Vraag & Antwoord

Wat kost adverteren met SEA?

Wat adverteren met SEA (Search Engine Advertising) kost, dat bespreken we in de onderstaande punten:
– Google rekent geen vaste kosten voor betaald adverteren. Je maximale kosten zijn afhankelijk van het dagelijkse mediabudget wat je van te voren instelt. Dit mediabudget kun je op elk gewenst moment wijzigen.
– Binnen je gestelde mediabudget betaal je enkel voor de zoekwoorden.. De kosten van een zoekwoord worden bepaald aan de hand van een automatische veiling. Op een automatische veiling worden zoekwoorden toegewezen aan de bieder met de hoogste Ad rank. De Ad rank is een combinatie van het maximale bod en de kwaliteitsscore voor het zoekwoord..
– Kosten voor adverteren met SEA zijn daarnaast afhankelijk van factoren als strategie en de relevantie van je advertenties.

Wil je aan de slag met SEA? Neem contact op! Of lees hieronder eerst meer over de kosten van betaald adverteren.

SEA zoekwoorden

De kosten van betaald adverteren zijn afhankelijk van de zoekwoorden die je kiest. Populaire zoekwoorden kosten meer budget om mee te adverteren dan minder populaire zoekwoorden. Deze kosten worden bepaald op een automatische veiling. Tijdens een automatische veiling wordt het zoekwoord toegewezen aan de bieder met de hoogste Ad rank. De Ad rank is een combinatie van het maximale bod en de kwaliteitsscore voor het zoekwoord.

Wil je meer weten over adverteren? Onze SEA specialist legt je meer uit over dit onderwerp.

Google kwaliteitsscore

De kosten van SEA zijn ook afhankelijk van de relevantie van je advertenties en landingspagina. Google waardeert de relevantie van je advertentie en de website. Dit zie je terug in een kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Die kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van het aantal doorklikken (Click Through Rate) op je advertenties, de relevantie van je advertentietekst en de relevantie van de website. De hoogte van je kwaliteitsscore is van invloed op je kosten voor betaald adverteren. Zo zal bij eenzelfde bieding maar een hogere kwaliteitsscore, de advertentie met de hogere kwaliteitsscore worden geplaatst. Ook wordt bij een lagere bieding met een hogere kwaliteitsscore, de advertentie met een hogere kwaliteitsscore geplaatst. Een hogere kwaliteitsscore van je zoekwoorden leidt daarom tot lagere advertentiekosten.

Wil je meer weten over SEA?

En weten welke vormen van SEA het best bij jouw bedrijf en bedrijfsdoelstelling passen? Neem dan contact met ons op!

Contact
In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht