Werk jij regelmatig met persona’s om jouw klanttypen in kaart te brengen? Wij hebben – geïnspireerd op Business Design Toolkit Persona’s – een speciaal template gemaakt waarmee jij op een makkelijke manier jouw doelgroep voor ogen hebt. Download ons template via onderstaande button en vul ‘m in!
Wat is een persona?
Content maken voor je doelgroep werkt beter als je een bepaald persoon als uitgangspunt neemt. Een persona dus. Een persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldklant. Ieder klanttype heeft eigen behoeftes, drijfveren, frustraties, verwachtingen, enzovoorts. Door dit goed in kaart te brengen, ontstaat er een helder beeld van jouw doelgroep(en). Om persona’s samen te stellen, kijk je naar de kenmerken, eigenschappen, pijnpunten, het kanaalgebruik van de doelgroep en de voordelen waarnaar ze op zoek zijn. Dit koppelen we aan een persoon met een naam en gezicht. En dat is dan je persona.
Waarom is een persona maken belangrijk?
Persona’s worden vaak gebruikt om de online marketing in te richten. Binnen online marketing is het namelijk cruciaal om de doelgroep te begrijpen vanuit de menselijke emoties en eigenschappen. Op deze manier kun je het gedrag beter voorspellen. Maar ook helpen persona’s om te begrijpen waar de doelgroep naar op zoek is. Hierop kun je dus je content, producten of diensten aanpassen.
Benieuwd hoe wij aan de slag gaan met jouw marketingstrategie? Onze collega Silvy schreef een blog over het opzetten van een strategisch online marketingplan.
Tips voor gebruik
Om op een effectieve manier aan de slag te gaan met deze downloadable hebben we de volgende tips voor je. Deze tips kun je ook zien als een stappenplan om je persona in te vullen.
- Begin met het bepalen van de persona’s door na te gaan welke belangrijke doelgroepen er voor jouw organisatie zijn. Bedenk vervolgens wat de gemene deler is en op basis waarvan je deze doelgroepen kunt segmenteren. Dat kan een lifestyle zijn: ‘de dagjesmens’. Maar ook demografie: ‘ouders van jonge kinderen’. Of gedrag: ‘de browser’.
- Karakteriseer iedere persona op basis van leeftijd, lifestyle, gedrag, demografie, voordelen waarnaar ze op zoek zijn en hun pijnpunten.
- Vul ook voor jezelf in: welke voordelen biedt mijn merk en hoe kan ik hiermee pijnpunten verzachten? Toets dit vervolgens met kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
- Vergeet ook vooral niet: hoe ziet je persona eruit, hoe heet hij/zij en wat zijn karaktereigenschappen van je persona? Zorg ervoor dat je je persona compleet maakt!
- Bekijk vooral onze voorbeelden in de downloadable ter inspiratie!
Printinstructies
Voor deze downloadable geldt geen specifieke printinstructie. Het template voor het maken van een persona is namelijk heel gemakkelijk online in te vullen. Vind je het toch fijner om aan de slag te gaan met pen en papier? Ons advies is om de invulbare dia’s dan op liggend A4-formaat te printen.
Download 'm hier!
Ben je er helemaal klaar voor om aan de slag te gaan met je eigen persona? Mooi! Je bent namelijk slechts een paar klikken verwijderd van het beheren van je eigen persona-template. Download ‘m via onderstaande button en je kunt vooruit!
Benieuwd naar onze andere downloadables?
Ben je helemaal enthousiast geworden na het gebruik van deze downloadable of ben je nieuwsgierig naar onze andere tips en tools? Bekijk dan vooral ook onze andere downloadables. Van een certificatenoverzicht tot aan een Instagram Story overlay. Wij delen graag onze kennis en tools met je!
Vragen over deze downloadable?
Heb je vragen over het gebruik van dit template of wil je graag meer informatie? Laat het ons weten door onderstaand formulier in te vullen.
"*" geeft vereiste velden aan
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.