DigiToegankelijk is een cruciaal en actueel onderwerp. Maar hoe zorg je ervoor dat je website voor iedereen toegankelijk is? Dat kan door de WCAG (Website Content Accessibility Guidelines) te volgen. Hier vind je een checklist met alle criteria die nodig zijn om te voldoen aan het wettelijk verplichte niveau voor je website. Download onze praktische checklist en zorg ervoor dat jouw platformen digitaal toegankelijk zijn! 💻
Wist je trouwens dat publieke organisaties verplicht zijn om de WCAG 2.1 richtlijnen te volgen?
💡 TIP: Wil je meteen aan de slag en het bestand bewerken? Maak een kopie van het bestand, dan ontvang je de bewerkingsrechten.
Wat is digitale toegankelijkheid en waarom is het belangrijk?
Digitale toegankelijkheid is een maatstaf voor hoe goed websites en apps zijn ontworpen en gebouwd. Het draait vooral om de vraag of een website of app goed functioneert en toegankelijk is voor elke bezoeker. Hierbij wordt rekening gehouden met mensen die beperkingen ervaren, zoals visuele, auditieve, motorische, cognitieve of spraakbeperkingen. Deze beperkingen kunnen het lastig maken om een website of app volledig te benutten, bijvoorbeeld als een video geen ondertiteling heeft of een afbeelding geen alternatieve tekst bevat. Het uiteindelijke doel van digitale toegankelijkheid is dat iedereen gelijke toegang heeft tot informatie en functionaliteiten op digitale platforms.
Wat is WCAG 2.1?
De WCAG, oftewel Web Content Accessibility Guidelines, zijn wereldwijde standaarden die worden gebruikt om te beoordelen of een website of app toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking. Het nummer 2.1 gaat over de inhoud en criteria die geldend zijn. Deze richtlijnen zijn internationaal erkend en omvatten onder andere alternatieve tekst voor afbeeldingen, navigatie met toetsenborden, contrastverhoudingen tussen tekst en achtergronden en meer. Vind je het belangrijk dat jouw website of app voor iedereen toegankelijk is? Raadpleeg deze richtlijnen en gebruik ze als checklist om jouw website te verbeteren.
Tips voor gebruik
Om op een effectieve manier aan de slag te gaan met deze downloadable, hebben we de volgende tips voor je.
- First things first, maak een kopie van het bestand. Zo ontvang je de bewerkingsrechten en kun je de checklist naar eigen wensen aanpassen en gebruiken.
- In het document zie je 2 tabjes: de WCAG 2.1 checklist en een overzicht met richtlijnen voor webredacties. Deze kun je voor het volgende gebruiken:
- WCAG 2.1 checklist: controleer op de toegankelijkheid voor mensen met een functionele beperking.
- Webredactie richtlijnen: alle richtlijnen van structuur, tekst, opmaak, afbeeldingen en hyperlinks.
- Bij de WCAG checklist zie je een kolom met de naam ‘niveau’. De toetsbare eisen zijn ingedeeld in drie conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn ingedeeld op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp of de visuele presentatie van de pagina.
- Ook zie je de kolom ‘principe’. Dit gaat over welke richtlijn onder welk principe valt. Er worden 4 principes gehanteerd: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk of robuust.
- Een checklist is natuurlijk om af te vinken. Voldoe je aan alle richtlijnen? Zet dan een ✅ in het bestand.
Printinstructies
Voor deze downloadable geldt geen specifieke printinstructie. De WCAG checklist is namelijk heel gemakkelijk online in te vullen? Vind je het toch fijner om aan de slag te gaan met pen en papier? Ons advies is om de checklist dan op A4-formaat te printen.
Download 'm hier!
Aan de slag met digitale toegankelijkheid? En wil je er zeker van zijn dat je op een gestructureerde manier te werk gaat? Mooi! Je bent namelijk slechts een paar klikken verwijderd van het beheren van een handige checklist. Download ‘m snel via onderstaande button! 👇
Benieuwd naar onze andere downloadables?
Ben je helemaal enthousiast geworden na het gebruik van deze downloadable of ben je nieuwsgierig naar onze andere tips en tools? Bekijk dan vooral ook onze andere downloadables. Van een online copywriting checklist tot aan een metadata template en van een persoonlijk ontwikkelplan tot aan een advertentie checklist voor social campagnes. Wij delen graag onze kennis met je!
Vragen over deze downloadable?
Heb je vragen over het gebruik van onze WCAG 2.1 checklist of wil je meer informatie over digitale toegankelijkheid? Laat het ons weten door onderstaand formulier in te vullen.
"*" geeft vereiste velden aan
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.