsaccounts hebben beperkingen op het gebruik van commerciële/populaire muziek. Sommige trending liedjes zijn dus helaas niet voor jouw organisatie beschikbaar. Check de audio library welke muziek je tot je beschikking hebt.

5: Gebruik TikTok zelf ook!
Je doet ontzettend veel inspiratie op als je zelf de feed van TikTok induikt (met je persoonlijke account of het business account). Zoek creators en hashtags van jouw interesses op; wielrennen, anime, muziek of workouts, het kan allemaal. Het kan een tijdje duren voordat jouw algoritme je de echte goede content voorschotelt.

How to: een TikTok post maken

  • Ga naar de TikTok-app
  • Klik op het plusje onderin in het midden. Je kunt kiezen voor foto of video. Advies: kies voor een video. 
  • Klik eerst op ‘Geluid toevoegen’ of start meteen met opnemen op de rode knop onderaan (je kunt achteraf geluid toevoegen of je eigen geluid gebruiken). 
  • Tip: Je kunt een stukje filmen, stoppen, en weer door filmen waar je gebleven was (de app plakt het aan elkaar met de muziek erbij). 
  • Je kunt talloze filters, effecten en stickers aan de video toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld in slow motion filmen, een ‘beauty filter’ toevoegen of een vraag stellen door een poll toe te voegen.
  • Bedenk een pakkende, korte caption en gebruik relevante hashtags!

Aan de slag

Heb je een idee voor een video? Dan is het tijd om te gaan produceren! Houd daarbij deze tips in je achterhoofd.

  • Begin!
    De allerbelangrijkste tip: begin gewoon. Je zult zien dat als je bezig bent je steeds meer leert en steeds meer ideeën krijgt. Succes!
  • Het hoeft geen Hollywood productie te worden
    Voor TikTok hoef je geen duur camerateam in te huren of een script te schrijven. Sterker nog: authentieke content wordt meer gewaardeerd. Zolang je een goede telefoon camera én een leuk idee hebt, kun je aan de slag.
  • De meeste TikTok’s zijn tussen de 15 en 60 seconden lang
    Maak gebruik van de tijd, maak gebruik van snelle edits én zorg dat de aandacht niet kan verslappen.
  • Pak de aandacht meteen!
    Gebruikers ‘swipen’ vaak na een paar seconden al weer verder. Dus geen lange intro’s of saaie logo’s.
  • Inspireer, entertain en informeer
    Stel bij iedere video de vraag: wat is de toegevoegde waarde? Inspiratie, informatie of entertainment? Overtuig je gebruiker dat je hun tijd waard bent, anders swipen ze zo weer verder.
  • Denk mobile first: film altijd verticaal!
    Vroeger moest alles liggend; we keken namelijk vooral onze content op tv’s en tablets. Dat is tegenwoordig totaal anders. Ook op TikTok zijn bijna alle video’s staand, dus maak je content ook met dit in het achterhoofd. Film daarom alles in 6:19.
  • Editen maar
    Heb je je video geschoten? Ga dan aan de slag met editen. Zorg dat je snel knipt, gebruik tekst als overlay (en subtitels) en zorg dat je video snel de aandacht pakt.
  • Gebruik relevante hashtags
    Gebruik ALTIJD #fyp #foryoupage #voorjou en voeg verder relevante hashtags toe. TikTok stelt op basis van jouw input ook hashtags voor. Kom je er nog niet uit? Duik dan eens in YouTube (of op TikTok zelf) en kijk tutorials en tips & tricks van andere makers.

De kracht van TikTok influencers voor bedrijven en hoe je hen kunt vinden

Influencer marketing is een vak apart. Het vinden van én begeleiden van succesvolle influencers die jouw merk en bedrijf tussen de meest trending video’s kan krijgen, is een specialistische taak. Heb je het budget en de tijd om dit echt goed aan te pakken, schakel dan een professional in.

Lang niet iedere marketeer heeft reuze budgetten tot zijn beschikking.  Maak dus een lijstje voor jezelf met leuke creators op TikTok (het helpt als ze nog geen miljoenen volgers hebben) en stuur ze eens een DM. Wellicht kunnen jullie iets voor elkaar betekenen.

Hoe bedrijven TikTok gebruiken voor klantenservice en interactie met klanten

TikTok stelt een merk in staat om op een persoonlijke en directe manier met hun volgers en klanten in contact te komen. De nieuwere generatie stuurt veel makkelijker een DM dan dat ze een mail naar de klantenservice sturen.

Zorg dat je altijd reageert op leuke (en minder leuke) reacties met humor en oprechtheid. PR-proof antwoorden zijn voor Facebook – je mag dus best een beetje direct zijn! 

Let wel dat als je TikTok gaat gebruiken en er komen veel reacties op je content, je er weer een kanaal bij hebt om webcare voor te verzorgen. Zorg dat jij en je team daar klaar voor zijn… want met de kennis uit deze blog gaat die inbox natuurlijk ontploffen! 🤯

Als laatste...

In deze blog hebben we slechts heel oppervlakkig de kansen en de kracht van TikTok kunnen bespreken. Ga zelf op pad, kijk tutorials, steel ideeën, doe inspiratie op en begin deze week nog met het maken van content voor jouw organisatie. 

Onze grootste tip: begin gewoon. Want de eerste stap naar het maken van een succesvolle TikTok, is het maken van een hele matige TikTok.

Meer weten?

Ik help je graag bij al je vragen over TikTok. Neem contact met me op.

Stel je vraag aan Niek >