Skip to main content

Online verbinding met zorgpersoneel voor ZWconnect

Zorgen voor degenen die zorgen. Dat is wat ZWconnect doet. Als werkgeversinstantie voor zorg en welzijn in Zuid-Holland maakt deze organisatie zich hard voor brancheoverstijgende arbeidsmarktvraagstukken. Vaak gaat het daarbij om complexe, brede of juist heel specifieke cases. Super belangrijk om die enorme bak aan informatie op de website goed toegankelijk te maken, dus! 

Webdevelopment

Gebruikersonderzoek

UX Design

ZW connect logo

De opdracht

De website van ZorgZijn Werkt (voorganger van ZWconnect) was aan optimalisatie toe. Met name op de gebruiksvriendelijkheid viel nog winst te behalen. Informatie moest beter en sneller vindbaar zijn. Bovendien kon het vullen van de website duidelijker én eenvoudiger. De fusie van ZorgZijn Werkt en Care2care tot ZWconnect was een mooi moment voor een frisse start. En zo’n nieuw begin faciliteren wij natuurlijk graag!

“De samenwerking met Afdeling Online was prettig: zowel zakelijk als op persoonlijk vlak klikte het goed. Hun plannen waren glashelder, en er was altijd ruimte om te plussen of te minnen. Fijn dat ze zo flexibel waren. Zowel aan de voor- als achterkant is onze nieuwe website een stuk professioneler dan zijn voorganger. Er is een duidelijke structuur en de uitstraling is warm en sfeervol. Dit past precies bij ZWconnect. Ik ben dik tevreden!”

Loes Kwint

Communicatieadviseur ZWconnect

Bouwen op een stevige basis

Wat wil je nu eigenlijk vertellen? En wat verwachten de gebruikers van je website? Als je met iets nieuws begint, is dat wat je duidelijk moet krijgen. En dat gold voor de nieuwe website van ZWconnect net zo. De antwoorden op deze vragen vormden de rode draad – ook wel strategisch kader genoemd – voor alle keuzes die we verder maakten.

Wat gebruikers van de website verwachtten, toetsten we met een enquête bij de klantenkring van ZWconnect. Daaruit bleek dat informatie op de oude website versnipperd was. Bovendien lukte het niet goed om logisch door de website te navigeren. In een ideale situatie wil je natuurlijk dat gebruikers alles kunnen vinden, ongeacht waar ze zich op je website bevinden. 

“De site is voor iedereen top in orde: voor gebruikers aan de front- én aan de backend. Ik ben trots dat we flexibiliteit op de website hebben behouden, zonder een compromis te doen aan het gebruiksgemak. Alles bij elkaar kan ZWconnect nu zelf aan de slag. Dan is een klus voor mij geslaagd: als de klant ons niet meer nodig heeft. Tenzij er weer een mooi nieuw project op de plank ligt, natuurlijk.”

Dirk Schraven

Senior online strateeg bij Afdeling Online

Voor ieder wat wils en tóch eenduidig

Bij ZWconnect werken professionals die gespecialiseerd zijn in verschillende thema’s. Door iedere specialisatie worden andere wensen aan de projectpagina’s gesteld: op de ene pagina moet veel tekst en weinig foto’s, terwijl op een andere pagina juist veel afbeeldingen staan, naast een tabel en wat tekst. Flexibiliteit was hier dus een duidelijke wens. Aan de andere kant moest de uitstraling van de verschillende pagina’s wél gelijk zijn, zodat gebruikers het overzicht kunnen bewaren. 

zw connect

Alles in lijn met de huisstijl

Projectpagina’s hebben allemaal dezelfde look & feel. Aan de achterkant (backend) hebben we de pagina’s sectioneel opgebouwd. Dat maakt het vullen van zo’n pagina eenvoudig en tegelijkertijd zo flexibel mogelijk. Communicatiemedewerkers kiezen zelf de sectie(s) die ze nodig hebben: bijvoorbeeld een foto, een tekst of een tabel. Daarin zetten ze de gegevens die erin horen, klikken op publiceren en voilà: de pagina is klaar. Elke pagina met zijn eigen secties, maar wel allemaal in lijn met de huisstijl van ZWconnect. 

De scores

Het resultaat is een duidelijke, herkenbare website. De gebruiksvriendelijkheid verbeterden we door drie thema’s toe te voegen. Dat maakt het vinden van de juiste projectpagina’s voor de klanten van ZWconnect vele malen makkelijker. Bovenaan iedere themapagina plaatsten we bovendien een kader met de meestgestelde vragen, wat efficiënt navigeren weer in de hand werkt. Als kers op de taart zorgden we ervoor dat de website een heldere sitemap heeft, die vanuit alle pagina’s benaderbaar is. Bevindt een gebruiker zich op een projectpagina? Navigeren naar bijvoorbeeld de agenda gaat met één simpele klik. 

Meer weten?

Neem contact op met Jaap

Stel je vraag aan Jaap

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >