Skip to main content

Boekje open over online marketing voor ThiemeMeulenhoff

In krap drie maanden tijd zes modules over online marketing voor het mbo schrijven. En dat natuurlijk zonder aan kwaliteit in te boeten. Het was een toffe en fijne klus, waar we enorm trots op zijn. Mede dankzij de prettige samenwerking met ThiemeMeulenhoff – een landelijke uitgeverij van educatief materiaal – kwam dit boek van de grond.

Copywriting

Strategie

Doelgroepgericht schrijven

Boek ThiemeMeulenhoff

De opdracht

Of we onze kennis van online marketing konden inzetten voor de nieuwe lesmethode InBusiness voor mbo-studenten economie? Met deze vraag kwam ThiemeMeulenhoff bij Afdeling Online terecht. De uitgeverij werkte aan een herziening van haar bestaande lesmethode voor deze doelgroep. En daarin was aandacht voor online marketing natuurlijk onmisbaar.

De studenten komen termen en processen uit ons vakgebied namelijk tegen tijdens hun stage en hun werkende leven daarna. En dan is het wel zo fijn als je daar alvast op voorbereid bent. Voor ons was het een uitgelezen kans om onze door de jaren heen opgebouwde kennis te delen met een nieuwe doelgroep. Een echte win-win, dus!

“We zijn heel trots op wat er nu ligt. Niet alleen ik, maar het hele team waaronder ook de vaste auteurs en de eindredacteur. De modules die Afdeling Online schreef zijn van hoge kwaliteit en hebben precies genoeg diepgang, zonder dat ze te ingewikkeld zijn voor de doelgroep.

De samenwerking liep erg fijn: snel schakelen, elkaar altijd goed weten te bereiken via telefoon en mail en het gevoel dat alles bespreekbaar was. Het is een super tof boek geworden, dankzij de grote inbreng van Afdeling Online!”

Janieke Sauer

Contentontwikkelaar bij ThiemeMeulenhoff

Kennis & kwaliteit

Niet eerder schreven we mee aan een lesmethode voor mbo-onderwijs. Wél organiseerden we zelf opleidingen en gaven we regelmatig workshops en trainingen. Om de modules voor ThiemeMeulenhoff zo goed mogelijk op te bouwen, verzamelden en ordenden we kennis die we de afgelopen jaren vergaarden. Dat deden we aan de hand van onderwerpen vanuit de NIMA-A certificering. Door in het begin snel te schakelen met de eindredacteuren van ThiemeMeulenhoff, kregen we al snel de juiste flow te pakken. Daarna schreven we zo snel door dat de vonken ervan afspatten!

Schrijven op niveau

De verschillende modules beschreven we zoveel mogelijk in een taal die past bij de lezer. Voor studenten van het mbo is dat taalniveau 2F: de zinnen maakten we bewust niet te lang en vakjargon legden we nauwgezet uit. Dat zorgde voor een heldere begrippenlijst bij elke module. Een fijn naslagwerk voor als studenten termen tegenkomen tijdens hun stage! 

Met cases aan het begin van elk hoofdstuk verplaatsten we ons zo goed mogelijk in de doelgroep. In het hoofdstuk over Google Analytics staat bijvoorbeeld een scooterbedrijf centraal. Of wat dacht je van sneakerzaak Pattas – speciaal op maat bedacht voor één van de andere modules. De cases vormden de rode draad door het hele hoofdstuk. Dat helpt de studenten om de theorie waarover ze lezen, zich direct voor te stellen. Plus het past bij hun eigen belevingswereld. 

“Inhoudelijk ligt er een goed product. Het bevat écht de meest essentiële kennis: precies dat wat ik mijn eigen medewerkers en studenten zelf ook mee zou willen geven. De kwaliteit is hoog, daarin zijn we tot het gaatje gegaan. Dat dit ons in zo’n korte tijd is gelukt, daar ben ik erg trots op.”

Jaap Schepers

Directeur en Online Strateeg bij Afdeling Online

Visualiseren

Tot slot deden we voorstellen voor visuals. Bepaalde kennis wordt namelijk duidelijker als je het in een infographic voor je ziet. Door hier meteen al tijdens het schrijven rekening mee te houden, hielpen we ThiemeMeulenhoff dus bij het vormgeven van de kennis op weg. 

Goede, toffe opdrachten en vragen bij elk hoofdstuk zorgen er straks voor dat de student zijn kennis kan toetsen en toepassen. Extra leuk is dat ThiemeMeulenhoff gebruik maakt van Blended Learning, waardoor we zowel opdrachten voor in het boek als voor de interactieve digitale leeromgeving aandroegen.

Boek Thiememeulenhoff

De scores!

Als je alle ins en outs van een topic kent, is het moeilijk om dat niet allemaal belangrijk te vinden. En om kort en bondig te blijven. Het schrijven van content op mbo-niveau was daardoor best een uitdaging. Al met al durven we te zeggen dat dit super goed is gelukt. Een mooi project om trots op te zijn!

“Het was enorm tof om aan dit boek te werken. Het besef dat wij onze kennis overbrengen op studenten, die er straks weer hun voordeel mee doen, vind ik erg bijzonder. We hebben er echt ons eigen sausje over kunnen gieten, en dat maakt het mooi. Het vertrouwen dat we van ThiemeMeulenhoff kregen, werkte daarbij erg prettig.”

Mercede van de Wiel

Senior Social Strateeg bij Afdeling Online

Afdeling Academy

Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.

Lees meer over onze academy >

Meer weten?

Neem contact op met Jaap Schepers.

Stel je vraag aan Jaap