Je merk sterk positioneren is wat iedere organisatie wil, maar niet altijd lukt. Het archetype model kan je daarbij helpen. Door dit model slim in te zetten, trek je jouw ideale klanten aan en krijg je een voorsprong op je concurrenten. Het archetype bepaalt je contentstrategie, toon en beeldtaal – wat je vertelt en hoe je het vertelt. Wil je hier alles over leren en zelf aan de slag? Dan ben je hier aan het juiste adres! 🙌
Archetypen: wat zijn het?
Archetypen komen uit de psychologie. Ze worden gebruikt om de merkpersoonlijkheid in kaart te brengen. Archetypen zijn universele ‘oer-rollen’ die iedereen (onbewust) herkent. Deze rollen komen dan ook terug in bijna alle verhalen. Of het nu gaat om Griekse mythen of de laatste Star Wars film. Er bestaan 12 archetypen: van de Sage tot de Lover, van de Caregiver tot de Jester. En het grappige is: we hebben allemaal dezelfde herinneringen, gedachten en gevoelens bij deze personages.
Benieuwd hoe wij aan de slag gaan met jouw marketingstrategie? Onze collega Silvy schreef een blog over het opzetten van een strategisch online marketingplan.
De 12 archetypen
Archetypen spelen een cruciale rol bij merken. Ze bepalen niet alleen de tone of voice in teksten en posts, maar ook de keuze van kleuren, sferen en afbeeldingen. Consumenten voelen zich aangetrokken tot producten of diensten die bij hen passen en herkenbaar zijn. Denk aan Coca-Cola (archetype: Innocent) of Red Bull (archetype: Magician). Merken die opvallen, hebben een helder, consistent en herkenbaar imago dat waarde toevoegt voor hun doelgroep.
De 12 archetypen zijn ingedeeld langs twee assen:
- Freedom vs. order
- Social vs. ego
De 12 archetypen
Hieronder hebben we de archetypen voor je op een rijtje gezet. Zo kom jij erachter welk archetype er in het DNA van jouw merk schuilt. 🧬
Tips voor gebruik
Het is handig om een poster te gebruiken als facilitator tijdens verschillende soorten (strategische) sessies. Zo maak jij die lege plek aan de muur in de vergaderruimte niet alleen leuk, maar ook nuttig! Ga je deze poster gebruiken? Dan willen we je als tip meegeven om niet op de posters te schrijven maar post-its te gebruiken. Zo kun je de poster vaker gebruiken. Ook vind je op de poster het model én drie invulmogelijkheden. Herhaal hier je kernwaarden nog eens om helder in kaart te brengen welk archetype er bij jouw organisatie naar voren komt.
Wij gebruiken deze poster over het algemeen tijdens:
- Strategische sessies/workshops
- Algemene online marketing workshops
Printinstructies
Voor optimaal gebruik is het belangrijk dat je de poster uitprint. En niet zomaar op een A4. Wij delen daarom graag hoe wij onze posters printen. Zo kun jij meteen goed van start gaan. Ons advies is om de poster met de volgende instructies te printen:
Formaat: A1 (594 x 840 mm)
Materiaal: Scheurvast kunststof
Gewicht: 170 g/m²
Bedrukking: 4/0 (Enkelzijdig full color)
Afwerking: Geen afwerking
Druktechniek: Full color digitaal
Download 'm hier!
Aan de slag met het archetype model van Jung? Mooi! Je bent namelijk slechts een paar klikken verwijderd van het beheren van een handige poster. Download ‘m snel via onderstaande button! 👇
Benieuwd naar onze andere downloadables?
Ben je helemaal enthousiast geworden na het gebruik van deze downloadable of ben je nieuwsgierig naar onze andere tips en tools? Bekijk dan vooral ook onze andere downloadables. Van een online copywriting checklist tot aan een metadata template en van een contentkalender tot aan een advertentie checklist voor social campagnes. Wij delen graag onze kennis met je! 🧠
Vragen over deze downloadable?
Heb je vragen over het gebruik van het archetype model? Laat het ons weten door onderstaand formulier in te vullen.
"*" geeft vereiste velden aan
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.