ROC Rivor scoort met online open dag
Toekomstige leerlingen en hun ouders verdienen een goede, informatieve open dag. Óók als die dag online plaatsvindt. Dat vraagt om een stevige, goed doordachte aanpak – met optimaal gebruik van de juiste online tools en inclusief een doelgerichte, slimme marketingcampagne.
Deze video is gemaakt door ROC Rivor
De opdracht
Een online open dag organiseren – voor ROC Rivor was dat toch echt een andere tak van sport. Hoe maakten ze nou de beste keuze uit al die beschikbare tools en mogelijkheden? En hoe konden ze toekomstige leerlingen en hun ouders het makkelijkst door de dag laten navigeren?
Met een helder plan van aanpak reikten we hen hiervoor de juiste handvatten aan. Bovendien zorgden we ervoor dat de online open dag grotendeels geschikt zou zijn voor hergebruik. Ook namen we de volledige online marketingcampagne voor de dag uit handen. En met succes: maar liefst 374 ouders en leerlingen meldden zich aan. Dat was ruim boven de beoogde driehonderd aanmeldingen. Klasse dus! Lees hieronder meer over onze aanpak.
“We werken al langer met Afdeling Online samen, en altijd tot grote tevredenheid. Ik brief ze één keer, en dan voelen ze meteen feilloos aan wat er moet gebeuren. Ook voor de online open dag was dat het geval. En de resultaten spreken voor zich: zonder hen hadden we dit nooit kunnen bereiken.
Wat ik echt top vind: met de middelen die we in november hebben gebruikt, kunnen we ook voor de open dag in maart weer vooruit. Erg prettig, want in het onderwijs is meestal eerder tijd tekort dan tijd teveel. Kortom: dit was een mooie samenwerking met een langdurig effect!"
Marlène van Overbeek
Medewerker Online Marketing en Communicatie
Slimme campagne
Kinderen vanaf veertien jaar bereik je het makkelijkst via social media. Dat is misschien geen rocketscience. Maar welke kanalen kies je, en hoe zet je ze in? De focus voor bereik van de toekomstige leerlingen van ROC Rivor legden we bij Instagram, Snapchat en YouTube. Ouders benaderden we juist via Facebook en Instagram. De resultaten van de marketingcampagne monitorden we continu. Zo konden we steeds tijdig bijsturen. Gaandeweg zagen we bijvoorbeeld dat de resultaten op YouTube door het dak gingen, en dat daar dus best extra budget naar toe mocht. Zo zorgden we voor een optimaal resultaat.
Succesvol adverteren in zoekmachines
De overall online marketingcampagne bestond uit een drietrapsraket: via informatie over de school en de opleidingen van ROC Rivor, kweekten we bewustzijn over en interesse voor de open dag, om de doelgroep vervolgens te bewegen tot aanmelding. Naast benadering via socials, maakten we gebruik van remarketing en van Discovery Ads via SEA. Mensen waarvan we op basis van time on page, doorklikgedrag en aanwezigheid op de website van ROC Rivor al wisten dat ze interesse hadden in de open dag, voorzagen we zo via hun Google feed, Gmail en YouTube van extra content. Met een druk bezochte online open dag tot gevolg.
“De samenwerking met ROC Rivor was super veelzijdig. We kregen alle vertrouwen om met alle verschillende aspecten van de online open dag aan de slag te gaan: van organisatie van de dag zelf tot en met de volledige online marketing.
Het tofst vond ik het om mijn kennis over Online Interactie in een leeromgeving over te brengen op de docenten van ROC Rivor. Naderhand waren ze erg enthousiast en gemotiveerd. Daar krijg ik energie van!”
Daantje de Klein
Social marketeer & opleidingskundige Afdeling Online
Plan A en plan B
Voor het organiseren van de daadwerkelijke online open dag hielpen we ROC Rivor op weg met hands-on stappen voor voorbereiding, uitvoering en nazorg. We adviseerden over tools, kanalen en online routing, zodat de open dag zo soepel en natuurlijk mogelijk zou verlopen. In de voorbereiding besteedden we bovendien aandacht aan een plan B – als de internetverbinding weg zou vallen bijvoorbeeld, kon ROC Rivor meteen een mail met de opgenomen webinars de deur uitdoen.
Omdat ze leerlingen en ouders niet ‘live’ zouden spreken, adviseerden we hen bovendien om alle deelnemers (en de no-shows) een bedankmail te sturen. Zo bleef de school ook na de online dag top-of-mind, en boden ze de mogelijkheid tot extra dienstverlening, zoals het terugkijken van webinars, de optie om een één op één gesprek in te plannen, contactinformatie, een korte enquête over de open dag of een terugbelverzoek. Belangrijke ondersteuning voor leerlingen die voor een grote keuze in hun leven stonden.
Online interactie
Met een korte workshop over online interactie deelden we onze beste tips en trics over online interactie met de docenten van ROC Rivor. Want een webinar geven was tóch net even iets anders dan live voorlichting. Je luisteraars zijn veel sneller afgeleid. Dus bij elk nieuw punt dat een docent aansneed, moest hij zorgen voor een ander, prikkelend beeld. En ja, de interactie met het publiek ontbreekt. Maar met een app als Mentimeter betrokken docenten de leerlingen en hun ouders tóch bij het verhaal. Fijn voor docenten zelf en erg prettig voor toehoorders.
Door deze workshop gingen docenten van ROC Rivor vol vertrouwen hun webinars in. Sommigen waren zelfs zo enthousiast, dat ze hun presentatie al klaar hadden voordat de marketingafdeling met een standaard sjabloon kon komen. We bedoelen maar 😉
De scores!
Wat heeft dit alles tot nu toe opgeleverd? Sowieso al dit:
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.