Social marketing voor TextielMuseum
Het Tilburgse TextielMuseum laat textiel zien vanuit verschillende disciplines: design, kunst, techniek en geschiedenis. Hierbij staat het maakproces van textiel centraal. Binnenkort kunnen de museumbezoekers ook zelf textiel maken. Het museum gaat namelijk een weefmachine aanschaffen waarop bezoekers een zelf ontworpen theedoek kunnen maken. Omdat het TextielMuseum de BankGiro Loterij Museumprijs 2017 heeft gewonnen, kunnen zij die enorme aanschaf doen. En dat mede dankzij onze social marketing campagnes.
De opdracht
In het voorjaar van 2017 gingen we aan de slag voor het TextielMuseum. Onze opdracht was om een jongere doelgroep naar het museum te trekken en kwalitatief goede leads te genereren voor TextielLab. Om dit voor elkaar te krijgen zetten we drie middelen in: Facebook adverteren, Instagram adverteren en online videobanners. Met praktisch uitvoerbare acties en adviezen ondersteunen we hen in hun cultuurmarketing. Benieuwd naar onze werkwijze, strategie en de resultaten tot nu toe? Lees snel verder.
"Door de samenwerking met Afdeling Online halen we de expertise in huis om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Het is erg prettig om een partner te hebben met wie je snel kan schakelen wanneer het nodig is."
Sophie Knottnerus
TextielMuseum
Inrichten en strategie
Stap 1 was het opzetten van een advertentiekalender. Hierin hebben we alle Facebook- en Instagramcampagnes gepland zodat we goed overzicht houden. Ook nemen we het maandelijks mediabudget op in deze advertentiekalender. Na het opzetten van deze advertentiekalender gingen we aan de slag met het inrichten van het Facebook advertentieaccount en bespraken we de videobannerstrategie. De voorbereidingen zijn getroffen; op naar de uitvoering ervan!
Facebook en Instagram adverteren
Het TextielMuseum beschikt over een grote fanbase. Daar kunnen we handig gebruik van maken bij het adverteren op Facebook en Instagram. We werken namelijk met remarketing en custom audiences. Met andere woorden: we richten ons voornamelijk op websitebezoekers, nieuwsbriefabonnees en (potentiële) fans met bepaalde interesses. Op die manier kunnen we relatief lage mediabudgetten hanteren en behalen we hoge conversies. En bij die slimme doelgroepen horen natuurlijk ook fantastische en creatieve advertenties. Mede dankzij deze advertenties heeft het TextielMuseum stemmen verzameld en de BankGiro Loterij Museumprijs 2017 gewonnen!
Video-bannering
In het TextielLab is de museumbezoeker getuige van wat ontwerpers, kunstenaars en architecten maken. Je wordt onderdeel van het maakproces. Om het TextielLab bij deze ontwerpers, kunstenaars en architecten onder de aandacht te brengen, heeft het museum een video laten maken. Deze mogen wij bij verschillende online platforms in gaan zetten als videobanners.
De scores!
Wat zijn de resultaten van onze Facebook en Instagram advertenties en online videobanners?