Vraag & Antwoord

Wanneer kan ik het best een nieuwsbrief versturen?

Om zo veel mogelijk mensen te bereiken met je nieuwsbrief speelt timing een belangrijke rol. Het liefst wil je natuurlijk een nieuwsbrief versturen op een dag en een tijd waarop de grootste kans bestaat dat je publiek zijn of haar e-mailbox controleert. Maar welk tijdstip is het beste? Een kant-en-klaar ‘beste tijdstip’ of ‘beste dagen’ voor het verzenden van nieuwsbrieven bestaan echter niet. Wanneer jij jouw nieuwsbrief het beste kunt verzenden, is afhankelijk van verschillende factoren.

Hoe vind ik het beste moment?

Je kunt om te beginnen kijken naar de meest populaire momenten per week en per dag, om vervolgens deze drukste momenten te vermijden. Hiermee kun je voorkomen dat jouw e-mail ondergesneeuwd raakt in de mailbox van je doelgroep. Het beste moment hangt nauw samen met de wensen en voorkeuren van jouw doelgroep.

Bekijk de data

Jaarlijks wordt er onderzoek gedaan naar de nieuwste ontwikkelingen aangezien gebruikers steeds veranderen in hun gebruik van e-mail. Op het web kun je allerlei van deze onderzoeken (benchmarks) vinden die je een strategisch inzicht geven in wanneer de meeste e-mails verstuurd worden. Hier zie je welke dagen, maar bijvoorbeeld ook welk uur ‘s ochtends of ‘s avonds het populairste zijn, maar ook hoe dit kan verschillen per sector. Verder kun je er ook de open ratio vinden, om zo te achterhalen wanneer de meeste e-mails geopend worden.

Probeer het uit!

Je kunt de data uit deze onderzoeken gebruiken als leidraad om het ideale moment voor jouw mailing te vinden. Met behulp van A/B tests kun je vervolgens zelf onderzoeken wat het beste moment is voor jouw nieuwsbrief. Misschien kom je erachter dat een bepaald moment helemaal niet werkt voor jouw doelgroep. Dat is helemaal niet erg: door middel van tests en metingen kun je jouw ideale verzendmoment vinden.

Gebruik de tools

Het testen en optimaliseren van je verzendmoment kan een tijdrovende bezigheid zijn. Heb je geen zin om het zelf uit te zoeken? Sommige e-mailprogramma’s kunnen je een handje helpen en berekenen door middel van een algoritme het beste verzendmoment voor je. Een makkelijke manier om tot de beste resultaten te komen!

Meer weten?

Wil je weten wat een goed moment is om je nieuwsbrief te versturen? Onze online communicatie specialist Ilse kan je vertellen hoe je e-mailmarketing kunt inzetten op een effectieve manier.

In contact komen?

Jaap staat voor je klaar!

Wil je graag kennismaken met jouw nieuwe Afdeling Online?

Jaap Schepers Directeur & Online Strateeg

Stuur Jaap een bericht