Meer engagement en thumbs up voor Bravo
Als busvervoerder heb je een belangrijke publieke taak: reizigers op tijd van A naar B vervoeren. Snel, gemakkelijk en comfortabel. Door verbondenheid aan je merk voelen reizigers zich nog fijner bij je, waardoor ze sneller kiezen voor jouw diensten. Dat zien we ook bij Bravo (een afkorting voor ‘Brabant vervoert ons’). Met de juiste mix van informatievoorziening en creatieve, engaging content via hun Facebook-kanaal zorgen we voor een flinke stijging in betrokken, enthousiaste volgers. Of dat nu loyale reizigers zijn, chauffeurs of potentiële, nieuwe klanten. Lees hieronder hoe we dit bereiken.
First things first
Een erg belangrijke stap bij een publieke dienstverlener als Bravo is: de doelgroepen nauwgezet in kaart brengen. Praktisch iedereen gaat namelijk met de bus. Dat betekent: veel verschillende leeftijden, opleidingsniveaus, woonplaatsen en de meest uiteenlopende redenen om de bus te pakken. Daarnaast zijn er twee verschillende vervoerders (Hermes en Arriva) die met hun bussen heel Noord-Brabant van ritten voorzien. Dit vooronderzoek gebruiken we als basis voor een heldere strategie en een bijbehorende contentkalender.
"Wat de samenwerking met Afdeling Online prettig maakt is hun enthousiasme om met een klus aan de slag te gaan. De wil om er het allerbeste uit te halen is er, dat voel je meteen. De wereld van het openbaar vervoer is complex, er zijn veel verschillende belangen. Daarbij hebben ze te maken met drie opdrachtgevers, in plaats van één. Doordat ze zich flexibel opstellen én openstaan voor suggesties, hebben we nu een goede modus in onze samenwerking gevonden. Ook de breedte van het team werkt erg fijn. Het meeste contact hebben we met Silvy, maar als er een strategisch vraagstuk ligt of als er een vraag is over planning, dan staat er meteen een strateeg of projectmanager voor ons klaar."
Merijn Kok
Communicatieadviseur Bravo bij provincie Noord-Brabant
Flexibiliteit = cruciaal
Waar de uitdaging ‘m bij Bravo in zit? In één woord: flexibiliteit. We willen namelijk dat zowel loyale reizigers als nieuwe klanten zich verbonden voelen met het merk. Om alle doelgroepen en vervoerders goed te bedienen, timmeren we onze strategie niet volledig dicht. Samen met onze opdrachtgevers zoeken we vervolgens naar de juiste balans. Een overkill aan zakelijke, informatieve content is niet wenselijk, weten we. En toffe, creatieve posts moeten natuurlijk wél aanslaan bij de doelgroepen. Dat is dus best even zoeken. En dat doen we steeds in nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers provincie Noord-Brabant, Hermes en Arriva.
Positieve content
Inmiddels hebben we goed in de vingers waar we de volgers van Bravo blij mee maken. Een speciale Spotify-playlist voor tijdens de reis zorgt voor veel likes en een virtuele glimlach bij volgers. Ook een foto van een eend op Eindhoven Centraal (voor de gelegenheid omgedoopt tot Eendhoven Centraal) doet het goed. Zo weten we het merk Bravo op een positieve manier te laden. Met Facebook Advertising zorgen we voor een extra boost van belangrijke posts, waarbij we de targeting richten op de eerder benoemde doelgroepen.
Oog voor de reiziger
Omdat Bravo regelmatig werkt met berichtgeving die meteen online moet (denk bijvoorbeeld aan informatie over routewijzigingen), houden we daar ruimte voor in de contentkalender. Zo spelen we meteen in op de actualiteit, als één van de vervoerders daarom vraagt. Dat geldt trouwens ook voor alle wijzigingen rondom de corona-pandemie. Voor zover mogelijk geven we hier graag een positieve draai aan. Met een mondkapje in de bus – hoe vinden mensen dat nu eigenlijk? Gesprekken met reizigers op station Den Bosch leveren nieuwe, waardevolle content op voor socials en de website. En dat zorgt weer voor meer wederzijds begrip, merken we. Want als jij oog hebt voor je klant, dan heeft de klant ook oog voor jou. Bravo ziet haar reizigers! Een belangrijk onderdeel van onze strategie, die we regelmatig inzetten.
En dat is nog niet alles
Een mooie bijkomstigheid: via Facebook ontvangt Bravo dankzij onze interventies nu meer positieve feedback dan daarvoor. Door reacties op posts, maar ook via Facebook messenger. Toch een negatieve comment? Die zetten we voor Bravo razendsnel om naar begrip en tevredenheid bij de reiziger. Een mooi resultaat waar we trots op zijn. Handjes op elkaar voor Bravo!
"Verbondenheid en flexibiliteit. Dat is waar ik me voor Bravo en de reizigers op richt. Goede informatievoorziening is super belangrijk. Dat afgewisseld met leuke prijsvragen, mooie foto’s, interviews met reizigers en zelfs een speciale spotify-playlist voor tijdens de feestdagen, lukt het ons om reizigers online echt bij Bravo te betrekken. Een resultaat waar we erg blij mee zijn!"
Silvy Verberne
Social marketeer
De scores!
Wat heeft dit alles tot nu toe opgeleverd? Sowieso al dit: