TikTok is een van de populairste social mediakanalen van dit moment. Wil je jongeren laten kennismaken met jouw merk en hen eraan binden? Dan liggen er mooie kansen voor adverteren op TikTok! Maar hoe duur is dat dan? Lees snel verder en ontdek alles over de kosten van TikTok adverteren 💸
Wat kost TikTok adverteren?
Betalen voor advertenties op TikTok
Er zijn verschillende manieren waarop je kunt betalen voor advertenties op TikTok:
- CPM: staat voor kosten per 1000 weergaven (‘cost per mille’). Je betaalt dan een bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie.
- CPC: staat voor kosten per klik (‘cost per click’). Je betaalt dan per keer dat iemand op een link naar je website klikt.
- CPA: staat voor kosten per conversie (‘cost per action’). Je betaalt dan voor elke conversie die een gebruiker doet, zoals klikken op een bepaalde knop of een item toevoegen aan een winkelmandje op je website.
Biedstrategieën
Op TikTok kun je op verschillende manieren betalen voor advertenties. Ten eerste kun je kiezen uit twee ‘biedstrategieën’. Adverteren op TikTok werkt namelijk als een soort veiling: als je genoeg biedt, vertoont het platform jouw advertentie in plaats van die van je concurrent. Je kunt handmatig bieden op deze veiling. In dat geval stel je zelf in hoeveel je wilt betalen voor een klik, duizend weergaven of conversie. Onze TikTok experts raden je echter aan om gebruik te maken van de automatische biedingen van het platform. Dan doet het algoritme van TikTok biedingen voor jou om de beste resultaten te behalen binnen je beschikbare budget.
Budgetopties
Er zijn twee manieren waarop je je budget kunt inzetten op TikTok:
- Dagbudget: met een dagbudget kies je het maximale budget dat je per dag wil besteden aan een campagne of ad group. Het totale budget voor een campagne is dan het dagbudget x het aantal dagen dat je campagne draait.
- Lifetime budget: het maximale budget dat je gedurende de gehele looptijd van een campagne wil besteden aan een campagne of ad group. Het algoritme van TikTok besluit op welke momenten het meer of minder budget besteedt.
🚨 Let op: zodra je je campagne publiceert, kun je het budgettype niet meer aanpassen. Zorg er dus voor dat je dit goed checkt voordat je die laatste stap neemt!
Wat moet ik minimaal besteden om te kunnen adverteren op TikTok?
Vergeleken met advertenties op Instagram of Facebook, is TikTok wat duurder. Zo geeft het platform aan dat je moet werken met een minimumbudget:
- Minimale budget op campagneniveau: minimaal €50,- per dag
- Minimale budget op ad group-niveau: minimaal €20,- per dag
Dit zijn redelijk hoge bedragen als je ze vergelijkt met de minimale budgetten op bijvoorbeeld Meta. Dit heeft ermee te maken dat TikTok graag wil dat je goede resultaten behaalt. Als dat zo is (en hogere budgetten zorgen nu eenmaal voor beter resultaat), is de kans namelijk een stuk groter dat je een volgende keer weer advertenties inzet op dit platform. Wil je weten of het slim is om dat te doen? Lees meer over hoe je het succes van je TikTok advertenties meet.
Meer weten over TikTok adverteren?
Als je een jongere doelgroep wil bereiken zit je op TikTok op de goede plek. Benieuwd hoe je het meeste uit je advertenties kunt halen? Neem gerust contact op. en van onze TikTok experts helpt je verder!
Expert kennis blogs
Benieuwd naar wat je zelf al kan doen om de online marketing van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Lees dan onze expert kennis blogs. Geschreven door onze eigen specialisten.
Meer weten?
Heb je vragen of wil je meer informatie?
Neem contact op door onderstaand formulier in te vullen. 👇
"*" geeft vereiste velden aan
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.