Opleiding: Proeftuin Internationalisering Brabant

Hoe tof is het als je samen met mede-cultuurmarketeers mag werken aan de internationalisering van Brabantse kunst- en cultuursector? Dat is precies waar 17 heel gedreven marketeers uit het Brabantse cultuurveld mee aan de slag mochten. En wel tijdens een opleidingstraject dat wij in samenwerking met BrabantStad mochten aanbieden. Deze opleiding werd gefinancierd door de Proeftuin Internationalisering en is een onderdeel van het regioprofiel cultuur Brabant. De finish is bereikt, de certificaten zijn overhandigd. Tijd om terug te blikken. Lees je mee?

Online marketing

Strategie

Google Grants

Case proeftuin presentatie
brabant stad case logo

Speciale editie van onze opleiding

Van februari tot en met juni 2020 hebben de cultuurmarketeers keihard gewerkt aan de professionalisering en internationalisering van hun online marketing strategie. In negen sessies hebben we alle aspecten binnen online marketing doorlopen: van strategiebepaling, zoekmachine optimalisatie en Google Grants tot datavisualisatie. Van docent Jaap kregen ze alle tools en handvatten zodat ze hun marketingstrategie naar een nóg hoger niveau kunnen tillen. Natuurlijk met focus op internationalisering. Internationalisering van zowel hun eigen organisatie als van de Brabantse cultuursector in zijn geheel. Concreet betekent dat: het zichtbaar en bereikbaar maken van het internationale aanbod voor alle Brabanders én het bereiken van internationals.

"Als Brabant hebben we heel veel te bieden, ook aan de buitenwereld. Van design tot Van Gogh, maar ook op het gebied van talentontwikkeling. En om deze internationalisering te verbeteren, moet je ook nadenken over het verbeteren van marketing op dat gebied."

Bram van den Eijnden

Beleidsmedewerker Gemeente Tilburg

Wat stond er op het programma?

Iedere lesdag behandelden we steeds een afgebakend online marketing onderwerp. Dit zijn de modules die tijdens dit traject op het programma stonden:

  • Dag 1 | Marketingstrategie: welke kanalen zijn er en welke kanalenmix zet ik in? 
  • Dag 2 | Community management: hoe bind ik doelgroepen aan elkaar en aan mijn merk?
  • Dag 3 | Social adverteren: hoe voer ik campagnes op diverse social media kanalen?
  • Dag 4 | Zoekmachine optimalisatie: hoe zet ik SEO in zodat ik goed gevonden word? 
  • Dag 5 | Google Ad Grants: wat zijn de mogelijkheden binnen Google Grants en hoe werkt adverteren?
  • Dag 6 | E-mail marketing: hoe zet ik (geautomatiseerde) nieuwsbrief campagnes slim in? 
  • Dag 7 | Website marketing: hoe zorg ik ervoor dat mijn website zo goed mogelijk converteert?
  • Dag 8 | Data visualisatie: hoe maak ik mijn online marketing inspanningen meetbaar en hoe geef ik mijn statistieken vorm
  • Dag 9 | Eindpresentaties: wat heb ik het afgelopen half jaar geleerd en hoe pas ik het toe om de Brabantse cultuursector verder te internationaliseren?

Wie waren de deelnemers?

Samen werkten de deelnemers aan een hoger doel, namelijk: de Brabantse cultuursector internationaal op de kaart zetten. Daarom was het een must om een gevarieerde groep samen te stellen die het volledige culturele veld vertegenwoordigt. Uit de vele aanmeldingen heeft BrabantStad een selectie gemaakt van deze 17 cultuurmarketeers:

willem twee logo
bosch parade logo
design museum den bosch logo
de link logo
nieuwe vorst logo
zuidelijk toneel logo
the loods logo
witte rook logo
bibliotheek helmond peel
breda photo logo
de stilte logo
mezz logo
graphic matters logo
dutch design foundation logo
beaux jazz logo
de mus logo
kunstloc logo

"Wij hebben meegedaan aan dit traject omdat we samen met andere cultuurmarketeers - in een breder gezelschap - na willen denken over hoe wij onszelf als merk beter kunnen profileren, welke tools we hierbij nodig hebben en hoe we samen Brabant beter als cultuurproduct neer kunnen zetten."

Niek Nellen

Graphic Matters & Blind Walls Gallery

proeftuin case overzicht

Wat heeft het opgeleverd?

De opleiding was nog maar net onderweg toen corona de kop op stak. Maar we lieten ons niet uit het veld slaan en zetten de opleidingsdagen online voort. Gelukkig kon de allerlaatste dag wél fysiek doorgaan, uiteraard op gepaste afstand. Samen sloten we het traject af met inspirerende eindpresentaties van alle deelnemers en een gezellige borrel. Tot slot ontvingen de deelnemers natuurlijk hun welverdiende certificaat. 

Ervaringen van cursisten

Zo, nu hebben we wel genoeg verteld. Het woord is aan de deelnemers. Hoe kijken zij terug op het opleidingstraject? Je leest hieronder een drietal quotes.

maria
"Heel veel terminologie is uitgelegd en kan ik nu beter begrijpen. Af en toe keken we ook praktisch naar de site of naar de nieuwsbrief en dan bleek er altijd wel iets beter te kunnen. Dat is alleen maar heel fijn."
Maria Vermeer

Bibliotheek Helmond-Peel

niek
"Er zijn binnen online marketing zoveel mogelijkheden. Het is fijn om daar scherp op in te gaan en daarna ook met andere cultuurmarketeers te praten over hoe zij zaken inzetten voor hun organisatie."
Niek Nellen

Graphic Matters & Blind Walls Gallery

maan
"Ik denk echt dat de kracht van dit soort acties ligt in de samenwerking. Als je kijkt naar de deelnemers van deze cursus: dat zijn allemaal mensen die geweldig werk doen alleen, maar die uiteindelijk ook als individuele organisatie niet veel slagkracht hebben."
Maan Leo

Design Museum Den Bosch