Vraag & Antwoord

De belangrijkste wijzigingen in Google Ad Grants in 2018

De belangrijkste wijzigingen in Google Ad Grants zijn:
– een ondergrens van een minimale CTR van 5% voor de hele Google Ad Grants account
– het verbod op het gebruik van geclaimde merknamen (mits de merkeigenaar toestemming heeft gegeven) en
– de mogelijkheid om boven $2 per klik te bieden
– een ondergrens van een minimale kwaliteitsscore van 3 voor zoekwoorden

Wil je weten hoe het precies zit? Je kunt hieronder meer lezen over de 6 meest belangrijke wijzigingen.

Wat is Google Ad Grants?

Met Google Ad Grants geeft Google zo’n €8.500 advertentiebudget kado aan culturele instellingen en andere non-profits om te besteden aan Adwords campagnes. Met Google Ad Grants kun je gericht targeten op mensen die jouw geselecteerde zoekwoorden gebruiken in Google Search. Zo kan de inzet van Adwords campagnes zorgen voor (veel) meer bezoekers op je website en meer conversies.

Ben je een culturele of non-profit instelling en wil je meer weten over Google Ad grants? Onze Afdeling Cultuurmarketing brengt je op de hoogte.

6 Belangrijke wijzigingen in Google Ad Grants in 2018

Google voert om de zoveel tijd nieuwe regels door voor Google Ad Grants. Hieronder kun je lezen wat er in 2018 is verandert.

1. De belangrijkste verandering is dat je Adwords account als geheel een CTR van minimaal 5% moet zijn. Als je account 2 maanden achtereenvolgens niet de minimale CTR van 5% haalt, dan wordt de gehele account gedeactiveerd.

2. Google geeft een kwaliteitsscore aan je geselecteerde zoekwoord, landingspagina en advertentie. Deze kwaliteitsscore moet volgens de nieuwe regels 3 of hoger zijn.

3. Een andere verandering is dat een Grants campagne minstens twee advertentiegroepen met ieder minimaal twee advertenties dient te bevatten.

4. Ook is het niet meer toegestaan om te adverteren met merknamen die geclaimd zijn en dus niet van jou zijn. Als je een geclaimde merknaam wil gebruiken, dan zul je eerst toestemming aan de merkeigenaar moeten vragen.

5. Als je adverteert op enkele zoekwoorden die erg algemeen zijn, zogenaamde brede ‘single-word’ zoekwoorden, dan is de kans groot dat je advertenties in het vervolg worden afgekeurd.

6. Vanaf nu kun je kiezen voor ‘automatisch bieden’ mits je kiest voor een conversiecampagne. Bij automatisch bieden, bepaalt Google zelf de hoogte van het bodbedrag. Je kon eerder alleen handmatig een maximum van $2 per klik instellen. Met het automatisch bieden, is het nu ook mogelijk dat het bodbedrag boven de $2 euro uitkomt.

Aan de slag met Google Ad Grants maar je weet niet hoe je kan beginnen? Bel onze Google Ad specialist.

Wil je meer weten over Google Ad Grants?

Bel ons!

Contact
In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht