Multidisciplinaire online strategie voor het vernieuwde Mediamuseum
Het meest interactieve museum ter wereld: klinkt mooi, en dat ís het ook. Maar hoe zit het met de online interactie? Samen met het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid ontwikkelen en optimaliseren we doorlopend campagnes voor social media en Google Ads. Zo trekken we met een multidisciplinaire online strategie de juiste doelgroep via het beeldscherm het Mediamuseum in. Met als gevolg: betere online zichtbaarheid en stijgende ticketverkoop.
De opdracht
Het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid werkt aan een kleurrijke, mediawijze samenleving waar elke stem wordt gehoord. Het Mediamuseum is hier onderdeel van. Ieder museum heeft minimaal één component nodig om succesvol te zijn: bezoekers. Naast interessante inhoud, natuurlijk. Hoe kom je nu in the picture bij de juiste doelgroep? Onder meer door doelgerichte social- en Google Ads campagnes. Precies zoals wij die inrichten voor het Mediamuseum en voor het nieuwe evenement ‘My First Smartphone Festival’. Dat doen we in nauwe samenwerking met Beeld & Geluid, als échte collega’s dus. We helpen hen ook op andere fronten: met doorlopende campagnes en met Google Grants voor Muziekweb, een online bibliotheek die ook onder Beeld & Geluid valt. Wekelijks sparren we met de klant, zodat we direct resultaten kunnen bijstellen als dat nodig is.
“Afdeling Online stelt zich echt op als een verlengstuk van onze eigen marketingafdeling en het voelt dan ook alsof we er een paar collega's uit Helmond bij hebben. Ze zijn proactief, denken mee, geven gevraagd en ongevraagd advies en zijn bovenal erg kundig en pragmatisch. Het is echt mooi om te zien hoeveel stappen we samen hebben gemaakt in onze digital marketing.”
Stefan van Veelen
Marketingstrateeg bij Beeld & Geluid
Eerst zien, dán denken en doen
Hoe ziet een effectieve campagne eruit? Het ultieme doel in dit geval is om meer kaarten te verkopen. Maar (bijna) niemand koopt zomaar een ticket. Je moet eerst weten wat een museum biedt, wat er te doen is. We richten onze campagne daarom in volgens het principe van see – think – do – loyalty. Vervolgens optimaliseren we elke stap in de customer journey.
In de see-fase zorgen we ervoor dat het museum op de radar komt van een breed publiek. Dit doen we door het museum aantrekkelijk en opvallend te presenteren, zodat het een interessante optie wordt voor een dagje uit.
Tijdens de think-fase richten we ons op het uitlichten van de verschillende zones en activiteiten in het museum. Ook benadrukken we wat er allemaal te doen is en waarom een bezoek de moeite waard is.
In de do-fase begeleiden we potentiële bezoekers naar de aankoop van tickets. Dit doen we door gerichte boodschappen en aanbiedingen die hen over de streep trekken om daadwerkelijk een ticket te kopen.
Continu blijven richten op de juiste doelgroep
Het voordeel van deze strategie is de efficiënte inzet van het advertentiebudget. Door gebruik te maken van het see-think-do-loyalty-principe, volgen we potentiële bezoekers in hun customer journey. Voor Beeld en Geluid focussen we op see-think-do. In elke fase verfijnen we de doelgroep, zodat degenen die de ‘do’-fase bereiken met een hoge waarschijnlijkheid ook daadwerkelijk tickets zullen kopen. Door continue analyse van performancedata, optimaliseren we de campagnes en passen we ze realtime aan voor maximale conversie. Zo leiden we de juiste mensen op de juiste tijden met de juiste boodschappen door naar een actie: aankoop van een ticket.
Met deze aanpak zorgen we ervoor dat elke stap in de klantreis specifiek afgestemd is op de unieke kenmerken van het Mediamuseum en zijn bezoekers.
“Naast het feit dat ik het een eer vind om voor een mooie naam zoals Beeld & Geluid te mogen werken, is het inhoudelijk ook een superuitdagend project. De wereld bij deze opdrachtgever staat nooit stil. Ze hebben altijd toffe ideeën op de planning staan, gaan mee met trends en zijn vooruitstrevend in hun denkwijze. Daarnaast houden de collega's ons met beide benen op de grond door op een constructief kritische manier naar de campagnes én de samenwerking te kijken. Daar hou ik van."
Silvy Bouwmans
Social strateeg bij Afdeling Online
Maximale impact met Google Performance Max
Voor de campagnes van het Mediamuseum gebruiken we onder andere Google Performance Max. Hiermee rollen we met één campagne advertenties uit op alle Google-kanalen, zoals YouTube, Display, Search en Discovery. Wat ons betreft is het een win-win, want deze tool zorgt voor een geïntegreerde, cross-mediale aanpak die de volledige customer journey optimaliseert. Performance Max gebruikt machine learning om realtime biedingen en plaatsingen te optimaliseren, waardoor we de efficiëntie en effectiviteit van onze advertenties maximaliseren. De resultaten van deze aanpak zijn uitstekend, met hoge engagement rates, lage kosten per klik en een goedlopende ticketverkoop tot gevolg.
Het resultaat
We behaalden mooie resultaten. Daar zijn we trots op!
Een paar klinkende cijfers uit de Google Performance Max en social campagnes. Dit zijn de resultaten uit de periode van 1 november 2023 tot en met 17 maart 2024:
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.