Skip to main content

Online Marketing Opleiding Proeftuin

Ben je marketeer bij een culturele organisatie in Brabant en wil je meewerken aan de internationalisering van Brabant? Volg dan dit opleidingstraject dat we mogen aanbieden in samenwerking met BrabantStad! Deze opleiding wordt gefinancierd door de proeftuin Internationalisering en is een onderdeel van het regioprofiel cultuur Brabant.

Tijdens dit opleidingstraject werk je samen met je studiegenoten aan een gezamenlijk doel: het versterken van de internationale positie van Brabant, op het gebied van kunst en cultuur. Daarnaast krijg je handvaten om te werken aan de online marketing van je eigen culturele organisatie.

STUDIEDUUR

6 maanden - februari tot juni 2020

WANNEER

10 bijeenkomsten

LESTIJDEN

10.00 tot 16.30 uur

LOCATIE

Kunstloc Brabant

START

Inschrijvingen zijn gesloten

opleiding proeftuin daantje voor groep

Inschrijving gesloten

Je kunt je niet meer inschrijven voor deze opleiding. Ben je wel nieuwsgierig hoe dit opleidingstraject verlopen is? Bekijk wat we gedaan hebben en wat de studenten ervan vonden.

Lees de case >
opleiding proeftuin presentatie

Het idee

Wij geloven dat een online marketing opleiding niet lang genoeg kan duren. Daarom hebben we gekozen voor 10 lesdagen verspreid over 6 maanden. In deze periode leer je alle basisbegrippen in de online cultuurmarketing, maar nog belangrijker: je leert praktische vaardigheden om een online marketing strategie tot uitvoering te brengen. In dit half jaar werk je samen met de docent, de specialisten van Afdeling Cultuur én je medecursisten aan de gezamenlijke opdracht om de Brabantse cultuursector sterker internationaal op de kaart te zetten. Daarnaast krijg je praktische handvaten mee voor de online marketing strategie van je eigen organisatie.

Proeftuin Internationalisering

Deze speciale editie van de opleiding is een initiatief van BrabantStad en Afdeling Cultuur en maakt deel uit van de proeftuin Internationalisering. Deelname aan dit opleidingstraject wordt gefinancierd vanuit deze proeftuin. In ruil daarvoor krijg je tijdens de opleiding met je studiegenoten de specifieke opdracht het bereiken van internationals en het internationale aanbod zichtbaar en bereikbaar te maken voor alle Brabanders.

Dit gaan we doen

Tijdens de interactieve lessen gaan we aan de slag met de volgende onderwerpen:

opleiding proeftuin jaap legt uit

Actuele ontwikkelingen

Naast deze skills houden we je ook op de hoogte van de trends en ontwikkelingen in het vak. We maken je wegwijs in de online wereld. Waar kun je informatie vinden? Welke blogs kun je volgen? En welke ontwikkelingen zijn interessant voor jouw organisatie?

Wat kun je verwachten?

Alles wat je nog wilde weten lees je hieronder.

Voor wie is dit interessant?

Iedereen die werkzaam is binnen marketing & communicatie in de Brabantse culturele sector en mee wil werken aan de internationalisering van Brabant. We zijn op zoek naar mensen die zich gesteund weten door de organisatie waar ze werken en vragen om een motivatie van zowel de cursist als de organisatie. Het is fijn als de meeste online marketing begrippen je al wat zeggen, zodat je in deze opleiding direct aan de slag kunt met de gezamenlijke opdracht en eventueel ook met de online strategie van je eigen organisatie. Voor marketeers met wat minder ervaring zal het huiswerk iets worden uitgebreid. Tot slot is het handig dat je de tijd kunt vrijmaken voor deze opleiding, zie ook de studielast.

opleiding proeftuin doelgroep

Dit krijg je onder de knie

Tijdens de opleiding leer je alle vaardigheden die je nodig hebt voor het gezamenlijke plan voor de internationalisering van de Brabantse kunst en cultuursector. En dat niet alleen: je kunt deze kennis en vaardigheden natuurlijk ook meenemen naar je eigen organisatie.

  • Je beheerst de praktische vaardigheden om de dagelijkse online marketing werkzaamheden voor jouw organisatie uit te voeren. Dit houdt onder andere in; social campagnes opzetten, SEO teksten schrijven, Google Ads monitoren, nieuwsbrieven verzenden, enzovoort.
  • Je leert hoe je de marketingstrategie van jouw organisatie kan omzetten naar een online marketingstrategie.
  • Je weet invulling te geven aan deze marketingstrategie door de juiste kanalen in te zetten en te combineren.
  • Je doet ruime kennis op van de mogelijkheden binnen online marketing. Daarnaast weet je ook waar je informatie vandaan moet halen.
  • Samen met ons richt je alle accounts goed in zodat je optimale resultaten kunt behalen en deze op de juiste manier gaat doormeten.
  • Je bent op de hoogte van de trends & ontwikkelingen binnen het vak.

Dit is fijn aan deze opleiding

  • Dezelfde docent begeleidt je deze hele periode
  • Je zit samen met gelijkgestemde cultuurmarketeers
  • Tussen de lessen door werk je middels huiswerk aan je eigen online marketing én een gezamenlijke opdracht
  • Dankzij een strippenkaart kun je hulp inschakelen van onze specialisten
  • Je leert de kneepjes van het vak van profit marketeers met ervaring in non-profit
  • De mogelijkheid om bij ons op kantoor aan huiswerkopdrachten te werken, met alle expertise binnen handbereik
opleiding-proeftuin cursist presenteert

Investering

De investering voor deze opleiding bestaat uit jouw tijd en inzet. Je cursusgeld wordt betaald uit de proeftuin Internationalisering als onderdeel van het regioprofiel cultuur Brabant. Je ontvangt:

  • 10 lesdagen met lunch en onbeperkt koffie, thee en koekjes
  • Lesmateriaal
  • Een strippenkaart ter waarde van 8 uur
  • Een certificaat voor bewijs aan deelname aan de opleiding
  • Een vermelding op onze website van je deelname
opleiding proeftuin certificaat

10 lesdagen

Het programma bestaat uit 10 lesdagen verdeeld over een half jaar. Met andere woorden: ongeveer een keer in de twee weken. In de weken dat er geen les is, bieden we je de mogelijkheid om samen met je studiegenoten bij ons op kantoor bijeen te komen. Zo kun je samen werken aan opdrachten én de specialisten van Afdeling Cultuur om hulp vragen.

Samen aan de slag

De bijeenkomsten zijn interactief en zeer praktisch. De opleiding zit bomvol leuke opdrachten, afgewisseld met stukken theorie en vooral heel veel doen! De opdrachten zijn zo opgesteld dat jij direct aan de online marketing van jouw organisatie én de gezamenlijke opdracht werkt. We werken samen aan cases, zodat jullie niet alleen met elkaar, maar ook van elkaar leren.

Door middel van een online communicatiekanaal houd je contact met studiegenoten. Hier worden ook de slides van de afgelopen bijeenkomst gedeeld en heb je de ruimte om vragen te stellen aan de docent.

opleiding-proeftuin daantje presenteert

Eén gezicht als docent

Tijdens de hele opleiding zul je les hebben van Jaap Schepers, een online strateeg met meer dan 15 jaar ervaring in het vak. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketing bureau met meer dan 200 klanten in de commerciële en culturele sector. Jaap voorziet deze klanten van strategisch advies en ziet het als zijn missie om (beginnende) online marketeers de praktische kneepjes van het vak te leren. Jaap gelooft dat we elkaar slimmer maken als we kennis, resultaat en fun combineren. Dat wil zeggen: hard werken, maar ook gezellige en interactieve lessen.

opleiding proeftuin jaap geeft les

Een goede voorbereiding is het halve werk

Per lesdag zul je ongeveer 6 tot 8 uur voorbereiding nodig hebben. In deze tijd lees je in over nieuwe onderwerpen en werk je aan opdrachten voor je eigen organisatie.

Over de gehele periode komt dit neer op gemiddeld 8 uur per week (incl. bijeenkomsten). Voor de hele opleiding is dit in totaal 160 uur.

opleiding proeftuin voorbereiding laptop

Digitale leeromgeving

Er is ontzettend veel informatie te vinden over online marketing. Wij maken je wegwijs in deze jungle en selecteren de juiste artikelen, video’s en leerchunks voor je. Al het materiaal delen we met je. Om je ruim de tijd te geven om in de materie te duiken zullen we het benodigde lesmateriaal minstens twee weken voor iedere bijeenkomst verzenden.

opleiding proeftuin voorbereiding

Voor extra hulp

Bij deze opleiding heb je ook de beschikking tot een strippenkaart ter waarde van 8 uur. Deze is ervoor bedoeld dat je de specialisten van Afdeling Cultuur kunt inzetten bij het tackelen van complexe problemen. Denk aan een eenmalige inrichting van Google Analytics: dit moet goed gebeuren, maar in de toekomst ga je dit nooit meer zelf doen. Daarom helpt een specialist je, en kun jij je tijdens de opleiding focussen op de stof die je wél zult gebruiken in de praktijk. Jij bepaalt zelf wanneer en waarvoor je de strippenkaart inzet, maar we kunnen ons voorstellen dat deze bijzondere variant van de cursus een gezamenlijk voorstel oplevert. We kijken met elkaar hoe we deze uren het beste kunnen besteden.

Opleiding proeftuin strippenkaart daantje

Eerste aanmeldronde

Helaas, de inschrijvingen zijn gesloten. De werkgroep internationalisering heeft alle aanmeldingen verzameld en zal deze samen met Afdeling Cultuur bekijken. Binnen twee weken na de deadline horen de geïnteresseerden of zij kunnen deelnemen aan dit programma.

Ervaringen van cursisten

Zelf zijn we natuurlijk heel enthousiast, maar we laten liever anderen voor ons spreken.

“Ik vind het heel fijn dat we vanuit de strategie bezig gaan met online marketing. Vanuit de missie, visie en de customer journey kijken hoe de verschillende online kanalen effectief ingezet kunnen worden. En daarnaast zijn de vele praktische tips ook heel fijn!”
Marjolein

Nationaal Gevangenismuseum

“We zijn aan de slag gegaan met Facebook adverteren en analyseren, Google Grants, SEO. En ook Google Mijn Bedrijf, iets waar ik niet meteen aan had gedacht maar wat wel belangrijk is.”
Evelien

Bibliotheek Eindhoven

“Het is belangrijk om fases in een customer journey te onderscheiden, zodat je kan inspelen in welke fase de klant zich bevindt. Daar kun je je dienst dan op aanpassen.”
Marijke

Quadrifolium Fondsenwerving

Waarom deze opleiding?

Afdeling Cultuur is een project van Afdeling Online dat is ontstaan vanuit de wens om de online marketing van culturele organisaties in Nederland te professionaliseren. Wij leerden de afgelopen jaren namelijk dat met de juiste online marketing tools nóg meer mensen kunnen genieten van een museumbezoek, theatervoorstelling of dansles. Een van de manieren waarop wij dat willen bereiken, is door vaak al zeer bekwame cultuurmarketeers op te leiden in ons vak: online marketing.

Meer dan 20% van de klanten van Afdeling Online zijn culturele organisaties. Wij werken voor organisaties als Kunstloc Brabant, Kröller-Muller Museum, het Textielmuseum, Erfgoed Brabant, de Zuiderwaterlinie en Holland Opera.

Even voorstellen: de trainers

Van deze trainers krijg je les. Ze hebben er zin in!

brabantstad logo

Onze partners

Dit opleidingstraject bieden we aan in samenwerking met BrabantStad. De opleiding wordt gefinancierd door de proeftuin Internationalisering en is een onderdeel van het regioprofiel cultuur Brabant.