Skip to main content

Wat zijn de voordelen van TikTok adverteren?

Adverteren op TikTok: een hoop organisaties overwegen om gebruik te maken van dit populaire platform. En dat vinden wij een heel goed idee! Er zijn namelijk tal van  voordelen als het gaat om advertenties op dit platform. Lees snel verder en ontdek waarom het slim is om (ook) op TikTok te adverteren

Hoe werkt adverteren op TikTok?

TikTok is hét social media platform voor jongeren onder de 30 jaar, met name de Gen Z’ers onder ons. Wil je deze doelgroep bereiken met jouw advertenties? Dan is TikTok de place to be. Het is goed om te weten dat TikTok een videoplatform is. Alle content die je als gebruiker ziet op het platform is dus in videovorm. Dat betekent dat je als adverteerder ook rekening moet houden met video als advertentiemateriaal. En dat niet alleen: het gaat hier om short form video. Wist je dat bijna 90% van de bedrijven die dit soort video’s inzetten meer aandacht ontvangen? Benieuwd hoe je deze video’s makkelijk zelf maakt? Lees de blog van Brenda met 8 tips voor de beste shorts! 

Adverteren op TikTok heeft een hoop voordelen voor jou en je organisatie. We zetten deze graag voor je op een rijtje.

1. TikTok is hét platform voor jongeren

Wil jouw organisatie jongeren onder de 30 jaar bereiken? Dan is TikTok het aangewezen kanaal om dat te doen. Gen Z’ers en Millennials verslinden duizenden video’s op het platform, en besteden er gemiddeld ook nog meer tijd dan op andere social media kanalen. Hoewel het officieel niet het meest gebruikte social media platform in Nederland is, heeft het wel 3,5 miljoen dagelijkse gebruikers (van de 4,3 miljoen gebruikers).Je kunt er dus zeker van zijn dat je potentiële doelgroep groot genoeg is!

maud draagt een paarse blazer en een zwarte top. ze kijkt lachend naar rechts

2. Gerichte targeting

Het grootste verschil tussen social media marketing en traditionele marketing? Je kunt je gewenste doelgroep heel specifiek instellen! Ook op TikTok is dit het geval. Hieronder vind je een overzicht van de huidige targetingmogelijkheden op TikTok:

  • Leeftijd: Je kunt op TikTok de leeftijd van ontvangers instellen aan de hand van groepen. Zo kun je kiezen uit de categorieën:
    • 13-17 jaar
    • 18-24 jaar
    • 25-34 jaar
    • 35-44 jaar
    • 45-54 jaar
    • 55+ jaar
  • Locatie: Tot voor kort was de locatietargeting een probleem op TikTok, omdat je alleen landelijk kon targeten. Dat probleem is nu verleden tijd! Je kunt nu ook bepaalde provincies en zelfs enkele grote steden kiezen om je advertenties te laten vertonen als je wat gerichter wilt targeten. 
  • Gender: Op TikTok kun je ook kiezen of je je advertenties wilt laten zien aan mannelijke of vrouwelijke gebruikers. De verdeling van die gebruikers op TikTok is ongeveer 50/50. 
  • Interesses: TikTok weet heel goed van haar gebruikers waar zij in geïnteresseerd zijn. Je kunt deze interesses selecteren binnen je doelgroep en hen vervolgens bereiken. Er is een enorm lange lijst met interesses waar je uit kunt kiezen, maar een aantal voorbeelden zijn ‘home decor’, ‘shampoos’ en ‘coffee’.
  • Custom audiences: Zoals ook het geval is op andere social mediaplatforms, kun je ook op TikTok je eigen doelgroepen inrichten. Zo kun je heel gericht opnieuw gebruikers benaderen die bijvoorbeeld eerder  een video hebben gezien, op je website zijn geweest of een product aan hun online winkelwagentje hebben toegevoegd.
  • Lookalike audiences: Lookalike audiences zijn doelgroepen die zijn afgeleid van eerder gemaakte custom audiences. Het algoritme van TikTok gaat in dat geval op zoek naar gebruikers die veel lijken op die andere doelgroep.

3. Relatief hoge betrokkenheid

Vergeleken met andere social mediaplatforms zoals Instagram, Facebook of YouTube, heeft TikTok een relatief hoge engagement rate – oftewel, een hoge betrokkenheid. Dat betekent dat gebruikers gemiddeld meer interactie hebben met posts en advertenties op TikTok dan op andere platforms.

4. Relatief weinig concurrentie

Omdat TikTok een relatief nieuw platform is, zijn er nog niet veel bedrijven op actief. Zeker als het gaat om adverteren. Vergelijk dit eens met Facebook: dit platform bestaat al jaren. In al die jaren zijn je concurrenten al actief en hebben ze hun marketingstrategie tot in de puntjes uitgewerkt. Door als een van de eerste (in jouw sector) te adverteren op TikTok, heb je veel minder concurrentie bij jouw specifieke doelgroep. Dan val je dus veel meer op, én hebben je campagnes een grotere kans op succes!

5. Lage productiewaarde van advertenties

Jongeren zijn het inmiddels wel gewend om advertenties tegen te komen op social media. Ze scrollen snel door als een video eruitziet als een typische advertentie. De meest effectieve TikTok-advertenties lijken daarom zoveel mogelijk op de organisch geplaatste video’s op het platform.. Hoewel het misschien even schakelen is om heel andere advertenties te maken dan je gewend bent, brengt dit ook een groot voordeel met zich mee. Je hoeft namelijk veel minder geld en tijd te investeren in de productie van deze video’s! Waar je voorheen misschien een hoop uren (én euro’s) in het filmen, editten en finetunen van een video stak, is dit op TikTok juist geen goed idee. Een video gefilmd met je telefoon en geëdit binnen het platform zelf werkt het beste! Scroll eens rond door het platform, dan zie je vanzelf hoe de meeste video’s eruitzien.

Ben je al overtuigd?

Er zijn dus een hoop voordelen wanneer je op TikTok gaat adverteren. Ben jij er al klaar voor om jouw merk onder de aandacht te brengen bij miljoenen TikTok-gebruikers? Ontdek hoe je een succesvolle advertentie maakt en ga aan de slag!

Expert kennis blogs

Benieuwd naar wat je zelf al kan doen om de online marketing van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Lees dan onze expert kennis blogs. Geschreven door onze eigen specialisten.

13 juni 2024
-
Renée

Til jouw content naar een hoger niveau met deze social media formats

Lees het artikel >
30 november 2023
-
Brenda

8 tips voor de beste Shorts op social media

Lees het artikel >
21 maart 2023
-
Niek

Hoe zet je TikTok in voor bedrijven?

Lees het artikel >
Bekijk alle blogs >

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer informatie?
Neem contact op door onderstaand formulier in te vullen. 👇

"*" geeft vereiste velden aan

Voorbeeld: +3123456789
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >