Skip to main content

Hoe meet je het succes van TikTok advertenties?

Adverteren op TikTok heeft een hoop voordelen en is dé manier om je organisatie bij Generatie Z onder de aandacht te brengen. Maar als je ervoor kiest om te investeren in advertenties op dit platform wil je natuurlijk wel weten wat het je oplevert. Hier vind je tips om het succes van jouw TikTok advertenties te meten.

Silvy zit achter haar computer en draagt een rode blouse. Brenda staat achter haar en kijkt naar de computer, zij draagt een zwarte blouse.

De juiste doelstelling kiezen

Ga je een campagne opzetten op TikTok? Dan is het eerste wat je doet, kiezen uit de verschillende doelstellingen die beschikbaar zijn op het platform.
Deze doelstellingen zijn:

  • Reach (bereik)
  • Traffic (verkeer)
  • Video views (videoweergaven)
  • Community interaction (interactie)
  • App promotion (promotie van een app)
  • Lead generation (leads verzamelen)
  • Website conversions (conversies op de website)

Door de juiste doelstelling te kiezen, vertel je TikTok naar welke gebruikers het algoritme op zoek moet gaan. Kies je bijvoorbeeld voor verkeer? Dan gaat het algoritme op zoek naar gebruikers waarvan de kans het grootste is dat zij doorklikken. 

Statistieken en doelstellingen

Om het succes van je TikTok advertenties goed te kunnen meten, is het belangrijk om statistieken te bekijken die passen bij je doelstelling. Kies je bijvoorbeeld voor bereik als doelstelling? Dan moet je niet meteen teleurgesteld zijn als je campagne weinig klikken naar de website oplevert. Dit is namelijk niet het voornaamste doel van de campagne. We hebben voor je op een rijtje gezet welke statistieken interessant zijn per doelstelling:

TikTok Ads Manager overzicht - gif
Doelstelling Statistieken
Reach CPM (kosten per 1000 weergaven), impressies, bereik, kosten per 1000 bereikte mensen, video views.
Traffic CPC (kosten per klik), CTR (doorklikratio), aantal kliks, paid profile visits.
Video views 2-second video views, 6-second video views, video views at 100% (etc.), gemiddelde kijktijd per persoon.
Community interaction Paid likes, paid comments (etc.), video views, kliks in advertentie.
App promotion Alle statistieken onder ‘in-app events’.
Lead generation n.v.t., dit zijn de leads die je zelf binnen krijgt.
Website conversions Alle statistieken onder ‘page event’.

TikTok heeft standaard een aantal statistieken opgenomen in het campagneoverzicht. Je vindt deze bij de resultaten van je campagne in de TikTok Ads Manager onder het kopje ‘Campaign’. Klik op ‘Default columns’ (rechtsboven de tabel), en vervolgens op ‘Custom columns’ om statistieken toe te voegen die voor jouw campagne belangrijk zijn. Je kunt hier bovendien ook eigen statistieken opstellen om het succes van je campagnes te meten.

Resultaten meten aan de hand van benchmarks

Een benchmark is een referentiepunt waarmee je je eigen resultaten kunt vergelijken. Als je vaker op een vergelijkbare manier adverteert, kun je het gemiddelde resultaat van die campagnes gebruiken als benchmark voor je nieuwe campagne. Heb je nog niet eerder geadverteerd op TikTok, of probeer je een nieuwe doelstelling of optimalisatie uit? Dan is het lastiger om te concluderen of een bepaalde campagne het goed heeft gedaan. Een alternatief is om in dit geval te kijken naar algemene benchmarks voor soortgelijke campagnes op TikTok. In Nederland gelden deze benchmarks:

  • CPC (kosten per klik): € 0,05 – € 0,30
  • CTR (doorklikratio): 1% – 3%
  • CPM (kosten per duizend weergaven): € 0,50 – € 2,50

Hoewel je eigen benchmarks natuurlijk het meest relevant zijn, kunnen deze algemene benchmarks je in het begin helpen om je resultaten te begrijpen. Goed om te weten: deze benchmarks verschillen per sector en regio. Je resultaten zijn daarbij afhankelijk van het budget dat je inzet.

julian en niek zitten op bureaustoelen en kijken naar een beeldscherm en laptop

Om te onthouden

Het succes van je TikTok advertenties meten doe je door de juiste doelstelling te kiezen, de resultaten van relevante statistieken te bestuderen en deze te vergelijken met benchmarks. Nog een belangrijke tip: bekijk je resultaten niet alleen als je campagne is afgelopen! Het is juist heel belangrijk om tussentijds te onderzoeken of je tevreden bent, of dat je misschien nog aanpassingen moet doen. Zo optimaliseer je je campagne en weet je zeker dat je alles uit je investering haalt! 

Meer weten over TikTok adverteren? Lees alles over de verschillende soorten TikTok advertenties, engagement en gebruikersgedrag op het platform en de specificaties die je moet aanhouden voor de beste visuals.

Expert kennis blogs

Benieuwd naar wat je zelf al kan doen om de online marketing van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Lees dan onze expert kennis blogs. Geschreven door onze eigen specialisten.

13 juni 2024
-
Renée

Til jouw content naar een hoger niveau met deze social media formats

Lees het artikel >
30 november 2023
-
Brenda

8 tips voor de beste Shorts op social media

Lees het artikel >
21 maart 2023
-
Niek

Hoe zet je TikTok in voor bedrijven?

Lees het artikel >
Bekijk alle blogs >

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer informatie?
Neem contact op door onderstaand formulier in te vullen. 👇

"*" geeft vereiste velden aan

Voorbeeld: +3123456789
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >