Skip to main content

Welke verschillende soorten TikTok advertenties zijn er?

Wie denkt dat je op TikTok alleen kunt adverteren in de For You-feed, heeft het mis. Er zijn namelijk veel meer advertentiemogelijkheden! Dit is een groot voordeel: het betekent dat je overal op het platform zichtbaar kunt zijn. Lees snel verder, want wij zetten de belangrijkste soorten TikTok advertenties  voor je op een rijtje.

1. In-feed video ads

De bekendste advertentievorm op TikTok is natuurlijk de in-feed video ad. Deze advertenties zien gebruikers wanneer zij door de feed van TikTok scrollen. Wanneer je de app opent, is dit de plek waar je als gebruiker als eerste terechtkomt. Door naar beneden te scrollen, zie je elke keer een nieuwe video op je volledige scherm. Hier zitten dus ook advertenties tussen. Er zijn verschillende soorten van deze in-feed video ads. Veel varianten zijn nog volop in ontwikkeling en alleen beschikbaar voor bepaalde adverteerders, maar de voorbeelden hieronder kun jij ook gebruiken:

  • Standard feed: De standard feed optie is voor alle adverteerders beschikbaar. In dit geval vertoont TikTok je advertentie op een willekeurige plek tussen de organische video’s. Dat betekent dat gebruikers je video overal kunnen zien tussen het scrollen door.
  • Spark Ads: Deze variant van in-feed video ads geeft je de mogelijkheid om eerder geplaatste organische TikToks in te zetten voor betaalde campagnes. Je kan het zien als een betaalde ‘boost’ van je organische video. De views, comments en deelacties die je organisch al had gekregen zijn dan ook zichtbaar bij de advertentie die je van de bestaande video hebt gemaakt. Je kunt zelfs organische posts van andere creators gebruiken, maar dan moeten zij je verzoek wel autoriseren.

2. In-feed interactive ads

Er zijn twee soorten interactieve advertenties die je kunt inzetten op TikTok. Interactieve advertenties zijn advertenties waar je als gebruiker iets mee kunt doen: je kunt bijvoorbeeld ergens doorheen swipen of op klikken. In tegenstelling tot reguliere in-feed advertenties, waarbij gebruikers naar een video kijken en alleen naar de website kunnen doorklikken als ze geïnteresseerd zijn, biedt dit meer mogelijkheden. De twee varianten zijn:

  • Playable ads: Deze interactieve video’s laten een preview van je app zien vóórdat een gebruiker deze heeft gedownload. Ze kunnen bijvoorbeeld een korte variant van een spel spelen om alvast een idee te krijgen van de app. Daarna kunnen geïnteresseerde gebruikers direct doorklikken om de app te downloaden. 
  • Carousel ads: Een carrousel advertentie is de enige manier waarop je onder de video uit kunt komen bij het opzetten van een advertentie. Je uploadt dan namelijk 2 tot 35 afbeeldingen waar gebruikers doorheen kunnen swipen. 

3. Advertenties buiten de feed

Behalve advertenties in de reguliere feed, kunnen je advertenties ook op andere plekken worden vertoond:

  • Search ads: Deze advertenties worden vertoond wanneer gebruikers termen gebruiken in hun zoekopdracht die relevant zijn voor jouw producten of diensten. Als je zoekt op TikTok, zie je de video’s in eerste instantie niet op je volledige scherm: je scrollt door een overzicht van video’s waarbij je alleen een korte preview ziet. Een search ad is herkenbaar aan het grijze label ‘sponsored’. Wanneer gebruikers op je advertentie klikken, wordt je video wel op volledig scherm vertoond. Deze instelling staat standaard aan bij het creëren van een campagne met een web conversion, lead generation, traffic of app promotion doelstelling. Lees meer over het kiezen van een succesvolle doelstelling voor jouw TikTok campagne.
  • Branded effects: Als gebruikers zelf een TikTok maken, kunnen zij gebruikmaken van zogenaamde ‘effecten’. Dit zijn effecten die je over je video kunt plakken. Vaak zijn deze effecten interactief, en kun je bijvoorbeeld op bepaalde knoppen klikken of spelletjes spelen. Als adverteerder kun je ook branded effects inzetten door je eigen effecten te maken waarmee gebruikers video’s kunnen maken. Dit is dus perfect voor de creatie van user-generated content (content over je merk die gebruikers zelf maken en delen op social media)! Goed om te weten: het inzetten van een branded effect is ontzettend duur en kost tienduizenden euro’s. 🙈 

Om mee af te sluiten

Er zijn dus een hoop verschillende soorten TikTok advertenties. Veel varianten kunnen behoorlijk in de kosten lopen en zijn niet altijd bereikbaar voor kleinere organisaties en bedrijven. Gelukkig kun je met de standaard in-feed video ads ook je doelen bereiken, en dat tegen relatief lage kosten! 

Lees snel verder welke specificaties perfect zijn voor je advertenties. Twijfel je of TikTok een goede optie is voor jouw bedrijf? Wij hebben de voordelen van TikTok adverteren voor je op een rijtje gezet. 

Expert kennis blogs

Benieuwd naar wat je zelf al kan doen om de online marketing van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Lees dan onze expert kennis blogs. Geschreven door onze eigen specialisten.

13 juni 2024
-
Renée

Til jouw content naar een hoger niveau met deze social media formats

Lees het artikel >
30 november 2023
-
Brenda

8 tips voor de beste Shorts op social media

Lees het artikel >
21 maart 2023
-
Niek

Hoe zet je TikTok in voor bedrijven?

Lees het artikel >
Bekijk alle blogs >

Meer weten?

Heb je vragen over adverteren op TikTok?
Neem contact op door onderstaand formulier in te vullen. 👇

"*" geeft vereiste velden aan

Voorbeeld: +3123456789
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >