Kröller-Müller in de kijker bij young professionals

Kunst + architectuur + natuur. Dat vind je bij het Kröller-Müller Museum, gelegen middenin Nationaal Park De Hoge Veluwe. Dé ideale werkplek, zou je zeggen. Want wie wil dat nu niet: zich elke dag inzetten voor kunst op zo’n prachtige locatie?

Copywriting

Employer branding

Recruitment marketing

kröllermüller case header
kröller müller logo

De opdracht

Met recruitment marketing – een relatief nieuwe tak van sport binnen ons vakgebied – hielpen we het Kröller-Müller aan betere zichtbaarheid bij young professionals en zorgden we samen met het museum voor een super succesvolle wervingscampagne. Nieuwe medewerker blij, museum blij = wij blij. Hoe we dat bereikten? Lees snel verder.

"Als een relatie goed is, dan bespreek je regelmatig met elkaar waar je mee bezig bent. Zo gaat dat tussen Afdeling Online en het Kröller-Müller Museum ook. Afdeling Online helpt ons met cursussen, bij het opstellen van een online marketingstrategie en met versterking van onze afdeling op piekmomenten. Daar zijn we erg tevreden over. Dus toen we op zoek waren naar een junior online marketeer vroegen we hen om eens mee te denken over een online wervingsstrategie. Wat volgde was een uitgebreide presentatie vol met praktische tips en adviezen. De vacaturetekst die Afdeling Online vervolgens voor ons schreef, en het advies over verspreiding op socials, was in één keer raak. Meer dan 130 brieven, waarvan er zeker honderd geschikt voor de functie leken. Een overweldigend resultaat. En qua aanpak ook wel een voorbeeld voor het museum: dus zo kan het ook!"

Lies Boelrijk

Hoofd Marketing & Business Development Kröller - Müller Museum

Hands-on employer branding strategie

Als bureau prijzen we ons gelukkig. We werken namelijk al langer samen met het Kröller-Müller Museum: van SEO teksten voor hun webshop tot social campagnes en een data studio dashboard. Mooie klussen waar we trots op zijn. Op de vraag van het museum om mee te denken over recruitment van young professionals, was ons antwoord dus volmondig ja.

kröllermüller fotografie
kröllermüller vacture

In de praktijk

Hoe we deze opdracht aanpakten? Op basis van onderzoek en analyse van onder andere website en socials van het museum en op basis van actuele trends in recruitment marketing schreven we een employer branding strategie. Perfect toegesneden op de praktijk binnen het museum natuurlijk, en vooral ook hands-on en gemakkelijk toepasbaar. Eén van de adviezen was bijvoorbeeld om vacatures voortaan samen met collega’s op te stellen. Laat degene die de functie al bekleedt de functie beschrijven. Wat doe je precies? Hoe ziet je dag eruit? Dat geeft een goed beeld van welke keywords essentieel zijn. En het geeft mooie haakjes waarmee je de vacaturetekst net iets frisser/aantrekkelijker kunt maken. Dat soort tips en adviezen gaven we het museum mee. Simpel, helder en relatief snel voor elkaar.

"Het resultaat van deze samenwerking met het Kröller-Müller Museum mag er zijn! Daar ben ik erg trots op. Met mijn ervaring op het gebied van online recruitment marketing kon ik het museum heel praktische tips geven, die direct toepasbaar zijn. Ontzettend tof om te zien dat ze nu een goede, nieuwe collega hebben gevonden. En dat ze ook beter in beeld zijn bij een jonge doelgroep, voor als er weer een vacature is."

Tanneke Rouws

Content marketeer

Wat maakt jou een toffe werkgever?

Toen het museum met spoed zocht naar een nieuwe junior online marketeer, pasten we de theorie meteen toe in de praktijk. We herschreven de vacaturetekst voor het museum: luchtig, goed leesbaar & vindbaar. En vooral ook: met voldoende nadruk op wat werken bij het Kröller-Müller Museum voor young professionals nu zo tof maakt. Want dat was één van onze andere adviezen in de employer branding strategie: wees persoonlijk. Laat de doelgroep goed zien wat de identiteit van het museum als werkgever is. Daarom interviewden we drie medewerkers van het museum. Hun input verwerkten we in de vacaturetekst. Daarnaast adviseerden we de marketingafdeling over doelgerichte werving en advertising via Facebook en Instagram (wervingsteksten, doelgroepen) en over aansprekend beeldmateriaal dat de vacaturetekst versterkt.

kröller müller medewerker

Doe het de volgende keer zelf

We kijken met trots terug op deze samenwerking. Niet alleen vanwege de mooie resultaten, maar óók omdat we het museum zo adviseerden dat ze hier de volgende keer zelf mee aan de slag kunnen. Daar doen we het uiteindelijk voor!

De scores!

Het resultaat? Maar liefst 130 brieven van overwegend goede sollicitanten. En de kers op de taart? De juiste nieuwe collega zat erbij, en zij is inmiddels met veel plezier aan de slag gegaan bij het museum.