Social media marketing voor De Rooi Pannen

Als je in Brabant woont ken je scholengemeenschap De Rooi Pannen vast. De school biedt verschillende opleidingen aan op het gebied van horeca, vormgeving, marketing, maar ook toerisme en recreatie. Op De Rooi Pannen staat de student natuurlijk centraal. Ook oud-studenten worden niet vergeten. Voor het 50-jarig jubileum van de school organiseerde De Rooi Pannen een reünie voor oud-leerlingen. Maar hoe bereik je hen zonder een lijst met actuele contactgegevens? Wij gingen deze uitdaging voor De Rooi Pannen aan!

Social marketing

Strategie

Retargeting

rooi pannen advertentie
de rooi pannen logo

De opdracht

Onze taak? Zorg dat er zo veel mogelijk oud-leerlingen op het jubileumevent verschijnen. Zonder de huidige contactgegevens van hen was dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom maakten we gebruik van sociale media. We kozen voor een combinatie van Facebook en Instagram: kanalen waar wij verwachten dat oud-leerlingen hun connectie met de Rooi Pannen hadden gemaakt. Voor een deel zetten we organische posts in, maar ook betaalde Facebook advertenties deden hun werk.

"Het was een flinke uitdaging om oud-leerlingen van De Rooi Pannen online te traceren. Maar toen de tags, reacties en klikken al heel snel binnen begonnen te stromen, wist ik: dit wordt een topevent."

Mercede van de Wiel

Senior social strateeg

Gelaagde campagnestructuur

Om een zo groot mogelijk bereik onder oud-studenten te genereren, werkten we een gelaagde campagnestrategie uit. Voor het vergroten van het organische bereik, werden de oud-leerlingen gevraagd om zich aan te melden voor het event. Vanuit hier werden zij naar de website geleid om tickets te kopen. Maar dat was natuurlijk nog niet alles: ook werden oude foto’s gepost waarin betrokkenen elkaar tagden en er kwam een aftelcampagne.

rooi pannen groepje mensen
rooi pannen advertentie foto

In de praktijk

Tijd om de voorbereidingen in de praktijk te brengen! Aan de hand van het slim inzetten van retargetingcampagnes werden vrienden getagd en door middel van segmentatie binnen Facebook kwamen we steeds meer oud-leerlingen op het spoor. Binnen het Facebook-event werden regelmatig posts geplaatst. Bovendien werden oud-leerlingen gevraagd om zelf een herinnering te delen en daarbij oud-studiegenoten te taggen. Omdat betrokkenen hiervan telkens meldingen ontvingen, vergaten ze niet hun ticket te kopen en vrienden uit te nodigen. Zo kwamen we tot een mooi eindresultaat van een onvergetelijk 50-jarig jubileum voor De Rooi Pannen.

De scores!

Maar wat hebben de social campagnes en organische posts opgebracht? Hier zie je de online resultaten.