online marketing opleiding cultuurmarketeers

Terugblik op onze eerste online marketing opleiding

Hij zit erop: onze allereerste 10-delige online marketing opleiding. In september 2019 gingen wij van start met deze eerste editie, die specifiek gericht was op cultuurmarketeers. Wij merken namelijk dat er in de cultuursector behoefte is aan meer strategische én praktische kennis over online marketing. Online marketing is nou eenmaal dé manier om als culturele organisatie beter zichtbaar te zijn. Samen met 6 gedreven cultuurmarketeers hebben we er een supertof half jaar van gemaakt! Benieuwd naar dit traject? Lees snel verder!

Deelnemers online marketing opleiding
leerdoelen

Wat stond er op het programma?

In tien lesdagen, verspreid over 6 maanden, kregen de studenten alle basisbegrippen binnen de online marketing onder de knie. Droge kost? Echt niet: de studenten gingen vooral praktisch aan de slag met hun eigen case. Alles wat ze leerden konden ze namelijk direct toepassen in hun eigen culturele organisatie. Kortom: ze kregen alle handvaten voor het uitvoeren van hun eigen online marketingstrategie. En dit deden ze niet alleen, maar samen met hun medecursisten, docent Jaap én de specialisten van Afdeling Online. Op het programma stond:

  • Marketingstrategie: welke kanalen zijn er en welke kanalenmix zet ik in?
  • Community management: hoe bind ik doelgroepen aan elkaar en aan mijn merk?
  • Facebook adverteren: hoe voer ik campagnes op Facebook en Instagram?
  • SEO: hoe zet ik zoekmachineoptimalisatie in zodat ik goed gevonden word?
  • SEA: wat zijn de mogelijkheden binnen Google Grants en hoe werkt adverteren?
  • E-mailmarketing: hoe zet ik (geautomatiseerde) nieuwsbriefcampagnes slim in?
  • Website marketing: hoe zorg ik ervoor dat mijn website zo goed mogelijk converteert?
  • Google Analytics: hoe maak ik mijn online marketing inspanningen meetbaar?
  • Datavisualisatie: hoe geef ik mijn marketing statistieken vorm?
  • Presenteren: wat heb ik het afgelopen half jaar geleerd en hoe pas ik het toe?

Jaap Schepers
Tijdens deze opleiding kregen de deelnemers de ruimte om te onderzoeken waar ze zelf in uitblinken en waaraan ze nog moeten werken. Daar kregen ze volop hulp bij, van hun mede-studenten en van ons als bureau. Jaap Schepers - Directeur & Online Strateeg
Ik ben deze cursus gaan doen omdat ik al een tijdje op zoek was naar meer kennis en verdieping op het gebied van online marketing. Ik vind het heel fijn dat we hier vanuit de strategie bezig gaan met de online marketing. Vanuit de missie, visie en de customer journey kijken we hoe de verschillende online kanalen effectief ingezet kunnen worden. En daarnaast zijn de vele praktische tips ook heel fijn!
- deelnemer, Nationaal Gevangenismuseum
culturele organisaties

Wie waren de deelnemers?

De deelnemers van deze opleiding kwamen uit alle hoeken. Alle hoeken van Nederland én alle hoeken van de cultuursector. Denk aan een museum, een bibliotheek, een evenementenbureau, een culturele broedplaats, een muziekcentrum en een bureau voor fondsenwerving.

Jaap Schepers
Het leuke aan de diversiteit aan deelnemers, is dat ze allemaal iets van elkaar kunnen leren. En ik vond deze kijkjes in de keukens van verschillende culturele instellingen trouwens ook erg interessant! Jaap Schepers - Directeur & Online Strateeg
  • De Bibliotheek Eindhoven
    De Bibliotheek Eindhoven
  • Muziekcentrum De Bosuil
    Muziekcentrum De Bosuil
  • Helmond City Events
    Helmond City Events
  • Het Gevangenis Museum
    Het Gevangenis Museum
  • TAC
    TAC
  • Quadrifolium Fondsenwerving
    Quadrifolium Fondsenwerving
Dé opleiding voor marketeers als je wilt leren hoe je de verdieping in gaat en nog beter kunt worden in je werk!
onder de knie

Wat waren de leerdoelen?

Hoe verschillend de achtergronden van de studenten ook waren, de redenen van deelname kwamen bij iedereen aardig overeen. Er was voornamelijk behoefte aan het leggen van een goede online marketing basis, met alle praktische handvatten van dien. ‘Een duidelijk plan maken’, ‘keuzes onderbouwen’, ‘beter monitoren’ en ‘de juiste klanten bereiken’ zijn slechts een aantal leerdoelen die de studenten meebrachten. En kunnen de deelnemers hun leerdoelen afvinken? Dat lees je hieronder :).

Social media

Deel deze case