Skip to main content

Een kijkje in de opleiding Online Overheidscommunicatie

Hoe zorg je als gemeente voor online burgerparticipatie? Hoe voldoe je als universiteit aan de eisen voor digitale toegankelijkheid? En hoe zet je een succesvolle online gedragsbeïnvloedingscampagne op? Dit en meer werd beantwoord in de opleiding Online Overheidscommunicatie, die werd gegeven door online strateeg Jaap en social media expert Mercede. De pilot werd succesvol afgerond in juli 2021 en we werden zelfs beoordeeld met een 8,5!

Opleiding

Publieke sector

Online communicatie

alumni overheidscommunicatie opleiding

Communicatiekansen pakken

Online communicatie wordt steeds belangrijker om je doelgroep te bereiken, dat weten wij als online marketingbureau als geen ander. We werken al jaren voor publieke organisaties en (semi-)overheidsinstellingen en zien dat online communicatiekansen vaak onvoldoende benut worden. Zonde! Daarom werd het tijd om onze kennis uit de commerciële wereld toe te passen in de publieke sector. Et voilà: de opleiding Online Communicatie voor de (semi-)Overheid was geboren.

“Deze training is zeer geschikt voor communicatiemedewerkers die nog weinig ervaring hebben met online communicatie. Je leert over online strategie, community management, social media, SEO en digitale toegankelijkheid. De trainers spreken uit ervaring en gebruiken veel concrete voorbeelden uit de praktijk. Je werkt aan een persoonlijke case, dus wat je leert kun je direct toepassen op je werk. Ik zou deze training aanraden.”

Linda Parasiz

Tilburg University

Wat was het lessenpakket?

In een traject van een half jaar gingen de deelnemers aan de slag met de volgende onderwerpen:

  • Online strategie en aanpak
  • Community management
  • Omgevingsgerichte social campagnes
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Inspiratie op locatie
  • Digitale toegankelijkheid
  • Data gericht sturen met Analytics
  • Presentatie van jouw case
afdeling online overheid opleiding jaap

Wie waren de deelnemers?

We begonnen de pilot klein, maar met grote namen. Namelijk; Gemeente ‘s Hertogenbosch en Tilburg University.

logo Tilburg University

“Ik vind het fantastisch hoe het leggen van een simpel pragmatisch fundament ertoe kan leiden dat mensen de vervolgstappen in de marketing zoveel beter begrijpen. Ze kunnen direct nadenken over de online communicatiestrategie en tone of voice van hun organisatie. De deelnemers waren enorm gedreven en het was ook nog eens ontzettend leuk.”

Jaap Schepers

Docent en directeur Afdeling Online

Mét en ván elkaar leren

De bijeenkomsten waren interactief en zeer praktisch. De opleiding zat vol opdrachten uit de praktijk die werden afgewisseld met theorie. Ze waren zo opgesteld dat de leerlingen direct aan de online communicatie van hun organisatie werkten. We behandelden elkaars cases, zodat iedereen niet alleen met elkaar, maar ook van elkaar leerde.

afdeling online overheid opleiding samenwerken
in company opleiding

In-company opleiden

Wil je de online communicatie van jouw organisatie professionaliseren met je eigen team? We bieden ook in-company opleidingen aan. Helemaal toegespitst op jouw organisatie én bij jouw op locatie.

rondje-maudi

Meer weten?

Werk je bij een publieke instelling of (semi-)overheidsorganisatie? En lijkt de opleiding je interessant?

Stel je vraag aan Maudi

Handige extra’s

Naast de bak aan praktische kennis die de opleiding biedt, krijgen deelnemers van onze opleidingen fijne extra’s mee.

Online leeromgeving

Door middel van onze online leeromgeving konden de studiegenoten in contact blijven met elkaar. Hier werden ook de slides van de afgelopen bijeenkomsten gedeeld en was er de ruimte om vragen te stellen aan de docenten.

Strippenkaart

De deelnemers kregen een strippenkaart ter waarde van 4 uur, waarmee ze de specialisten van Afdeling Online konden inzetten bij het tackelen van complexe problemen. Denk aan een eenmalige inrichting van een Facebook advertentie account of het instellen van Google Tag Manager.

Terugkomdagen

Ieder half jaar komen de alumni van deze en andere opleidingen samen om te sparren over hun werk en up-to-date te blijven in hun kennis. Online communicatie is een snel veranderend vak, dus zo zorgen we ervoor dat je bijblijft.

Wat hebben we bereikt?

In juli 2021 mochten we de eerste certificaten uitreiken aan alumni. De deelnemers presenteerden hun resultaten en lieten ons enthousiast weten wat ze direct zouden gaan gebruiken in hun werk. Hieronder lees je resultaten en quotes van de deelnemers.

Mercede blikt terug

De dialoog aangaan met de burger (lees ook: met de cliënt, de patiënt, de leerling, etc.) is de kern voor veel (semi-)overheidsorganisaties. Social media vormt de brug bij het informeren van de burger, maar kan tegelijkertijd ingezet worden om mensen te bewegen. Een slimme, gelaagde campagne op Facebook of Instagram kan aanzetten tot gedragsverandering of burgerparticipatie. 

Uiteraard begint ieder goed dialoog met diepgeworteld begrip van de wensen en behoeften van de persoon aan wie je jouw boodschap wilt richten. Ook hierin kunnen de kanalen een uitkomst bieden, namelijk bij het uitvoeren van omgevingsgerichte analyses via online monitoring. Onze overheidsopleiding biedt mij de kans om overheden de wereld van social-media marketing te laten verkennen en om op deze manier bruggen te kunnen slaan.

afdeling online overheid opleiding mercede