Skip to main content

Engagement en gebruikersgedrag op TikTok

Als er iets is waar adverteerders op TikTok enthousiast over zijn, is het wel de zogenaamde engagement rate op TikTok: de betrokkenheid van haar gebruikers op video’s die op het platform te zien zijn. Maar hoe zit het daarmee? En betekent dit dat jouw organisatie ook moet overwegen om te adverteren op TikTok? En wanneer is je engagement rate eigenlijk goed? Lees snel verder, wij leggen het uit! 💡

persoon draagt wit shirt en zwart jasje, schrijft met witte pen op roze post-it

Wat is de engagement rate op TikTok?

Je las het al: de engagement rate gaat over de betrokkenheid van TikTok-gebruikers. Dit percentage wordt berekend door het aantal interacties op een video (denk aan likes, reacties, en deelacties) te delen door het aantal weergaven. Vervolgens vermenigvuldig je dit getal met 100, en zo krijg je de engagement rate. Heb je een hoge engagement rate? Dan kun je concluderen dat de content goed aanslaat bij de kijker. Je kunt dit percentage ook voor je eigen account berekenen, namelijk door het aantal interacties te delen door het aantal volgers. Zo krijg je een gemiddelde engagement rate per volger. 

Engagement rate benchmarks

Nu weet je hoe je de engagement rate op TikTok kunt berekenen. Maar hoe weet je nu of dit percentage ‘goed’ is? Het is natuurlijk het beste als je veel data van je eigen account kunt gebruiken. Door in kaart te brengen hoe je content presteert en hoe gebruikers hierop reageren, zie je vanzelf of bepaalde video’s of advertenties beter presteren dan anderen. Het is lastig om een algemene benchmark te bepalen voor de engagement rate op TikTok: dit is namelijk enorm afhankelijk van het type content dat je plaatst, welke doelgroep je in gedachten hebt en in welke niche je actief bent. Over het algemeen is een engagement rate van 3% geen uitzondering op TikTok. Vergeleken met andere social mediakanalen is dit een hoog percentage: Instagram heeft bijvoorbeeld een gemiddelde engagement rate van 1,5% (hoewel dit ook afhankelijk is van je doelgroep en type content). De relatief hoge engagement rate is dan een van de vele voordelen van adverteren op TikTok ten opzichte van andere platforms! 

Gebruikersgedrag op TikTok

De relatief hoge engagement rate op TikTok is het platform zelf ook niet ontgaan. Wanneer zij het hebben over het gebruikersgedrag op TikTok benadrukken ze altijd hoe interactief gebruikers zijn ten opzichte van andere platforms. Wat belangrijk is om te onthouden als je gaat adverteren op TikTok, is dat gebruikers vooral om drie verschillende redenen gebruik maken van het platform:

  • Ze zijn op zoek naar vermaak
  • Ze willen iets leren
  • Ze zijn op zoek naar inspiratie

Video’s die goed inspelen op deze verwachtingen hebben waarschijnlijk een hogere engagement rate en presteren dus beter. En dat geldt ook voor jouw advertenties! 

Aan de slag met adverteren op TikTok

Ben je op zoek naar meer interactie op jouw advertenties? Dan is adverteren op TikTok een heel goed idee! Tijd om aan de slag te gaan! Lees meer over de juiste specificaties voor TikTok advertenties, of begin met 8 tips voor de beste shorts. Zo ben je binnen no-time actief met advertenties op TikTok!

Expert kennis blogs

Benieuwd naar wat je zelf al kan doen om de online marketing van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Lees dan onze expert kennis blogs. Geschreven door onze eigen specialisten.

13 juni 2024
-
Renée

Til jouw content naar een hoger niveau met deze social media formats

Lees het artikel >
30 november 2023
-
Brenda

8 tips voor de beste Shorts op social media

Lees het artikel >
21 maart 2023
-
Niek

Hoe zet je TikTok in voor bedrijven?

Lees het artikel >
Bekijk alle blogs >

Meer weten?

Heb je vragen over adverteren op TikTok?
Neem contact op door onderstaand formulier in te vullen. 👇

"*" geeft vereiste velden aan

Voorbeeld: +3123456789
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >