Een ijzersterk verhaal voor Opvoedinformatie Nederland
Opvoeden kan soms pittig zijn. Dan is het fijn als je voor betrouwbare informatie op één centrale plek terecht kunt. Die plek biedt Opvoedinformatie Nederland. Wij coachten dit online platform naar meetbaar betere content die past bij de lezer, betere vindbaarheid en meer doorverwijzingen naar derden. Ofwel: geschiktere informatie en betere bereikbaarheid voor meer ouders. Fijn!
De opdracht
Een online platform met betrouwbare opvoedinformatie én een doorverwijsfunctie, dat is Opvoedinformatie Nederland. Superbelangrijk, zéker in een online landschap waar je als ouder al snel verdwaalt in allerlei fora en tegenstrijdige adviezen over hoe het grootbrengen van kinderen werkt. Opvoedinformatie Nederland schakelde Afdeling Online in voor coaching: samen brachten we het platform naar een hoger niveau. Met content die perfect paste bij de doelgroep en met betere online vindbaarheid. Zo maakten we betrouwbare opvoedinformatie toegankelijk voor iedereen. Precies zoals het hoort!
“Dat we meedraaiden als volwaardige collega’s met het team van Opvoedinformatie Nederland, maakte deze samenwerking effectief en prettig."
Jaap Schepers
Directeur en online strateeg bij Afdeling Online
Weet wat je meet
Naar wat voor artikelen waren bezoekers van Opvoedinformatie Nederland eigenlijk op zoek? Wilden ze snel eerste hulp bij opvoeden, doken ze liever de diepte in of was het een combinatie van beiden? Het maken van effectieve online content begint bij het doen van onderzoek, en begrijpen wat je doelgroep nodig heeft. Daar coachten we Opvoedinformatie Nederland bij. Het kwantificeren van de customer journey was een belangrijk onderdeel van de klus. Voor Opvoedinformatie Nederland ging dat verder dat alleen kliks of downloads. Gezien de doorverwijsfunctie moest ook het aantal doorverwijzingen per content-item inzichtelijk worden gemaakt. Door samen helder te krijgen wát we precies wilden bereiken met content, en – misschien nog wel belangrijker – hoe je dat meet, kreeg Opvoedinformatie Nederland grip op haar online verhaal.
Cijfers om op te bouwen
Elk kwartaal ondersteunden we Opvoedinformatie Nederland met cijfers. We maten online onder meer via A/B testing door wat de bestaande content deed: hoever scrollen mensen door? Hoelang blijven lezers bij kopjes, video’s, alinea’s of lijstjes hangen? Daarnaast analyseerden we trends – we zagen bijvoorbeeld dat ouders tijdens de coronapandemie op andere termen zochten dan daarvoor – en hielpen we het marketingteam vervolgens de strategie daarop aan te passen. Doordat we de marketeer hierin stap voor stap coachten, hield Opvoedinformatie Nederland de kennis zelf in huis. Daarnaast namen we het beheer van Google Ad Grants volledig uit handen en organiseerden we workshops. Alles om hen optimaal te faciliteren in waar ze goed in zijn: het bieden van betrouwbare opvoedinformatie voor ouders door heel Nederland.
"Hun kennis over de inhoud en onze kennis van online marketing combineerden we tot een ijzersterk verhaal, dat we dankzij goede rapportages continu matchten met de behoeften van de doelgroep. De mooie resultaten spreken voor zich.”
Jaap Schepers
Directeur en online strateeg bij Afdeling Online
Van coaching naar strategie
Een goede contentstrategie staat nooit op zichzelf. Uiteindelijk gaat het altijd over het grotere verhaal: datgene waarvoor een organisatie op aarde is. Alles wat je de wereld instuurt, is een puzzelstukje in dat verhaal. Doordat we vier keer per jaar de cijfers van het afgelopen kwartaal met het team van Opvoedinformatie Nederland doorspraken, verschoof onze inbreng steeds meer naar strategische input. Op basis van de cijfers blikten we met hen terug en vooruit. We keken naar doelen die ze wilden bereiken, en hoe we daar met gerichte online marketing acties konden komen. Bij een volgende kwartaalbijeenkomst evalueerden we de resultaten en stuurden we waar nodig bij.
Iedereen tevreden
Eén van de zaken waarover we adviseerden was het delen van content door de organisaties achter Opvoedinformatie Nederland. Dat klinkt in eerste instantie goed – als je content op meerdere plekken gedeeld wordt, vergroot dat waarschijnlijk ook het bereik – alleen moet je het dan wel goed aanpakken. Door Opvoedinformatie Nederland voor Google als eerste auteur te laten gelden, had het delen van de content geen negatieve invloed op de vindbaarheid van Opvoedinformatie Nederland. Dat bereikten we met zogenaamde een API-koppeling: content kon zo naar partnerwebsites door worden gesluisd, zonder dat Opvoedinformatie Nederland het auteurschap verloor. En dus vooral: zonder dat dit de vindbaarheid in Google beïnvloedde. Iedereen tevreden, inclusief wijzelf.
De scores
Anders dan bij e-commerce, vroeg de samenwerking met Opvoedinformatie Nederland om een andere aanpak. Hier ging het erom meer kwalitatieve zaken meetbaar te maken. Hoe goed worden de artikelen gelezen? Waar kunnen we contentwise op bijsturen? En hoe vaak worden mensen doorverwezen naar één van de partnerorganisaties? Een toffe uitdaging voor ons, met resultaten waar we trots op zijn:
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.