De deur naar Europa wagenwijd open voor Barnwoodweb
Wanneer je als online shop eenmaal stevig voet aan de grond hebt in de Nederlandse markt, lonkt de volgende stap: Europa. Marketplace Amazon is daar het perfecte kanaal voor. Het inrichten van een webshop via deze marktplaats vraagt om specifieke expertise. Met praktische invulling en coaching hielpen we het succesvolle Barnwoodweb, dé leverancier voor authentieke, stijlvolle schuifdeuren, naar hun next level plan. Een plan waarbij zij zélf de touwtjes in handen hielden.
De opdracht
Als je op zoek bent naar een mooie, authentieke loftdeur kom je in Nederland al snel uit bij Barnwoodweb. Dit bedrijf produceert schuifdeuren: een toffe combinatie van oldskool en modern. De stap naar Duitsland, Frankrijk en daarna Italië en Spanje stond hoog op de prioriteitenlijst van Barnwoodweb. Wil je die stap succesvol maken, kun je eigenlijk niet om Amazon heen. Aan ons de vraag om hen te coachen bij het inrichten van een Amazon webshop. Daar hoorde natuurlijk ook het inrichten van Amazon Advertising en onderhoud bij. Onze Amazon-experts hielpen Barnwoodweb aan stijgende cijfers in alle landen waar ze actief zijn én zorgden voor een stevige kennisbasis om op verder te gaan. Een geslaagde samenwerking, als je het ons vraagt!
“Ambities voor e-commerce in Europa? Dan kun je niet om Amazon heen. Helaas is het platform voor verkopers niet zo gebruiksvriendelijk. Maar als je het goed aanpakt, heb je goud in handen."
Mathijs Verhallen
Senior online marketeer bij Afdeling Online
The devil is in the details
Even een webshopje aanmaken? Bij Amazon is het helaas niet zo simpel als het lijkt. Het spreekwoord ‘the devil is in the details’ gaat hier zeker op. Kleine fouten hebben grote gevolgen. En dat is superjammer van alle inspanningen. Daarom startten we met een workshop over Amazon zodat de neuzen meteen dezelfde kant op stonden. Daarna namen we het team van Barnwoodweb mee in het gehele proces. Welke producten zet je nu in je Amazon webshop, en hoe zorg je voor goede organische vindbaarheid? Ook adverteren en het toevoegen van A+ content was hier onderdeel van.
Coaching on the job pur sang
Omdat Barnwoodweb haar markt nog verder wilde verbreden, zorgden we ervoor dat de kennis bij het team tiptop in orde was. Met een Amazon-opleiding spijkerden we hun basiskennis bij. Maar misschien nog wel belangrijker (en leerzamer) is wat daarna gebeurde. Eén keer per twee weken planden we een coachingsessie. Onze experts keken mee met de stappen die het team van Barnwoodweb gezet had. Wat merkten of zagen zij zelf, wat kon beter, hadden ze ergens een belangrijk punt gemist? Daarin namen we hen dan meteen mee. Coaching on the job pur sang, dus! En daarnaast: ontwikkelingen rond Amazon gaan snel. Met deze manier van werken voorzagen we Barnwoodweb ook meteen van de broodnodige updates op dit vakgebied.
.
"Ik ben er trots op dat we onze kennis over Amazon succesvol met Barnwoordweb deelden en dat we hen coachten om nog beter te worden. Op een praktische, toegankelijke manier. Of het werkte? De cijfers spreken voor zich, dacht ik zo.”
Mathijs Verhallen
Senior online marketeer bij Afdeling Online
Gluren bij de buren
Bijna niets is zo leerzaam als naar de concurrenten kijken. En dat geldt zeker voor Amazon webshops. Met online tool Helium 10 analyseerden we samen met Barnwoodweb zoekwoorden en zoekdata. Deze concurrent doet het goed: hoe komt dat? Uiteraard zocht Barnwoodweb daarnaast naar iets om zich mee te onderscheiden. Ook daar is Helium 10 een goed instrument voor. Zo ontdekten we dat de zoekterm ‘schiebetür’ zowel qua zoekvolume als kansen aantrekkelijker was dan ‘lofttür’. De titels vulden we aan met schiebetür, om zo het bereik en de conversiekans te verhogen. Zo kwamen we tot een effectieve maatwerk strategie voor deze Amazon webshop.
IPI in balans
Een belangrijk en specifiek onderdeel van de strategie voor Barnwoodweb was het behoud van een goede IPI (Amazons Inventory Index)-score. Hoe zit dat? Een deel van de schuurdeuren die Barnwoodweb via Amazon verkoopt, staan bij deze marketplace in de opslag. Dit zogenoemde fulfilment by Amazon neemt verkopers een hoop gedoe uit handen. Je moet dan wel bewijzen dat je deze opslagruimte efficiënt benut. Door voorraad op tijd aan te vullen, en ook weer op tijd te verkopen bijvoorbeeld. Eerst mag je slechts duizend items bij Amazon in opslag neerleggen. Bij goed gedrag, gemeten door die IPI-score, vervalt dat limiet. Soms is het even jongleren, maar dan heb je ook wat. Door het team van Barnwoodweb hierin te trainen, vallen er geen ballen meer op de grond.
De scores
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.