Skip to main content

Zes stellingen, veel meer meningen

Zet vijf vakidioten bij elkaar, leg ze stellingen voor over online marketing en voor je het weet ben je een uur (of twee) verder. Dat het team van Afdeling Online elkaar haarscherp houdt, is wel duidelijk.

Stelling 1: Facebook is niet meer relevant als advertentiekanaal, dat leeft alleen nog bij boomers

Silvy trapt af: “Ik zou zeggen: de resul­ taten spreken voor zich! De advertenties op Facebook slaan óók aan bij niet- boomers.” Daan: “Facebook speelt sowieso vaak een ondersteunende rol bij sales. Het is sterk in het genereren van awareness en dat draagt bij aan de aan­ koop.” Niek – nog geen boomer – checkt zelf graag Facebook, maar alleen voor events: “Instagram leent zich daar minder voor.” Mercede merkt tenslotte op dat Facebook een uit­ stekend platform is voor videogedreven content. “Een video embedden kan op Instagram niet eens.”

Stelling 2: Niemand leest nog nieuwsbrieven

Mathijs begint: “Een hoge open rate zegt niet per se dat een nieuwsbrief succes heeft bij de lezer. Als de content je inte­resse niet wekt, haak je misschien weer af.” Silvy ziet juist kansen: “Het is het meest rendabele communicatiemiddel als je het afweegt tegen de tijd die je erin stopt. Ik merk bijvoorbeeld dat nieuws­ brieven over een nieuw theaterprogram­ma supergoed aanslaan. Als de lezer al interesse heeft in het onderwerp, in dit geval het theater, dan werkt het. De key is om de nieuwsbrief relevant te maken voor de ontvanger. Zo zorg je ervoor dat hij niet afhaakt. Dit kun je doen door te spelen met onder andere de lengte, het onderwerp en de frequentie. Uiteraard met de fase van de customer journey in het achterhoofd.”

Stelling 3: Eén online marketing­ kanaal is voldoende

Hier zijn de zes het snel over eens: nee, dat is over het algemeen niet genoeg. Toch heeft Mathijs nog wel een tip: “Als je echt weinig budget hebt, kun je misschien beter één kanaal goed doen dan meerdere halve bak.” Maar over het algemeen bereik je volgens de experts een beter resultaat als je meer­ dere kanalen inzet. Silvy: “Bij elke fase van de klantreis past een ander kanaal. Bovendien moet je goed naar de markt kijken. Klanten horen succesverhalen bij collega-ondernemers en willen dan hetzelfde kanaal inzetten. Maar stel dat dat een enorme speler is en jij bent een kleine mkb’er, dan kun je veel beter op zoek gaan naar een niche.”

Stelling 4: Instagram en TikTok beïnvloeden wat mensen dragen

Niek: “Mijn vriendin koopt supervaak iets wat ze bij influencers of beroemd­ heden voorbij zag komen. Ik denk dat trends dáár gemaakt worden.” Mathijs ziet een rol voor technologie om op die trends in te spelen: “Google is bezig met een tool waarbij je een foto laadt en dan ziet waar de producten vandaan komen.”

Stelling 5: Online marketing is duur

Mathijs: “Tja, dat is natuurlijk relatief. Wat voor de één duur is, is voor de ander goedkoop.” Maar volgens Mercede is on­ line marketing eigenlijk een stuk goed­ koper dan traditionele marketing. “Een advertentie op Facebook of Instagram kost 2 dollar voor 1.000 vertoningen. Bij direct mailing betaal je daar 57 dollar voor, om maar iets te noemen. Boven­ dien kun je de resultaten goed meten en dus aanscherpen waar nodig. Dat lukt niet met een billboard.” Daan: “Maar toch, het kost wel tijd en dus geld. Wil je het zelf leren? Dan gaat het je heel veel tijd kosten. Ook dat is een investering.” Mathijs: “Ik denk dat online marketing duur kán zijn, als je het zonder na te denken inzet.”

Stelling 6: Artificiële Intelligentie (AI) verdringt marketeers

Mathijs ziet inderdaad dat steeds meer zaken ‘achter de schermen’ door AI geregeld worden. Volgens hem wordt de invloed van een online marketeer daardoor soms kleiner. “Maar op het strate­gische, technische en creatieve vlak kunnen we ons blijven onder­scheiden. Wellicht verandert onze rol dus alleen een beetje.” Silvy: “Ik denk dat AI ons leven makkelijker maakt.” Daan is in elk geval niet ‘bang’ voor kunstmatige intelligen­tie en vindt dat je als online marketeer altijd goed op de hoogte moet blijven van ontwik­kelingen. Silvy knikt. “Je moet inderdaad wel snappen wat er gebeurt.”

Online marketingbegrippen

Duizelt het je even door al die marketingtermen? Dat snappen wij heel goed. Speciaal daarom hebben wij een online marketing begrippenlijst gemaakt zodat je precies weet waar wij het over hebben.

Online marketingbegrippen >