Jij en jouw organisatie hebben er baat bij dat je doelgroepen gewenst gedrag
vertonen. Want hoe zorg je ervoor dat de inwoner van jouw stad zijn afval in
de goede container gooit? En hoe stimuleer je de keuze voor een gezonde lunch
in plaats van een broodje frikandel bij de studenten op jouw school? Gebruik
deze tips om jouw doelgroep via social marketing over de streep te trekken.
Acht tips voor gedragsbeïnvloeding via social media
Acht tips voor gedragsbeïnvloeding
Bekijk hieronder de acht tips voor gedragsbeïnvloeding via social media.
- Simpel, relevant en herkenbaar
- Verpak je boodschap
- Laat het goede gedrag zien
- Geef correcte aanwijzingen
- Niet te dwingend
- Netwerken
- Communiceer op de juiste plekken
- De kracht van herhaling
Houd de boodschap simpel, relevant en herkenbaar
Vermijd (dubbele) ontkenningen. Sluit aan bij de persoonlijke situatie en waarden maar: maak het niet té persoonlijk. Wist je dat je social media advertenties dynamisch kunt maken? Hiermee wordt automatisch de advertentie(tekst) getoond die het beste bij iemand past.
Verpak je boodschap mooi
Gebruik positieve emoties, aansprekende verhalen, pakkende statements, aantrekkelijke boodschappen en een mooie vormgeving.
Laat zien wat je van mensen verwacht
Laat het goede gedrag zien, want: goed voorbeeld doet volgen. En dus nog belangrijker: laat zelf geen ongewenst gedrag zien.
Geef de doelgroep concrete aanwijzingen
Klik hier. Schrijf je in. Meld je aan. Vertel gewoon wat je wilt bereiken. Zo kun je het gewenste gedrag makkelijker realiseren. Dit werkt overigens erg goed bij berichten waarbij je inspeelt op angst, bijvoorbeeld: mis geen nieuws over dit project.
Communiceer niet te dwingend
Leg mensen niets op. Vermijd daarom het woord ‘moeten’. Benadruk keuzevrijheid en erken de weerstand.
Zet de sociale omgeving van de doelgroep in
Laat je doelgroep jouw bericht doorsturen naar hun netwerk of maak gebruik van Facebook-groepen.
Communiceer op plekken waar mensen het gedrag vertonen
Gezonde producten liggen in de kantine op ooghoogte. Online kan dit ook, bijvoorbeeld via een advertentie in een gaming-app of als iemand op doorreis is (met de optie ‘travelling’ targeting op Facebook en Instagram).
Het zit ‘m in de kracht van herhaling
Mensen moeten 10 tot 20 keer worden blootgesteld aan de boodschap voordat het gedrag verandert. Hadden we al gezegd dat je een boodschap moet herhalen?
Afdeling Online Café
De tips op deze pagina zijn geboren vanuit een masterclass over gedragsbeïnvloeding die werd gegeven door één van onze social media specialisten. Hiervoor liet zij zich inspireren door het CASI (Communicatie Activatie Strategie Instrument) stappenplan dat is opgezet door de Rijksoverheid. We organiseren regelmatig een Afdeling Online Café: een kennis-event waar we een belangrijk online marketing topic uitlichten.
Opleiding Digitale communicatie in de publieke sector
Werk je als marketing- of communicatieprofessional in de publieke sector? En wil je meer leren over online communicatie? Tijdens deze opleiding leer je praktische handvatten waar je direct mee aan de slag kunt. Kom meer te weten over:
- Online strategie en aanpak
- Community management
- Omgevingsgerichte social campagnes
- Datagericht sturen met Analytics
- Zoekmachine optimalisatie en digitale toegankelijkheid
Iets voor jou? Meld je aan voor onze opleiding!