Ben je klant en neem je maandelijks uren af? Dan ontvang je iedere maand een rapportage. Onlangs hebben we onze maandelijkse rapportages in een nieuw jasje gestoken: een dynamisch dashboard! Via dit dashboard kun je voortaan je online marketing resultaten altijd realtime inzien. Op deze pagina geven we je wat uitleg over jouw dashboard en hoe je ‘m kunt gebruiken. Vragen? Dan kun je natuurlijk altijd terecht bij jouw contactpersoon.
Aan de slag met jouw dashboard
Vind het antwoord op je vraag.
- Wat is het?
- Hoe gebruik je 'm?
- Wat verandert er?
- Wat blijft hetzelfde?
- Zie je een error?
- Waarom zie ik geen gegevens?
- Wat is een quotum-fout?
- Klopt het bereik niet?
- Waarom zie ik posts meer dan 1 keer?
- Waarom zie ik oude posts?
- Ik mis campagnes. Hoe kan dat?
- Waarom klopt mijn omzet niet?
- Wil je zaken aanpassen of uitbreiden?
Wat is een dynamisch dashboard?
In een dynamisch dashboard wordt data van diverse kanalen samengebracht in één ‘levend’ document. Je Google Analytics-gegevens zijn ingeladen, evenals bijvoorbeeld resultaten van je Google advertenties, social advertenties, SEO-inspanningen, e-mailmarketing campagnes, enzovoort. We maken gebruik van de software van Looker Studio (voorheen: Google Data Studio) voor het maken van onze dashboards.
Hoe gebruik je het dashboard?
Het dashboard bestaat uit meerdere tabbladen: een tabblad per kanaal. Je kunt navigeren door te klikken op de tabbladen in de linkerkolom. Rechtsboven zie je ‘Kies je periode’. Daarmee kun je zelf de periode selecteren waarvan je data wil inzien. Let op: bij sommige KPI’s hebben we een standaard periode ingesteld (bijvoorbeeld: 12 maanden). De periode bij die KPI’s kun je niet zelf aanpassen; daar heb je onze hulp bij nodig. Heb je daar interesse in? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.
Verder vind je op meerdere plekken dropdown-menu’s. Die helpen je om de data te filteren. Wil je alle filters weer ongedaan maken? Klik dan op ‘Opnieuw instellen’ rechts bovenaan. Heb je hulp nodig? Vraag je contactpersoon dan om samen door het dashboard heen te lopen.
Wat verandert er nog meer?
Dit dashboard is uiteraard een grote verandering ten opzichte van de rapportage die je voorheen ontving. Wat ook verandert, is dat we geen opmerkingen meer schrijven in de rapportage. Als we bijzonderheden spotten, dan lichten we die toe in een aparte mail of call.
Wat blijft hetzelfde?
Je ontvangt nog steeds iedere maand een mailtje van ons. Hierin wordt steeds de link naar je dashboard opgenomen. Overigens: deze link blijft altijd hetzelfde, dus sla ‘m vooral op in je bladwijzers.
Ik zie een error in een tabel. Wat kan ik doen?
Probeer eerst de rapportage te vernieuwen. Hoe? Klik rechtsboven op de 3 puntjes en klik op ‘gegevens vernieuwen’. Helpt dit niet? Probeer dan een harde refresh (CTRL/CMD+SHIFT+R). Vergeet ook niet om je filters ongedaan te maken door rechtsboven op ‘opnieuw instellen’ te klikken. Ervaar je na 24 uur nog steeds een error? Neem dan contact met ons op.
Mijn tabel toont geen data. Wat kan ik doen?
Het kan zijn dat er gedurende de ingestelde periode geen campagne actief is geweest. Probeer daarom altijd eerst de periode aan te passen. Verschijnt er nog steeds geen data? Dan kan het zo zijn dat de databron geen verbinding kan maken. Geen paniek: een dergelijke error wordt op werkdagen binnen 24 tot 48 uur vanzelf opgelost. Zo niet, neem dan contact met ons op.
Ik krijg bij GA4 de error 'quotum-fout'. En nu?
Deze error kan voorkomen als je gebruikmaakt van Google Analytics 4 (GA4). De quotum-fout houdt in dat je binnen een korte tijd te veel data opvraagt, bijvoorbeeld door pagina’s te laden of filters toe te passen. Dit issue lost zichzelf op binnen 1-2 uur en ligt buiten onze controle.
Het campagnebereik klopt niet. Hoe kan dat?
Het campagnebereik betreft het unieke aantal bereikte personen, niet het aantal weergaven. Een advertentie kan meerdere keren aan dezelfde persoon weergegeven worden. Dit wordt vervolgens maar één keer meegerekend. Social media kanalen zoals Facebook en LinkedIn mogen geen gebruikersgegevens delen, zoals staat beschreven in de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Om deze reden kunnen we in het dashboard het unieke bereik niet tonen. Voor accurate aantallen verwijzen we je naar de data in het platform zelf.
Waarom zie ik soms postjes meer dan 1 keer?
Dit heeft te maken met de manier waarop sommige social kanalen hun thumbnails hosten. Om serverbelasting te voorkomen worden post-afbeeldingen op meerdere servers gehost, elk met een eigen unieke url. Daardoor kan het voorkomen dat resultaten gesplitst worden waardoor je één post soms meer dan 1 keer ziet. Indien gewenst kunnen we de afbeeldingen verwijderen en zo het probleem oplossen. Neem hiervoor contact met ons op.
Waarom zie ik oude posts terug bij mijn data over de afgelopen maand?
Oude organische social media posts kunnen op elk moment bekeken worden, totdat deze worden verwijderd. Als gevolg hiervan kunnen bezoekers vandaag postjes zien uit bijvoorbeeld 2021.
Ik zie mijn campagnes niet in jullie tabellen staan. Hoe kan dat?
Maak je zelf (ook) campagnes aan en zie je die data niet terug in de tabellen? Dan is het niet of verkeerd gebruiken van UTM-codes waarschijnlijk de boosdoener. Wij maken gebruik van specifieke UTM-codes om data op de juiste plek te tonen. Daarbij zijn deze codes hoofdlettergevoelig. Dus wil je jouw eigen gemaakte campagnes ook laten verschijnen in de rapportage? Vraag dan naar onze aanpak. Of laat ons weten welke naamgeving jullie willen hanteren, zodat we een filter kunnen aanpassen.
Mijn omzet klopt niet met mijn boekhouding. Hoe kan dat?
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Google Analytics zal nooit matchen met je boekhouding, maar de afwijking moet wel binnen de perken blijven. Factoren die invloed kunnen hebben:
- Google Analytics meet standaard inclusief btw.
- Door cookieblockers en scriptblockende browsers mist Analytics 10% of meer van de data.
- De inrichting kan gebreken hebben. Google Analytics is sterk afhankelijk van wat de website aanlevert en de juistheid hiervan.
- Google Analytics hanteert een ander meetmodel (attributiesysteem) dan het platform waarmee je het vergelijkt.
Let dus goed op: de data in de rapportage dient niet als vervanging van je boekhoudsysteem. Zie je extreem grote verschillen tussen deze data en bijvoorbeeld daadwerkelijke omzet? Neem dan contact met ons op.
Wil je aanpassingen laten doorvoeren?
De afgelopen tijd hebben we hard gewerkt om een zo optimaal en compleet mogelijk dashboard op te zetten voor al onze klanten. Wil je jullie dashboard laten aanpassen, uitbreiden of heb je andere wensen? Geef het dan bij ons aan, dan stemmen we af welke investering hiervoor nodig is.